AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Vi skal til Syden med vår ettåring, og til middagene får vi velge mellom et glass vin, en øl eller brus. Jeg drikker ikke vin eller brus, men tar gjerne et lite glass øl til middagen på fredag/lørdag. Lurer ppå om jeg kommer til å oppleve å bli uglesett av andre på restauranten? Vil ha noen meninger. Jeg har selv vokst opp i en familie med veldig sunn forhold til alkohol, hvor både pappa og morfar drakk øl til middagen ofte, og dette har vært helt normalt for meg. Velger å være anonym her.
Kråkesaks Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Så lenge du ikke drikker deg dritings så blir du neppe uglesett.
sebastianen Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg kan ikke svare for andre, men jeg ville ikke uglesett deg .
Lykkelitenen Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg ugleser ikke at voksne tar et glass til maten. Jeg ugeser folk som drikker eg snydens med barn til stede. At barn ser at alkohol er noe foreldrene nyter innenfor rimelighetens grenser tror jeg er sunt for de når de senere kommer i den alderern hvor alkoholpresset begynner. Da er de oppvokst med at akohol ikke er noe onde... Samtlige i min omgangskrets som vokste opp med foreldre som drakk et glass til maten i ny og ne drakk ikke før vi var 18 og fikk sunne verdier i forhold til alkohol. De som vokste opp med totalt avholds begynte å drikke når de var 13-14.... Jeg tror det er en sammenheng.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #5 Skrevet 3. oktober 2010 Nei, det tror jeg neppe. Nå kan vel Syden omfatte alt fra muslimske land til de mer vanlige sydenlandene Spania, Hellas og Italia, og i de sistnevnte vil i alle fall ikke lokalbefolkningen uglese deg så lenge du holder deg til et glass eller to.
SmallTalk Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg ser virkelig ikke problemet med å ta en øl eller to til maten, og det tror jeg de færreste gjør. Det de fleste har problemer med er når de ser dritings foreldre som har med ungen utpå byen i syden, når foreldrene selv er så drita at de ikke engang kan ta ansvar for seg selv. Det er dette folk reagerer på, ikke voksne mennesker med et normalt og sunt forhold til alkohol. Ta deg en øl med god samvittighet og nyt den!
Anglofil Skrevet 4. oktober 2010 #7 Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Nei. Jeg er heller ikke en som reagerer nevneverdig på slikt selv om jeg selv ikke drikker alkohol (eller ihvertfall svært sjeldent) selv. Jeg har til og med sett en av mine foreldre ganske så snydens på sydenferie da jeg var yngre, men jeg synes fremdeles at h*n er verdens beste forelder. Da var ikke begge det, bare så det er sagt, men jeg er ikke en av dem som tror barn tar stor skade av slikt om det skjer en gang hvert århundre (det kommer selvsagt an på barnets alder og omstendighetene). Mvh Yvonne Endret 4. oktober 2010 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #8 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg ville heller ikke uglesett deg. Fulle foreldre er noe helt annet, men en øl eller to til maten ser jeg ingen problemer med. Mine foreldre har ofte tatt et glass vin eller en øl til maten i helgene, men jeg har aldri sett noen av dem fulle. De er verdens beste foreldre syns nå jeg da
Smørblomsten Skrevet 9. oktober 2010 #9 Skrevet 9. oktober 2010 Nei absolutt ikke! De som hadde uglesett deg pga noe slikt har et problem...KOS DEG!
Gjest Dhanu Skrevet 15. oktober 2010 #10 Skrevet 15. oktober 2010 Dersom Syden betyr europeiske middelhavsland så har de fleste et langt mer liberalt forhold til alkohol enn det vi har. De jeg kjenner fra slike land, syns det er naturlig å ta et glass i ny og ne under graviditet og amming også, så når du kommer med norske holdninger er du antakelig fortsatt mer konservativ enn lokalbefolkningen. Unntaket er sikkert Tyrkia. Og ang andre turisters holdninger, har du vel fått mange svar allerede. Tror du trygt kan ta deg et glass.
Wonders Skrevet 19. oktober 2010 #11 Skrevet 19. oktober 2010 ikke fra meg, hilsen en gjest som passer min egen buissnins
Gjest Harriet Skrevet 19. oktober 2010 #12 Skrevet 19. oktober 2010 Nei, jeg ugleser ikke foreldre som drikker et glass øl eller et glass vin til maten når de er på ferie. MEN når jeg hører om foreldre som tar seg en drink på flyplassen på vei ned, og et par drinker på flyet ned ... da reagerer jeg. Vi har som regel kun reist på bilferier da barna våre var små og da holder man seg veldig restriktive til alkohol. Drakk kun alkohol til maten dersom vi skulle være flere dager på et sted. Synes utrolig synd på barn som har foreldre som ikke klarer å kontrollere seg. Det er faktisk mange barn som er flaue av foreldrene som ødelegger feriene med drikkingen sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå