Gå til innhold

Trening for vektreduksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hola!

Jeg har satt ned foten for siste gang; NÅ gjør jeg det! Nå skal jeg faktisk klare det! :D

Jeg skal ned mye i vekt (rund 30 kg, ja det trengs) og skal selvfølgelig da dette over lang tid! Har ordnet meg time til ernæringsfysiolog og får satt opp styrkeprogram om to uker.

Spørsmålet mitt er bare; hva slags trening er best for vektreduksjon/kondisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For vektreduksjon: Tung, ordentlig styrketrening (frivekter) mens man spiser proteinrik kost på et moderat kaloriunderskudd.

For kondisjon: Intervalltrening av ymse slag.

Skrevet

styrketrening gir deg mer muskler å da vil jo musklene bli større og tyngre. te mer muskler en har til mer skrus forbrenninga opp.

kondisjonstrening er tredemølle sykkel/spinn stepmaskin, eller aerobic kan du å få kondis av. eller dans

Skrevet

Henger meg på de to over. Du har jo en god del å ta av, så vil tro at det går "raskt" for deg etter at du har kommet litt i gang, og så bremser det ned litt igjen.

Det som er viktig å tenke på når du er litt uti det, er at muskler veier mer enn fett, men det tar mindre plass. Så ikke fortvil selv om vekta noen ganger er den samme, se gjerne på klær og målebånd osv også.

Skrevet

sirkeltrening er genialt

Skrevet

styrketrening gir deg mer muskler å da vil jo musklene bli større og tyngre. te mer muskler en har til mer skrus forbrenninga opp.

Forsåvidt sant, men økninga i forbrenning pga. økt muskelmasse er heller beskjeden. Den ordentlige vinninga er tofold:

1) Den restitusjonen som kroppen trenger etter en ordentlig styrkeøkt driver forbrenninga seriøst i været, i opptil et par døgn etter at økta er over.

2) Når man trener skikkelig styrke ved vektnedgang vil kroppen beholde mer muskelmasse og dermed kvitte seg med mer fett enn hvis man går ned i samme tempo og ikke trener styrke.

Skrevet

Blanding av styrke og cardio er det beste for å gå ned i vekt. I og med at forbrenninga fortsetter etter en treningsøkt med styrke, noe den ikke gjør ved en løpetur f.eks.

Men blanding av cardio og styrke er det beste.

(det er det jeg selv gjør, styrke-cardio-magemusklene)

Skrevet

KJør på med jogging, sykling, ellipse etc. Prøv også å være aktiv igjennom dagen, gå så ofte du kan istedetfor å kjøre bil eller ta buss, det hjelper faktisk mye :) + styrketrening, planken, knenøy og utfall, kan gjøres hjemme med manualer.

Skrevet

Svømming er genial trening, minimal belastning på ledd. Jeg er overvektig og er plaget med dårlig rygg, dårlige føtter osv (ikke som følge av overvekten, heller at overvekten er en følge av dem), men nå har jeg bestemt meg for at nok er nok! For min del har svømming vært en flott måte å komme i gang på. På treningsstudioet der jeg trener har de også aquagym som nærmeste er aerobic i vann og som er overraskende tungt, men samtidig belaster man ikke feks rygg. For meg har i alle fall dette fungert flott som en begynnelse, og jeg ser at snart kommer jeg til å prøve meg på mer styrke og kondisjonstrening på resten av treningsstudioet! :)

Skrevet

Det aller viktigste er å huske at dette ikke er en diett!

Det er en ny livsstil. Du må fortsette å trene og spise sunt når du har nådd målet ditt og!

Den beste treningen er som de over sier en kombinasjon av styrke og kondisjon.

I tillegg bør du bruke kroppen så mye som mulig. Unngå bil om du kan. Gå av bussen et stopp tidligere osv.

Om du tidligere vasket huset annenhver uke kan du begynne hver uke. Det er faktisk en god treningsøkt i seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...