Gå til innhold

Persere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å skaffe meg en perser. Noen som vil anbefale noen oppdrettere? Noen som har råd og tips?

starie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser du bor i Lørenskog. Har du vurdert å kontakte Lillestrøm Rasekattklubb? Seriøse oppdrettere vil jeg regne med du finner der, eventuelt kan disse tipse deg om noen.

Om persere:

De trenger mye pelsstell, og skal kjemmes hver dag som voksne.

Skrevet

Jeg har to persere selv. Den ene er kjøpt privat, den andre av oppdretter. Begge guttene mine fant jeg på nettet. Syntes det var en veldig god løsning, de fleste perseroppdrettere har egne sider med kattunger til salgs.

Det du må tenke på når du kjøper en perser er om du skal ha en kosepus eller utstillingspus. Det er prisforskjell og forskjell i utseende.

Skulle jeg kjøpt en tredje perser ville jeg også ha undersøkt øynene. Guttene mine mangler tårekanaler (noe som er veldig vanlig på persere) derfor renner all tårevesken ut i ansiktet. De har ikke vondt pga. det men er mer utsatt for øye infeksjoner, også ser det ikke så pent ut...

Pelsstell er også viktig, men er du flink helt i fra katten er liten får du en herlig hårete kosestund hver dag!

Skrevet

Må bare få legge til;

"Ååååh, persere er jo sååå søte da!"

Kan desverre ikke særlig mye om persere, men de er utrolig søte katter :wink:

Skrevet

Vi har hatt persere hjemme hos mine foreldre siden jeg var 8-9 år gammel. Den ene var kosekatt og hadde ikke tårekanaler så han hadde alltid "gugg" i ansiktet. Vi hadde også en utstillingskatt som vi fikk, men den var helt håpløs.

Skrevet

Kan jeg bare få driste meg til å anbefale Norsk Skogkatt... utrolig fine katter med et godt gemyt og ingentårekanalproblemer...

*lister meg ut igjen*

Suz 8)

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Suzy: Skogskatter er fine de, men jeg har en forkjærlighet for persere :D

Skrevet
Takk for svar alle sammen!  

Suzy: Skogskatter er fine de, men jeg har en forkjærlighet for persere :D

Skjønte vel egentlig det... :wink:

Skrevet

Hei!

Persere er fantastiske katter.Har selv hatt flere stykker! Desverre ikke lenger nå pga av allergi hos barn!

Men persere krever enormt med stell for at pelsen skal være fin.Helst børste de flere ganger om dagen.Øynene er et problem de renner ofte og må stelles hele tiden for å unngå problemer!

Jeg foretrekker egentlig de perserne som ikke er så ekstremt flate i fjeset for de er mye sunnere....og penere synes nå jeg!

MEN det største problemet og som jeg selv har opplevd og hørt mye om hos andre er at perserne plutselig kan bli veldig urenslige.de begynner i voksen alder å tisse inne. IKKE særlig kjekt!

Var i kontakt med flere ulike dyrleger og alle sa det samme - at dette opplevde de ofte med denne rasen uten å vite helt hvorfor!!!!

Trist!

men ellers er jeg stor fan av rasen - og savner å ha noen i huset!

Lykke til!

PS kontakt en katteklubb der får du navn på seriøse oppdrettere og tlf til kattungeformidlere!

Chinchillaperseren er min favoritt! Kritthvit pels med sort helt ytterst på hårene og knallgrønne øyne. VAKKERT!!!!

• 5 år senere...
Gjest Gjest_metteflette_*
Skrevet
Hei!

Persere er fantastiske katter.Har selv hatt flere stykker! Desverre ikke lenger nå pga av allergi hos barn!

Men persere krever enormt med stell for at pelsen skal være fin.Helst børste de flere ganger om dagen.Øynene er et problem de renner ofte og må stelles hele tiden for å unngå problemer!

Jeg foretrekker egentlig de perserne som ikke er så ekstremt flate i fjeset for de er mye sunnere....og penere synes nå jeg!

MEN det største problemet og som jeg selv har opplevd og hørt mye om hos andre er at perserne plutselig kan bli veldig urenslige.de begynner i voksen alder å tisse inne. IKKE særlig kjekt!

Var i kontakt med flere ulike dyrleger og alle sa det samme - at dette opplevde de ofte med denne rasen uten å vite helt hvorfor!!!!

Trist!

men ellers er jeg stor fan av rasen - og savner å ha noen i huset!

Lykke til!

PS kontakt en katteklubb der får du navn på seriøse oppdrettere og tlf til kattungeformidlere!

Chinchillaperseren er min favoritt! Kritthvit pels med sort helt ytterst på hårene og knallgrønne øyne. VAKKERT!!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor i all verden siterer du et innlegg som er 6 år gammelt???

Regner med at personen har funnet seg katt for lenge siden *knis*

Gjest Gjest
Skrevet

Litt irriterende med folk som henter opp disse gamle trådene. Lær dere å se på datoen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...