AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Noen erfaringer? Manuell eller elektrisk? Er det mer skånsomt for puppen med manuell? Har allerede vondt i puppene, og ungen er ikke komt enda, så vil ta en som ikke kan gjøre vondt..
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg kjenner ikke forskjell om jeg bruker den manuelle delen eller den elektriske. Er bare litt mer lettvint med den elektriske Men om babyen ikke er kommet enda ville jeg ikke begynt å pumpe meg altså - husk at den skal ha den råmelka som kommer ut etter at den er født!!!
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Ok Nei, hadde ikke tenkt å pumpe meg nå, bare lurte på om manuell er mer "forsiktig" med puppene.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Den manuelle styrer du jo tempoet på hele tiden selv! Så kanskje mer skånsom på den måten... og jeg føler kanskje jeg fikk ut mer på den manuelle i starten. Men det følger jo med sånn manuell dings til den elektriske så jeg hadde absolutt kjøpt elektrisk
Ciara Skrevet 3. oktober 2010 #5 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg har en elektrisk pumpe fra Medela og vil absolutt anbefale den. Du justerer selv tempoet på pumpen og dermed hvor skånsom den er. Det er mye mer lettvint med en elektrisk, så jeg hadde absolutt anbefalt det.
helenaa Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg har bare prøvd manuell, og kan vel ikke si at det har fungert så godt. Men jeg tror egentlig det har hatt mer med melkestrømmen å gjøre enn selve pumpa. Jeg har heller aldri klart å håndmelke. (på den positive siden har jeg aldri lekket en dråpe heller). Men nok om det; jeg ville bare advare mot å kjøpe en dyr pumpe nå uten å vite om du kommer til å trenge den.
Ciara Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg har bare prøvd manuell, og kan vel ikke si at det har fungert så godt. Men jeg tror egentlig det har hatt mer med melkestrømmen å gjøre enn selve pumpa. Jeg har heller aldri klart å håndmelke. (på den positive siden har jeg aldri lekket en dråpe heller). Men nok om det; jeg ville bare advare mot å kjøpe en dyr pumpe nå uten å vite om du kommer til å trenge den. Trenger ikke de fleste pumpe? :klø: Det hender vel at noen andre passer barnet en time i ny og ne, og at man derfor gjør klar en liten matreserve? Uansett: Jeg er som deg, har aldri lekket en dråpe - tror det kommer av treg utdrivningsrefleks. Medela-pumpen er genial fordi den har en knapp for å sette i gang utdrivningsrefleksen, og en knapp for når melkestrømmen har kommet igang og man vil pumpe. (men kanskje alle elektriske pumper har det? :klø
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg har lekket som bare det siden uke 20 jeg.. Kanskje det vil si at jeg ikke får problemer med å få ut melk? Lov å håpe. Tenkte jeg skulle prøve med Avent manuell først, de er billige på finn, så får jeg oppgradere til elektrisk hvis det blir nødvendig. -TS
Kara W Skrevet 3. oktober 2010 #9 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg har den elektriske fra Avent, og er veldig fornøyd med den. Man kan regulere både tempo og styrke på den, samt at den kommer med en håndpumpe om man vil bruke det en gang i blandt. Dersom man skal pumpe mye vil jeg helt klart råde deg til å skaffe en elektrisk en, men ettersom du enda ikke vet om du trenger det kan det være greit med en manuell en i starten.
Gjest Catwoman Skrevet 4. oktober 2010 #10 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg merket ingenting til melk i puppene før babyen kom. Da kom melken i bøtter og spann, og jeg lakk som en sil de første ukene hehe Jeg har avent manuell pumpe. Den elektsike er mye dyrere, og hadde bare vært bortkasta penger for meg siden den manuelle er bra nok i massevis. Bruker et par minutter på å pumpe 100 ml. Men det er jo veldig individuelt hvor lettmelket man er. Trenger ikke de fleste pumpe? Det hender vel at noen andre passer barnet en time i ny og ne, og at man derfor gjør klar en liten matreserve? De fleste som ammer har vel behov for melkepumpe vil jeg tro, men det er ikke alle som får til ammingen, og som ender med å gi mme isteden - og da trenger man jo ikke pumpe. Og man vet jo ikke på forhånd om man vil få til å amme eller ikke.
helenaa Skrevet 4. oktober 2010 #11 Skrevet 4. oktober 2010 Trenger ikke de fleste pumpe? :klø: Det hender vel at noen andre passer barnet en time i ny og ne, og at man derfor gjør klar en liten matreserve? Jeg fikk mer melk ut med håndmelking enn med pumpe, men det var uansett så lite at det ikke var nok til et måltid. Så vi hadde ikke akkurat barnevakt så ofte (dvs aldri de første 6 mnd). (men jeg hadde mer enn nok melk til babyen, hun fikk det ut. Jeg ammet til hun var ca 1,5 år)
Prada Skrevet 4. oktober 2010 #12 Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Jeg ville ikke brukt penger på manuell pumpe. Dersom du skal pumpe litt er elektrisk mye kjekkere, den manuelle kommer du til å bli drittlei og ikke gidde å bruke, tror jeg. Ville heller håndmelket først dersom jeg var i tvil om pumpebehovet. Selv pumpet jeg masse, og er superfornøyd med min Medela swing! Endret 4. oktober 2010 av Prada
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #13 Skrevet 4. oktober 2010 TS her. Ser det er litt delte meninger, men jeg tror jeg går for manuell først siden jeg ikke har planer om å bruke den mye uansett. Blir bare hvis jeg får skikkelig spreng og baby ikke vil ha akkurat da, og så kanskje hvis jeg skal bort av og til.
O'hara Skrevet 5. oktober 2010 #14 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg aner ikke, men jeg kommer ikke til å kjøpe noen pumpe før jeg ser at jeg har bruk for en hvertfall. Vi fikk låne en dvd om amming hos jm, og i den videoen anbefalte de håndpumping, og det var visst også en kommentar der om at det går mye fortere, om jeg ikke husker helt feil :klø:
Arkana Skrevet 5. oktober 2010 #15 Skrevet 5. oktober 2010 Helt klart elektrisk, manuell er et ork. Jeg har prøvd både Avent og Medela og må si at sistnevnte var klart best. Forøvrig tenkte jeg også at det ikke var noen vits i å ha pumpe før man så behovet, men det angret jeg på da vi kom hjem fra sykehuset i en helg og jeg strevde med ammingen og ikke fikk kjøpt noen pumpe før mandagen. Pumping er jo dessuten nyttig i mange sammenhenger, f.eks. for å fryse ned til en gang pappa'n skal være alene med barnet eller til bruk for å lage babygrøt/babymat.
Anjah Skrevet 5. oktober 2010 #16 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg bruker Avent håndpumpe, og jeg synes den er litt kjip. Ikke at det gjør vondt eller noe, men selve patentløsningen er litt dårlig. "Pluggen" i midten har en tendens til å smette igjennom plassen sin om vakumet i pumpa blir for stort. Dermed må jeg skru fra hverandre pumpa i tide og utide... Dustete!
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #17 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg kjøpte min elektriske pumpe når det var salg på den (apotekene har 30% på slikt innimellom). Da ble det det samme hvilken jeg kjøpte liksom
Brud84 Skrevet 5. oktober 2010 #18 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg har Avent elektrisk pumpe, og er kjempe fornøyd! den har en manuel del også, hvis du har behov for det. Du kan også velge om du vil bruke strøm eller batteri. Og bor du i nærheten av Sverige er den billigere der:)
Caramba Skrevet 5. oktober 2010 #19 Skrevet 5. oktober 2010 Da jeg fikk tvillinger trodde jeg at det kom til å bli mye pumping og investerte i Avent elektrisk pumpe. Pumpa er kjempefin, men jeg kunne likegjerne brukt den manuelle jeg hadde fra før for det ble svært lite pumping. Samme med førstemann. Når vi en skjelden gang hadde barnevakt da barna fortsatt kun ammet så brukte vi bare mme. Jeg klarte ikke pumpe ut særlig mye ekstra, selv om jeg hadde nok melk til barna (særlig førstemann) Jeg ville kanskje også ventet litt med å kjøpe elektrisk pumpe. Min er nesten ubrukt.
lille katt Skrevet 5. oktober 2010 #20 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg bruker Avent håndpumpe, og jeg synes den er litt kjip. Ikke at det gjør vondt eller noe, men selve patentløsningen er litt dårlig. "Pluggen" i midten har en tendens til å smette igjennom plassen sin om vakumet i pumpa blir for stort. Dermed må jeg skru fra hverandre pumpa i tide og utide... Dustete! Har erfart det samme. Jeg kan virkelig ikke fordra den manuelle Avent-pumpen. Jeg hadde overproduksjon av melk, lakk som en sil, hadde lett utdrivning, men synes likevel ikke jeg fikk dreisen på den manuelle pumpen. Måtte sitte i rare vinkler for å unngå lekkasjer. Av alle ting har jeg også opplevd å få tette melkeganger etter å ha pumpet, selv om jeg var superforsiktig med å ikke klemme pumpen inntil brystet. Så på mine umulig-pupper var den ikke særlig skånsom heller. Leide en elektrisk Medela symphony (dobbeltpumpe slik de har på sykehuset) en periode, og det var andre boller . Kan leies på Babyshop.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå