Gå til innhold

Er det regler for hvor lang en film kan være i usa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste du at de klipper vekk scener i tv-serier på grunn av tid? Synes mange ganger scene kunne ha vært med. Regner med at det e r på grunn av reklame. Hvor kortere episode, hvor lengre reklame, ikke sant?

Men jeg har lest også at det skjer med filmer. Men hva er da grunnen? Filmene går jo på kino. Men med reklame først. Men er det slik at kinoene vil ha hver film ferdig raskest mulig for å få tid til neste film da?

Og er det noen regler på hvor lang episoder i en tv-serie skal være? De fleste er jo på 40-42 minutter. Men hvordan får dem det til at Dexter er på nesten 60 minutter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I USA er det 20, 30, 40 og 50 minutters serier, pluss/minus noen minutter fra episode til episode. Jeg sitter med inntrykk av at mest kommersielle kanalene har mer av 20 og 40 minutters episoder (som blir en halvtime og en time inkludert reklame), mens betalingskanaler som HBO og Showtime gjerne har en del 50 minutters, som f.eks. Dexter som du nevner. De har selvfølgelig sin del av korte serier de også f.eks. Weeds, men det er i alle fall det intrykket jeg sitter med. HBO har/hadde f.eks. True Blood, Six Feet Under på ca 50 min, Entourage på 20 til 30 min og Oz på 55 til 70 minutter.

Når det gjelder filmer tror jeg kinoer ønsker en viss lengde. Er mange filmer som blir utgitt med en kinoversjon og en lengre versjon. Kingdom of Heaven tror jeg er på rundt tre timer, men kinoversjonen er på en og en halv. Men vi har jo unntak også, f.eks. Ringenes Herre.

Herregud for et rot det her ble :ninja:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...