AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg er bare så dr** lei foreldre som skal lage regler for andre foreldre bare fordi de selv ikke kan holde kontroll på barna. Min datter har 4 km til skola og det går derfor da en skolebuss som alle tar. Hun driver med dans og kampsport på fritiden også så trim får hun. Nå er det foreldrene til en i klassen som styrer og holder på for at ingen i klassen skal få lov til å ta skolebuss "for det er jo uretferdig for ungen dems", som ikke får får lov. Foreldrene har sent brev i postkassa der de ber oss foreldre om å ikke gi penger til buss, tatt det opp på møter at de ikke vil at noen i klassen skal få ta bussen og at skola bør slutte etter at bussen har kjørt hver dag. Nå i år så slutter klassen 10 minutter etter at skolebussen har kjørt en gang i uka. Sikkert halve klassen står da fortsatt å venter i en time på bussen av likevel. Nå er vi innkalt til foreldremøte i gjen for å snakke om skoleveien blant annet. Det er like før jeg sprekker snart. Hvorfor kan ikke folk passe på seg selv? Hva er det som får andre foreldre til å tro at de kan sitte å bestemme over andre? Kan og nevne at den gutten bor nermere skola enn de fleste andre og har bare 2 km. Og det er andre i klassen som har 6 km også. Jo da, jeg vet at barna har jo bare godt av å gå, men det får bli opp til hver enkelt forelder å bestemme mener nå jeg, eller hva?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Enig med meg, enkelte foreldre er helt håpløse. Er noen sånne i hver klasse tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg hadde nok stilt på foreldremøtet og vært spydig saklig. Dette er det dummeste jeg noen gang har hørt.
Hedda-78 Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Enig med deg. Ingen kan bestemme over andres barn. Jeg synes det er rimelig korttenkt av de foreldrene å prøve å bestemme at barn som har 6 km skolevei ikke skal få ta buss! Vet ikke hvor gamle barna er, men uansett er det jo stoooor forskjell på å ha 2 km og 6 km skolevei, skjønner de ikke det?
Gjest Naxos70 Skrevet 3. oktober 2010 #5 Skrevet 3. oktober 2010 er det mulig?? Min datter er nå 12 og pga av veiarbeid og omkjøring har hun over 4 km vei til skolen og hun tar buss. Nå fikk hun invilget fri skoleskyss så lenge veiarbeidet pågår. Til vanlig er det litt over 2 km til skolen. Men pga lite gangveier så vil jeg ikke at hun skal gå til skolen på vinteren. En ting er sommertid når hun kan sykle. Jeg synes ikke det er rart at du reagerer på dette. Jeg hadde kommet til å sagt hva jeg syntes om saken og så ikke brydd meg noe mer. De kan da for svarte ikke bestemme at din unge skal gå til skolen????
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg er enig i at noen foreldre ikke kan sette regler for andre. Men jeg stille likevel noen spørmål: Dersom elevene bor så langt unna skolen at de har krav på skoleskyss, hvorfor er ikke det satt opp etter når skolen er ferdig? Er skolen åpen slik at barna kan vente inne, evt. bruke ventetiden til å gjøre leksel o.l.? Dersom det er funksjonsfriske elever som likevel står i en time og venter på bussen, hvorfor bruker de ikke bare beina og går hjem? Da ville de vært hjemme omtrent samtidig som når bussen går fra der de ventet. Om barna er på småskoletrinnet (1.-4. klasse) eller det er beinkaldt ute kan jeg forstå at de ikke går de 4 km det er hjem.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 AB 16:05 her, vil legge til at dersom det er sikkert å gå de 4 km bør det ikke være noe problem, se ellers det jeg svarte.
Zerox Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg er bare så dr** lei foreldre som skal lage regler for andre foreldre bare fordi de selv ikke kan holde kontroll på barna. Min datter har 4 km til skola og det går derfor da en skolebuss som alle tar. Hun driver med dans og kampsport på fritiden også så trim får hun. Nå er det foreldrene til en i klassen som styrer og holder på for at ingen i klassen skal få lov til å ta skolebuss "for det er jo uretferdig for ungen dems", som ikke får får lov. Foreldrene har sent brev i postkassa der de ber oss foreldre om å ikke gi penger til buss, tatt det opp på møter at de ikke vil at noen i klassen skal få ta bussen og at skola bør slutte etter at bussen har kjørt hver dag. Nå i år så slutter klassen 10 minutter etter at skolebussen har kjørt en gang i uka. Sikkert halve klassen står da fortsatt å venter i en time på bussen av likevel. Nå er vi innkalt til foreldremøte i gjen for å snakke om skoleveien blant annet. Det er like før jeg sprekker snart. Hvorfor kan ikke folk passe på seg selv? Hva er det som får andre foreldre til å tro at de kan sitte å bestemme over andre? Kan og nevne at den gutten bor nermere skola enn de fleste andre og har bare 2 km. Og det er andre i klassen som har 6 km også. Jo da, jeg vet at barna har jo bare godt av å gå, men det får bli opp til hver enkelt forelder å bestemme mener nå jeg, eller hva? Helt enig med deg Hedda78. Dette er fullstendig vannvittig og en perversing av rettferdighetsbetraktninger. Det viser dessuten en usunn opphengthet i andres gjoeren og laden. Tok selv T-banen (i Oslo) paa barneskolen fordi jeg hadde lang reisevei. Gikk omtrent samme lengden til ungdomsskolen da den laa vanskeligere til med tanke paa kollektivtransport.
Cordelia Skrevet 3. oktober 2010 #9 Skrevet 3. oktober 2010 Møt opp og si akkurat det du sa her. Andre foreldre skal da ikke få diktere hva deres unger gjør, uansett hva som skulle være sunnest.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #10 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg er enig i at noen foreldre ikke kan sette regler for andre. Men jeg stille likevel noen spørmål: Dersom elevene bor så langt unna skolen at de har krav på skoleskyss, hvorfor er ikke det satt opp etter når skolen er ferdig? Er skolen åpen slik at barna kan vente inne, evt. bruke ventetiden til å gjøre leksel o.l.? Dersom det er funksjonsfriske elever som likevel står i en time og venter på bussen, hvorfor bruker de ikke bare beina og går hjem? Da ville de vært hjemme omtrent samtidig som når bussen går fra der de ventet. Om barna er på småskoletrinnet (1.-4. klasse) eller det er beinkaldt ute kan jeg forstå at de ikke går de 4 km det er hjem. Det er satt av at skolebussen kommer når skola er ferdig uten om den dagen de slutter senere da det kun er klassen til min datter som slutter da. Synes egentlig det er veldig merkelig at det skal være slik. De slutter tidligere enn de andre den dagen dagen så skolebussen kommer, bare en time senere da resten av skola sluttter. Min datter går hjem da og er hjemme i løpet av en 30-40 minutter tror jeg. De som tar bussen er funksjonsfriske ja. Hvorfor vet jeg ikke, orker vel ikke å gå tenker jeg. Er vel i hovedsak de som har 6 km vei som står og venter også. Og det vil jeg nå si er forståelig. De går 6. klasse til de som lurte. Og ja, jeg må si at det frister litt å være spydig, men vet nå ikke helt om det fører til noe godt heller. Men min datter skal nå i hvertfall få lov til å ta bussen. Rutebussen kan vel ikke skole bestemme over, eller foreldre. Synes det er veldig synd at lærerene retter seg etter den slags foreldre. Nå vet jeg jo ikke om det er de eller skola selv som er skyld i at klassen til min datter slutter etter at skolebussen har gått en dag i uka, men det er da en litt merkelig ordning synes nå jeg da det er snakk om 10 minutter og kun en klasse.
Zerox Skrevet 3. oktober 2010 #11 Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Kanskje min forestatte skulle krevd at de andre barna skulle gaatt noen runder ekstra for at det ikke skulle blitt urettferdig for meg som hadde saa langt aa gaa. Denne typen logikk faar meg til aa foele at vi lever i en sinnsyk verden. Endret 3. oktober 2010 av Zerox
Independent_ Skrevet 3. oktober 2010 #12 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg er litt splittet imellom her. Jeg syns selvsagt at alle barn BØR gå/sykle til skolen dersom det er muligheter for det. Men jeg er jo veldig klar over at det blir langt å gå 6 km hver dag. Selv gikk jeg og sykla til og fra skolen hver dag da jeg var yngre og hadde 5 km å gå. Jeg syns det var kjempe godt og hadde ingen problemer med det. Men jeg ser jo den med at det er visse omstendigheter som gjør at noen ikke kan gjøre det. Og da skal de selvsagt ha rett på buss/taxi. Jeg syns derimot det er helt latterlig å bruke argumentet "de andre ungene i klassen syns det er urettferdig". Jeg kan forstå at noen barn syns det er litt urettferdig, men de voksne bør jo forstå at det er det beste for barna å gå/sykle til skolen og de bør jo være glad for at barna deres gjør det. Det blir ikke helt feil å involvere seg i det som foregår i klasse og skolesammenheng, men akkurat denne saken er ikke til å gjøre noe med.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #13 Skrevet 3. oktober 2010 Barneskolen hadde jeg kort vei til, men når jeg gikk på ungdomsskolen fikk de som hadde mer enn 5 km reisevei gratis buss, mens de som hadde mindre en 5 km måtte betale eller gå. Husker akkuratt der grensen gikk, der var det sånn at de som bodde øverst i veien fikk gratis buss, mens de som bodde nederst i veien hadde 4,8 eller 4,9 km til skolen, og måtte betale. Så to naboer som bodde ved sidena av hverandre eller på nedsiden og oppsiden av veien for hverandre, der fikk den ene gratis og den andre måtte betale. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #14 Skrevet 3. oktober 2010 Meg over, vil bare si at jeg hadde 6 - 7 km til ungdomsskolen, siden jeg bodde så langt oppe.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #15 Skrevet 3. oktober 2010 Hadde det vært barn som gikk i 1. 2.klasse, så syns jeg alle skulle få sitte på bussen uansett avstand, men når man går i 6.klasse, får man holde seg til grensen. Bor man 5-6 km fra skolen, så får man skoleskyss, og bor man under 5 km må man betale eller gå/sykle. Sånn har det alltid vært, så skjønner ikke at det er noe å bråke for. 2-3 km er ingenting. 4 km er greit nok, men 5-6-7 km og mer blir lengre... 2 + 2 = 4
Piper Skrevet 3. oktober 2010 #16 Skrevet 3. oktober 2010 Og hadde skolen akseptert å slutte etter busse var gått, bare for å gjøre en foreldre til lags, ville jeg sagt at da regner jeg med at det ikke blir noe problem, når mittbarn må gå ti min før hver eneste dag for å rekke bussen. Så lenge du skriver melding, så må de akseptere meldingen. Men jeg hadde stilt spørsmål ved en skole som lar seg bli diktert av en mor eller far, og det hadde jeg tatt videre.
LukaFrost Skrevet 3. oktober 2010 #17 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg skjønte ikke helt hvorfor noen skulle nekte andres barna å ta buss. Hvorfor skulle det være urettferdig? Det er ikke alle som har like trygg skoleveg. Selv tok jeg buss til barne og ungdomsskolen. Avstanden er vel bortimot 5 km. Altfor langt å gå og det finnes ikke gangveg.
SmallTalk Skrevet 3. oktober 2010 #18 Skrevet 3. oktober 2010 Det er like før jeg sprekker snart. Hvorfor kan ikke folk passe på seg selv? Hva er det som får andre foreldre til å tro at de kan sitte å bestemme over andre? Kan og nevne at den gutten bor nermere skola enn de fleste andre og har bare 2 km. Og det er andre i klassen som har 6 km også. Jo da, jeg vet at barna har jo bare godt av å gå, men det får bli opp til hver enkelt forelder å bestemme mener nå jeg, eller hva? Det er bare helt fantastisk å lese om hva enkelte mennesker tror de kan kontrollere, og for min del så høres det ut som om denne forelderen ikke er riktig vel bevart. Det er helt greit at hun mener at sønnen fint kan gå de 2 km han har til skolen, men det betyr virkelig ikke at hun kan bestemme at de som har 6 km til skolen ikke skal ta buss. Ei heller om de som bare har 1 km ikke skal ta buss. Det eneste h*n har rett til å bestemme over er sin egen sønn, og ingen andre. Jeg hadde 1,5 km til skolen med gang- og sykkelvei helt til skoleporten. Jeg hadde ikke behov for, og tok heller aldri, buss til skolen. Andre med 1 km til skolen tok buss til skolen pga livsfarlig skolevei (80-sone uten gang/sykkelvei). Hva man har behov for er helt individuelt, og avhengig av skoleveien. Her bestemmer hver forelder over sitt barns behov.
Jade Skrevet 3. oktober 2010 #19 Skrevet 3. oktober 2010 Og det er ikke urettferdig at andre barn må gå 6km pga denne forelderen, mens deres unge kun trenger å gå 2 km?
SmallTalk Skrevet 3. oktober 2010 #20 Skrevet 3. oktober 2010 Og det er ikke urettferdig at andre barn må gå 6km pga denne forelderen, mens deres unge kun trenger å gå 2 km? Nei, ikke i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå