AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Vi er et par i midten av 20-årene som begge er studenter, og kommer til å være det i et par år til. Neste år er planen å flytte og da kjøpe leilighet. Han sier at vi kommer til å få lån, men jeg er mer tvilende. Vår situasjon: Han: ingen inntekt bortsett fra studielån. Har endel egenkapital stående. Jeg: AAP og studielån. Studielånet er blitt egenkapital. Egenkapital tilsammen: ca. 400 000 kr. (har mulighet for kausjonist hvis det er ønskelig fra banken sin side). Når vi flytter er planen at begge skal jobbe noe ved siden av studiene. Hva tenker dere med god kunnskap om våre sjanser til å få lån? (vi venter til over nyttår med samtale med banken) Takk for svar!
bttb Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg tror de er ganske ivrige på dokumentasjon av inntekt, så jeg ville i alle fall jobba inn ei god lønning før jeg snakka med banken og tatt med lønnsslipp.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg tror de er ganske ivrige på dokumentasjon av inntekt, så jeg ville i alle fall jobba inn ei god lønning før jeg snakka med banken og tatt med lønnsslipp. Skjønner de er ivrige på det, men slik situasjonen er kommer ingen av oss til å ha jobb ved siden av studiene når vi søker om lån. Samboer sier at banken ser på studielån som fast inntekt? -ts
Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Se på SIFO budsjettet. Har dere dette å leve for etter at boliglån er betjent får dere lån. Har dere ikke det, er det ikke mulig å betjene lån heller. Jeg tror ikke banken ser på studielån alene som inntekt - tror nok dere er nødt til å vise til noe inntekt ved siden av.
Inwe Skrevet 3. oktober 2010 #5 Skrevet 3. oktober 2010 Skjønner de er ivrige på det, men slik situasjonen er kommer ingen av oss til å ha jobb ved siden av studiene når vi søker om lån. Samboer sier at banken ser på studielån som fast inntekt? -ts Om de gjør det, er ikke 6500 litt lav inntekt for banken? Utgiftene kommer gjerne på meg enn 6500 i mnd per pers når man flytter ut. Tror ikke banken eller ser på det som positivt at dere ikke har jobb, men skal skaffe det når dere har flytta. Det er jo ingen garanti for at dere får jobb.. Nå vet jeg egentlig ikke mye om boliglån, men når jeg søkte om depositumslån (altså 28.000kr) var det veldig viktig at jeg jobbet vedsiden av lånet. Og jeg kan tenke meg det er enda viktigere ved et boliglån? Anbefaler dere begge å skaffe en jobb før dere søker. Det burde jo ikke være noe problem når dere uansett skal jobbe når dere har flyttet?
Inwe Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 Se på SIFO budsjettet. Har dere dette å leve for etter at boliglån er betjent får dere lån. Har dere ikke det, er det ikke mulig å betjene lån heller. Jeg tror ikke banken ser på studielån alene som inntekt - tror nok dere er nødt til å vise til noe inntekt ved siden av. Jeg og sambo har på langt nær ikke det å leve for etter at husleie er betalt og vi klarer oss fint.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 Takk for at dere svarer. Hvis vi skulle ha kjøpt leilighet og flyttet innen samme by eller fylke, hadde vi definitivt skaffet oss jobb nå. Men vi skal flytte ut av fylket, og vi har derfor vurdert det dithen at vi ikke trenger å finne en ny jobb for den korte tidsperioden det er snakk om. Per nu så klarer vi oss godt på den oppsamlende egenkapitalen vi har ved siden av studielånet. Egentlig er vi i en luksussituasjon som kan ha 100% fokus på studiene, og ikke trenger å jobbe ved siden av. Huff, jeg kjenner jeg gruer meg litt for dette, spesielt siden samboeren er så sikker i sin sak om at vi kommer til å få lån. -ts
Alison Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 Med kun studielån å leve av vil dere ikke ha nok inntekt til å få boliglån. Det kan være vanskelig nok for folk i full jobb å få stort nok lån til å kjøpe en bolig. Hvordan skal dere klare å betale for et boliglån, strøm, kommuneale avgifter, forsikringer, telefon, bredbånd, mat, klær mm. på kun studielån? Dere kan heller ikke gå ut fra dagens rente, men må ta høyde for renteoppgang. Mitt råd er å vente med å søke lån til dere er ferdig med studiene. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2010 #9 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg og sambo har på langt nær ikke det å leve for etter at husleie er betalt og vi klarer oss fint. Men søker dere boliglån? Nei. Dere har husleie. Skal dere ha boliglån må dere regne med at SIFO budsjettet blir lagt til grunn. At dere klarer dere - det er det forøvrig mange som gjør - på inntekt under det er flott det. Jeg har også i lang tid levd langt langt under SIFO budsjettet. Derfor vet jeg også hva banken svarer når man søker lån.
Inwe Skrevet 3. oktober 2010 #10 Skrevet 3. oktober 2010 Men søker dere boliglån? Nei. Dere har husleie. Skal dere ha boliglån må dere regne med at SIFO budsjettet blir lagt til grunn. At dere klarer dere - det er det forøvrig mange som gjør - på inntekt under det er flott det. Jeg har også i lang tid levd langt langt under SIFO budsjettet. Derfor vet jeg også hva banken svarer når man søker lån. Åja, sånn sett ja. Nei vi har nok ikke tenkt til å søke lån på noen år. Nettopp flyttet inn i ny leilighet, så blir vel iallefall 3 år til vi tenker på å kjøpe.
Violet Hill Skrevet 3. oktober 2010 #11 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg tviler sterkt på at dere får lån uten fast inntekt å vise til utover studielån. Men hvis dere har noen som kan kausjonere, kunne kanskje denne personen være villig til å stå som låntaker sammen med dere? Jeg har vært i banken og fått lånebevis flere ganger, det har gått som en lek ettersom faren mn har vært med, men jeg ser for meg at jeg hadde blitt sendt rett hjem med den beskjedne deltidsjobbinntekten jeg har
Alison Skrevet 4. oktober 2010 #12 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg tviler sterkt på at dere får lån uten fast inntekt å vise til utover studielån. Men hvis dere har noen som kan kausjonere, kunne kanskje denne personen være villig til å stå som låntaker sammen med dere? Jeg har vært i banken og fått lånebevis flere ganger, det har gått som en lek ettersom faren mn har vært med, men jeg ser for meg at jeg hadde blitt sendt rett hjem med den beskjedne deltidsjobbinntekten jeg har Det å ha med en av foreldrene som medlånetager kan være en løsning, men da er det viktig at medlånetageren vet hva h*n går inn på. Som medlånetager vil en være ansvarlig for hele lånet på lik linje med hovedlånetageren. Hvis hovedlånetageren ikke får lån alene og derfor må ha med foreldre eller andre som medlånetagere, må den/de være beredt til å være med og betale for lånet. Det å stille som medlånetager sammen med barna sine kan også gjøre det vanskelig å refinansiere eller bytte bolig selv da en hefter for hele gjelden som en er medlånetager for. Min erfaring er at mange foreldre i utgangspunktet er villig til å være medlånetager sammen med barnet, men når de får informasjon om hva dette i praksis innebærer trekker de seg. 2
Violet Hill Skrevet 4. oktober 2010 #13 Skrevet 4. oktober 2010 Det å ha med en av foreldrene som medlånetager kan være en løsning, men da er det viktig at medlånetageren vet hva h*n går inn på. Som medlånetager vil en være ansvarlig for hele lånet på lik linje med hovedlånetageren. Hvis hovedlånetageren ikke får lån alene og derfor må ha med foreldre eller andre som medlånetagere, må den/de være beredt til å være med og betale for lånet. Det å stille som medlånetager sammen med barna sine kan også gjøre det vanskelig å refinansiere eller bytte bolig selv da en hefter for hele gjelden som en er medlånetager for. Min erfaring er at mange foreldre i utgangspunktet er villig til å være medlånetager sammen med barnet, men når de får informasjon om hva dette i praksis innebærer trekker de seg. Lurer litt på hvordan dette blir i forhold til kausjonsansvar? Hefter man ikke på samme måte?
Gjest Spinell Skrevet 4. oktober 2010 #14 Skrevet 4. oktober 2010 Et annet moment du også må tenke på, er den totale lånebelastningen deres. Det er ikke mye hjelp i å ha studielånet ditt som egenkapital når dette lånet samtidig går inn i den totale summen dere har i lån.
Gjest AnneShirley Skrevet 4. oktober 2010 #15 Skrevet 4. oktober 2010 Takk for at dere svarer. Men vi skal flytte ut av fylket, og vi har derfor vurdert det dithen at vi ikke trenger å finne en ny jobb for den korte tidsperioden det er snakk om. Jeg ble litt forvirret her? Skal dere flytte til eller fra det stedet hvor dere ønsker å kjøpe leilighet? Dersom dere snart skal flytte BORT er det jo uansett ingen god ide å kjøpe leilighet der dere bor nå. Og på stedet dere skal flytte til er det vel greit å vente med å kjøpe leilighet til dere faktisk har flyttet dit (og dermed også fått dere jobber der)?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #16 Skrevet 4. oktober 2010 Tusen takk for at så mange av dere har tatt dere tid til å svare, selv om jeg begynner å skjønne at det kan se mørkt ut når det gjelder å få lån.. Jeg ble litt forvirret her? Skal dere flytte til eller fra det stedet hvor dere ønsker å kjøpe leilighet? Dersom dere snart skal flytte BORT er det jo uansett ingen god ide å kjøpe leilighet der dere bor nå. Og på stedet dere skal flytte til er det vel greit å vente med å kjøpe leilighet til dere faktisk har flyttet dit (og dermed også fått dere jobber der)? Vi bor nå i by A og ønsker å flytte til by B pga. videre studier neste sommer, og da er planen å kjøpe en leilighet i by B før vi flytter slik at vi kan flytte rett inn i ny leilighet i by B. Men før vi flytter fra by A er planen/håpet at vi begge finner en jobb i by B. På den måten har vi en jobb å gå til med en gang, samtidig som vi kanskje må pendle mellom by A og B i en liten periode pga. jobb. Så: i by A klarer vi oss på studielånet til oss begge, mine AAP samt vår oppsamlede egenapital. Men når vi flytter til by B faller både AAP og egenkapital bort, så da må vi begge i jobb ved siden av studiene for å betjene lån og for å få endene til å møtes i hverdagen. (dette er planen hvis vi får lån, men må nok legge en plan B itillegg) -ts
Alison Skrevet 4. oktober 2010 #17 Skrevet 4. oktober 2010 Lurer litt på hvordan dette blir i forhold til kausjonsansvar? Hefter man ikke på samme måte? Nei, det er forskjell på å være medlånetager og det å stille tilleggssikkerhet. Som realkausjonist stiller du tilleggssikkerhet i egen bolig. Ved førstehjemslån må en stille med 10 % egenkapital. Hvis en ikke har dette i oppsparte midler kan det stilles tilleggssikkerhet for dette. La oss si at kjøpesummen er på 2 mill. Da må det stilles tilleggssikkerhet for kr 200.000,- (+ omkostningene hvis lånetagerne ikke har klart å spare opp disse heller). Som medlånetager vil du hefte for hele gjelden på 2 millioner. Hvis lånet blir misligholdt vil du som realkausjonist kun måtte dekke opp til kr 200.000,- i verste fall, mens som medlånetager kan du bli nødt til å betale for hele gjelda på 2 mill. Klarer ikke medlånetager heller å betale på lånet vil begge lånetagerne ende opp med betalingsanmerkninger. I enkelte tilfeller ser vi at foreldre stiller opp som både medlånetager og realkausjonist. Da kan i verste fall boligene til begge lånetagerne bli tvangssolgt. I tillegg vil betalingsanmerkninger på begge parter skape store problemer hvis de ønsker lån, mobilabonnent eller andre ting som krever kredittsjekk. Selv om dette er "i verste fall senario" så er det dessverre en del som opplever dette. Vanligere er det at foreldre som medlånetagerne opplever å ikke få kjøpt seg ny bolig eller refinansiert eget lån pga. at de hefter for hele gjelden til barna også. 2
Violet Hill Skrevet 4. oktober 2010 #18 Skrevet 4. oktober 2010 Ok, men hvordan hefter kausjonisten hvis låntaker har tilstrekkelig EK? Mulig at jeg er litt treig her
Alison Skrevet 4. oktober 2010 #19 Skrevet 4. oktober 2010 Ok, men hvordan hefter kausjonisten hvis låntaker har tilstrekkelig EK? Mulig at jeg er litt treig her Hvis du har nok EK vil du ikke ha behov for kausjonist. Da er det inntekten som begrenser hvor stort lån du kan få. Mange tror at tilleggssikkerhet er løsningen for å få høyere lån enn en har økonomi til å klare selv, men dette er feil. Kausjonist gir deg IKKE mer penger hver måned til å betale på lånet. 2
Illuminati Skrevet 4. oktober 2010 #20 Skrevet 4. oktober 2010 Lurer litt på hvordan dette blir i forhold til kausjonsansvar? Hefter man ikke på samme måte? Har du behov for kausjonist har du betjeningsevne, men for liten sikkerhet. Har du behov for medlåntaker har du nok sikkerthet, men ikke betjeningsevne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå