Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Litt utblåsning, er ikke sikker på hva jeg vil si eller hva jeg ønsker å høre:

Nå føler jeg meg rett og slett litt frustrert. Har funnet ut at studiet jeg studerer nå er helt feil for meg. Det engasjerer meg ikke. Men heldigvis har jeg bestemt meg for å bytte studie. Problemet er at eksamen er om to måneder, og jeg sitter med en haug av oppgaver og sider som skal leses, men drivkraften for å gjøre disse oppgavene er ikke til stede. Det er som negler som skraper mot en tavle å sette meg ned for å gjøre en oppgave jeg har null interesse av å løse. Men jenta i meg som er plikoppfyllende, forteller meg at jeg må gjøre alt.

Jeg er smådeprimert for tiden, og savnet etter å føle engasjement er stort. Jeg har lyst å gjøre alt annet enn å sette meg ned med oppgavene, men er redd for at jeg stryker hvis jeg ikke gjør de. Gruer meg til eksamen gjør jeg også. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å fullføre eksamen, når jeg ikke fikser oppgavene. Energinivået mitt er lavt for tiden, jeg mener det er på grunn av det jeg trekker frem her.

ER det noen her som er eller har vært i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har hatt det sånn! jeg er nå på mitt 5. år etter vgs og i en forferdelig frustrerende situasjon. 2 ganger tidligere har jeg begynt på feil utdanning og senest i høst trodde jeg at jeg endelig hadde funnet noe for meg... men nei! jeg holdt ut i 2 uker, men så orket jeg bare ikke lenger. det tærer sånn på kroppen, både fysisk og psykisk, når man ikke føler seg "hjemme" på et studie. jeg hoppet av i håp om å finne noe nytt men det er virkelig ikke lett å finne det rette studiet. jeg har nesten gitt opp.

beklager hvis du hadde forventet et positivt innlegg, hehe. jeg er så lei av å ikke komme videre i livet og blir kvalm av hele utdanningsopplegget. er så misunnelig på de som vet akkurat hva de vil og som har karakterer til det også. selv mistet jeg all motivasjon på vgs, fikk greit nok snitt, men likevel ikke nok til en del av studiene der ute.

har du noen formening om hva slags studie du kan tenke de?

Skrevet

Jeg studerer rettsvitenskap nå, og tenker å søke meg over til kriminologi. Det er veldig frustrerendes. Det verste er likevel i mine øyne å måtte bruke tid på noe jeg ikke vil bruke tid på. Å dra på kurs, gjøre kursoppgaver, fakultetsoppgaver. Ting som krever mye av enn, når man ikke har de drivkreftene som er til hjelp under oppgaveskriving og sånt. Heldigvis så er det ikke obligatorisk innlevering på noe av dette. Men jeg vil ha med konkurransepoengene, og samtidig ha noe håndfast å vise til ved jobbsøknadssituasjoner. Og da bør jeg gjøre dette, slik at jeg har et godt grunnlag til eksamen. Men jeg vil ikke holde på med dette!

Hmm, ikke meningen å høres sytete ut, men som sagt; en utblåsning av frustrasjon bare.

Er det noen som har klart seg på eksamen uten å ha gjort noen oppgaver?

Skrevet

skjønner deg godt. skal du ta eksamen i 1.avdeling nå til jul? eller sommeren? er uansett greit å fullføre ex.phil... jeg tok ferdig 1.avdeling, men det var fordi jeg trodde jeg skulle fortsette. etter en veldig dårlig eksamen bestemte jeg meg derimot for at motivasjonen og interessen ikke var tilstede. jeg ville ikke brydd meg om konkurransepoengene. hvis du har kommet inn på juss så kommer du garantert inn på kriminologi. noen av fagene der kan du vel ta allerede fra nyttår som enkeltemnestudent eller privatist.

Skrevet

jeg er ferdig med ex.phil, eksamen er nå til jul. gjorde du alle innleveringene før eksamen, eller klarte du deg uten de? målet mitt er bare å få ståkarakter.

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon som deg ts, og det endte med at jeg ikke gadd å ta eksamen. Hadde ikke sjans.

Skrevet

meg igjen....jeg tok som sagt 1.avdeling juss. tok dette som privatist da jeg ikke bodde i oslo mens jeg leste. jeg leste alt pensum på egenhånd, 3 mnd :fnise: og prøvde meg på enkelte eksamensoppgaver. jeg kunne all teorien ut og inn, men det jeg manglet var forståelsen for stoffet og hvordan det skal brukes på korrekt måte. en stor del av jussen er også hvordan man setter opp oppgavene og drøfter. dette er nesten det viktigste, å lære seg å skrive oppgaver og å diskutere med andre.

jeg klarte meg gjennom eksamen, men ingen gode karakterer. så ja, det går. men hvis du skal gjøre det så anbefaler jeg å benytte deg av kollokviegrupper og innleveringer!

helt ærlig så ville jeg tatt eksamen i ex.phil og gitt blanke i de andre. jeg ville fokusert på å velge fag etter jul som inngår i kriminologi.

Skrevet

beklager, så ikke at du hadde svart. ståkarakter klarer du. men som sagt, bommer du på oppsettet eller drøftingen, så trekker det mange mange karakterer ned! vær obs på dette! jeg fikk med med konkurransepoengene, men det er ikke et karakterbevis som jeg er stolt av og kommer til å vise til arbeidsgivere. derfor mener jeg at du ikke bør ta eksamen. hvis du uansett kommer inn på kriminologi så trenger du ikke disse poengene.

forresten forslag til noen spennende studier?

Skrevet

meg igjen....jeg tok som sagt 1.avdeling juss. tok dette som privatist da jeg ikke bodde i oslo mens jeg leste. jeg leste alt pensum på egenhånd, 3 mnd :fnise: og prøvde meg på enkelte eksamensoppgaver. jeg kunne all teorien ut og inn, men det jeg manglet var forståelsen for stoffet og hvordan det skal brukes på korrekt måte. en stor del av jussen er også hvordan man setter opp oppgavene og drøfter. dette er nesten det viktigste, å lære seg å skrive oppgaver og å diskutere med andre.

jeg klarte meg gjennom eksamen, men ingen gode karakterer. så ja, det går. men hvis du skal gjøre det så anbefaler jeg å benytte deg av kollokviegrupper og innleveringer!

helt ærlig så ville jeg tatt eksamen i ex.phil og gitt blanke i de andre. jeg ville fokusert på å velge fag etter jul som inngår i kriminologi.

Du leste pensum på 3 måneder? wow, godt jobbet! Jeg har levert oppgaver og deltatt på kollokvier til nå, men til i morgen har jeg en kursoppgave som skal leveres inn, en stor eksamens oppgave jeg skal disponere, samt gjøre de andre småoppgavene til kurset. Samtidig er det første forelesning i siste rettsområde før eksamen.. puh, blir litt skremt av dette.

Men det du sier om å ta enkeltemner i kriminologi over jul, så er det noe jeg har tenkt på. Bare vært litt usikker på om det er mulig, men det høres jo sånn ut på deg :)

Takk for svar til de som har svart meg, dette gav meg et lite løft;)

Skrevet

beklager, så ikke at du hadde svart. ståkarakter klarer du. men som sagt, bommer du på oppsettet eller drøftingen, så trekker det mange mange karakterer ned! vær obs på dette! jeg fikk med med konkurransepoengene, men det er ikke et karakterbevis som jeg er stolt av og kommer til å vise til arbeidsgivere. derfor mener jeg at du ikke bør ta eksamen. hvis du uansett kommer inn på kriminologi så trenger du ikke disse poengene.

forresten forslag til noen spennende studier?

Om jeg har noen forslag til spennende studier? hehe, jeg vet ikke. Kriminologi sto i utgangspunktet på førstevalget mitt. Men så endra jeg i siste liten, og nå ser jeg for meg at kriminologi er mer i min gate :gjeiper: . Det ser veldig spennende ut. Aberet er bare jobbmarkedet, men det får bare gå som det går. Heller studere noe jeg engasjerer meg for, enn å være på et studie som drar meg ned bare fordi at det innebærer gode jobbmuligheter.

Åh nei, nå kom jeg på det jeg føler er lenge siden jeg har lest. Erstatningsrett og andre fag, wæææ, nå røk det et røsh av angst gjennom meg. hehe, jeg må slutte å tenke på dette. Jeg får bare suck it up og bare gjøre de &%#$%$" oppgavene.. Hvertfall noe..

Jeg regner med at jeg kommer inn på kriminologi, jeg har jo tross alt en del konkurransepoeng bak meg fra før av:)

Men selv om karakterene er lave, så viser det jo mye annet til arbeidsgiverne. At du fullførte selv om du var klar over at det var feil studievalg for deg, viser ikke det god dømmekraft da? Utholdenhet?

Skrevet

ja en del av emnene ved uio kan tas som enkeltemnestudent. disse blir lagt ut en gang i januar tror jeg og da gjelder førstemann til mølla prinsippet. men kan ikke si med sikkerhet at emnene ved kriminologi pleier å være av disse. uansett vil det sikkert være mulig å ta disse som privatist(du betaler da noen tusen for eksamen) men til gjengjeld så får du kommet i gang før sommeren. når du i tillegg har ex.phil fra før så er du jo langt på vei. jeg ville sjekket opp med uio.

som sagt så bør du vurdere om du vil ta eksamen eller ikke. hvis du er motivert for å prøve å få en god karakter så ville jeg gjort det, siden juss er ganske beslektet med kriminologi. men hvis du ikke har noe energi i det hele tatt og er komplett lei så ville jeg sluttet nå og heller brukt tiden til å planlegge videre studier og fylle på med litt positive ting.

Skrevet

Er det ikke bedre å vise til dårlige karakterer, men ikke kunne dokumentere åpenrommet i cv´en din? Det er også noe jeg tenker på.

Glemte å skrive dette på forrige post..

Skrevet

et åpent rom på et halv år er ikke mye å snakke om. du tok jo ex.phil til sommeren. dette tviler jeg sterkt på at det er noen som bekymrer seg over. og hvis de spør så er det mer normalt enn du tror å skifte retning. jeg ville ikke hengt meg opp i det hvis jeg var deg. fokuser heller på det du vil! jeg er sikker på at du ikke er så veldig gammel heller :)

det som er viktig er at du til slutt ender opp med en grad på cv`n. hvordan du kommer dit har ikke så mye å si.

Skrevet

Jeg tror ikke det er avgjørende for din seinere karriere hva du velger å gjøre nå (når det bare er snakk om et semester), men jeg har vært i en liknende situasjon og valgte å ta eksamen selv om jeg skulle avbryte studiene og hadde veldig lite motivasjon. Det gikk faktisk greit nok til eksamen, absolutt ikke toppkarakter, men jeg sto. Og i ettertid er jeg glad jeg greide å fullføre semesteret, selv om det var tungt på mange måter. Sånn for min egen del, for cv-en føler jeg ikke det har hatt så mye å si. Men dersom du f eks kan jobbe dette semesteret i stedet, er jo det et alternativ. Det kunne forøvrig jeg også gjort den gangen, jeg hadde også en deltidsjobb med mulighet for å utvide, men hadde begynt på studiet året før, hatt fritak fra endel fag pga tidligere studier (dette var et profesjonsstudium med et fastlagt løp pr år pr kull) osv, så for å i det hele tatt ha noe å vise til fra dette studiet var det greit å ta en større eksamen...

Skrevet

Jeg syns absolutt det er bedre å ha dårlige karakterer enn å ha et tomrom på cv'en. Som arbeidsgiver ville jeg stusset over at du ikke gadd å fullføre selv om du hadde bestemt deg for et nytt studium. Om du også kan vise til gode karakterer fra det nye studiet, ville det ikke hatt noen betydning hva du fikk på jusstudiet.

En annen ting er at det lønner seg økonomisk å fullføre studiet, mht studielånet. Hvis du likevel ikke velger å fullføre studiet, vil jeg hvertfall anbefale deg å få deg en jobb. Da har du både noe å vise til på cv'en, samt en inntekt.

• Liker 1
Skrevet

Ja, og om du ikke fullfører mister du visst litt av retten til alle 8 årene med lån.

Jeg hoppet av jussen etter det som før var fellesdelen, for å starte på arkeologi. Hadde visst i nesten et år at jeg skulle bytte fag, og det året der var vondt for kropp og sjel. Etter bachelor i arkeologi gikk jeg tilbake til jussen og skrev spesialoppgave i rettssosiologi. Instituttet for kriminologi og rettssosiologi v UiO er det beste studiestedet på hele ubiversitetet, syns nå jeg, så bare gled deg!

Til syvende og sist endte jeg som arkeolog, men er glad jeg tok ferdig jussen også. Det er noe tilfredsstillende ved å ikke gi opp, selvom jeg fikk D på fellesdelen. Tok imidlertid revansj og fikk A på oppgaven! Burde non ha satset rettssosiologi tidligere, men dengang fantes ikke bachelor i dette.

• Liker 1
  • 10 år senere...
Skrevet

Tineline! Jeg er desperat etter hjelp, skriver fakultetsoppgave i rettssosiologi og skjønner ingenting!!!!

Skrevet

Aner ikke om denne tråden kan ses, men desperat etter hjelp!

tineline skrev (På 7.10.2010 den 3.15):

Ja, og om du ikke fullfører mister du visst litt av retten til alle 8 årene med lån.

Jeg hoppet av jussen etter det som før var fellesdelen, for å starte på arkeologi. Hadde visst i nesten et år at jeg skulle bytte fag, og det året der var vondt for kropp og sjel. Etter bachelor i arkeologi gikk jeg tilbake til jussen og skrev spesialoppgave i rettssosiologi. Instituttet for kriminologi og rettssosiologi v UiO er det beste studiestedet på hele ubiversitetet, syns nå jeg, så bare gled deg!

Til syvende og sist endte jeg som arkeolog, men er glad jeg tok ferdig jussen også. Det er noe tilfredsstillende ved å ikke gi opp, selvom jeg fikk D på fellesdelen. Tok imidlertid revansj og fikk A på oppgaven! Burde non ha satset rettssosiologi tidligere, men dengang fantes ikke bachelor i dette.

Skrevet

Hullet i CV-en tror jeg ikke du skal bekymre deg stort for. Er jo også mulig å ordne seg en deltidsjobb i mellomtiden om mulig ☺️ 
Har ikke erfaring med det studiet du går på, men har tatt en del jusfag i utdanningen jeg tar nå og det er nok de fagene jeg har brukt minst tid på siden mye av det man trenger finner man i loven(regner med dere får bruke den på eksamen) så om man er godt kjent i den kommer man sikkert langt😉 men som sagt aner jeg ikke hvordan deres eksamen er lagt opp så kan være jeg er helt ute å kjører. 
Jeg kom hvertfall langt med å jobbe 10-14 timer med fagstoffet daglig 1-2 uker før eksamen på alle fagene jeg ikke hadde vært så engasjert i før i semesteret😅😅 Er ikke værre enn at du prøver og evt feiler.. Vet av mange som har angret også etter de hoppet av studier midt i et semester..

Anonymkode: 24ed8...b94

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hullet i CV-en tror jeg ikke du skal bekymre deg stort for. Er jo også mulig å ordne seg en deltidsjobb i mellomtiden om mulig ☺️ 
Har ikke erfaring med det studiet du går på, men har tatt en del jusfag i utdanningen jeg tar nå og det er nok de fagene jeg har brukt minst tid på siden mye av det man trenger finner man i loven(regner med dere får bruke den på eksamen) så om man er godt kjent i den kommer man sikkert langt😉 men som sagt aner jeg ikke hvordan deres eksamen er lagt opp så kan være jeg er helt ute å kjører. 
Jeg kom hvertfall langt med å jobbe 10-14 timer med fagstoffet daglig 1-2 uker før eksamen på alle fagene jeg ikke hadde vært så engasjert i før i semesteret😅😅 Er ikke værre enn at du prøver og evt feiler.. Vet av mange som har angret også etter de hoppet av studier midt i et semester..

Var visst 11 år gammel den her😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...