AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg er veldig fasinert av arbeidet Petter Amundsen som mener han har skjønnt kodene til Shakespeare. Og når jeg ser på dokumentaren til NRK hvor han forklarer kodene han har funnet, syns jeg det virker helt klart at han har rett. Er det noen andre som tviler Shakespeare? Jeg personlig skal kjøpe første folien og finne kodene selv. Det er alt for spennende til å la det ligge.
Jeanette_F Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Jeg har ikke sett den, men har veldig lyst. Vet du hvor man finner den? Shakespeare skrev nok selv, men stykkene hans er ikke hans oppfinnelse - de har vært skrevet før, av andre. Endret 3. oktober 2010 av Jeanette_F
Chiyo Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg har ikke sett den, men har veldig lyst. Vet du hvor man finner den? Shakespeare skrev nok selv, men stykkene hans er ikke hans oppfinnelse - de har vært skrevet før, av andre. Den gikk på NRK og da kan man se den på nett en stund i ettertid men jeg har kjøpt dvd'en selv. For å svare på TS sitt spørsmål: JA jeg støtter Amundsen helt! Før så var det aldri et spørsmål for meg om hvem som skrev Shakespeare. Jeg mener selvfølgelig var det han. MEN nå er jeg helt sikker på at det var Francis Bacon. Jeg har personlig sjekket opp i kodene Amundsen har funnet og de stemmer. Jeg vil anbefale alle å se på Sweet Swan of Avon (altså Shakespeares skjulte koder). Det var utrolig gøy og lærerikt.
Anglofil Skrevet 5. oktober 2010 #4 Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Tja, jeg er ikke så sikker. Jeg studerer selv Shakespeare nå, og det jeg kanskje reagerer mest på er jo det faktum at Bacon og Shakespeare har en såpass ulik skrivestil. Skrivestil er ikke nødvendigvis så enkelt å kamuflere. Mange mener jo det at det må være Bacon eller i såfall andre lærde som skrev Shakespeare pga detaljene fra fjerne steder som kun de rike og berømte fikk bestemme, som f.eks i Italia. Men studerer man mer nøye, finner man f.eks ganske grove og store geografiske, men også andre faktiske, feil som viser at stykkene ikke nødvendigvis ble skrevet av en lærd. Jeg ville blitt overrasket om ikke Bacon visste at Milano ikke lå ved sjøen, en stor elv eller lignende, selv om det blir indikert slik i The Tempest. I alle Shakespeares verk finner man flust av små og store feil som ihvertfall jeg hadde forventet at en lærd faktisk visste om, med mindre Bacon "fordummet" seg selv. I tillegg så er det jo også slik at man må se det i en kontekst. Å være forfatter av stykker og annen litteratur på den tiden ble sett på som noe kun de fra de lavere klassene kunne finne på å gjøre, det er ikke til å komme bort i fra. Men man skal ikke undervurdere overklassens trang til å spekulere, og det virker ganske usannsynlig at en så stor mann som Bacon kunne klare å holde et slikt talent skjult, for ikke å snakke om overtidas hang til å sole seg i glans på den tiden. Og et annet poeng: Bacon skrev såpass mye under i sin karriere, hvordan i all verden skulle han fått tid til å skrive alt det Shakespeare skrev i tillegg? Mannen kan umulig hatt mye liv ved siden av. Mvh Yvonne Endret 5. oktober 2010 av Yvonne
Wonders Skrevet 6. oktober 2010 #5 Skrevet 6. oktober 2010 det er ikke noe jeg bruker tid å tenke igjennom. I det hele tat.
Gjest Iah Skrevet 6. oktober 2010 #6 Skrevet 6. oktober 2010 Ja, jeg tror Shakespeare skrev Shakespeare. Sier meg forøvrig enig med Yvonne.
Sequax Skrevet 6. oktober 2010 #7 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg vil gjerne at det var Shakespeare som skrev Shakespeare...men jeg er åpen for at det var en annen også.
Mermaid Blues Skrevet 8. oktober 2010 #8 Skrevet 8. oktober 2010 Tror nok absolutt Shakespeare skrev "Shakespeare", altså sitt eget navn. Sannsynligvis opptil flere ganger. Når det gjelder stykkene derimot... Yvonne har i grunn sagt alt jeg kunne komme på Er vel en mer interessant problemstilling å se på hvorvidt tekstene har en funksjon i dag eller om vi fortsetter å spille Shakespeare bare fordi det er Shakespeare.
Chiyo Skrevet 8. oktober 2010 #9 Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Men det finnes jo faktisk ingen bevis at Shakespeare selv skrev dem. Jeg mener Ja han levde fordi fra den tiden nevner han, men det er aldri funnet et eneste manuskript. Altså ingen orginaler av verkene hans. Det eneste man har funnet av Shakspeare er noen underskrifter og ingen av de er like. Bacon var overklasse og hvis han var poet kunne han ikke ha publisert de under eget navn fordi overklasse skulle ikke gjøre slikt. Dessuten nevner Bacon i et brev til King James at han var en skjult poet. Bacon var også ekspert i koder og hans egne foreldre skrev ofte i koder og utga bøker under andre navn fordi de skrev ting som kunne vært farlig for dem. Altså selvfølgelig kan det være at alt dette er feil, men hva er sjansen for at disse "kodene" er tilfeldigheter som dukker opp i første folien. Jeg mener hva er sjansen for at frimurer tegnet stadig dukker opp? Og hvorfor står det feil dødsalder i kirken hvor han ble begravet da de ganske godt visste hvor gammel han var? Og hvorfor står ikke navnet på gravstenen? Det er noe som ikke stemmer. Jeg mener kall meg gjerne bare en evetyrlysten person, men jeg godtar ikke Shakespeare for Shakespeare før noen kan bevise til meg at han selv skrev verkene og det er det ingen som kan fordi de ikke finnes. Amundsen der i mot er ganske sikker på at han vet hvor de er, men de får ikke lete fordi det er på en tomt i Canada som eies av en sur gammel tulling som nekter å la noen undersøke. Endret 8. oktober 2010 av Chiyo
Anglofil Skrevet 8. oktober 2010 #10 Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Vel, man kan vel strengt tatt aldri helt vite så lenge det er så langt tilbake tid. Man har ingen konkrete beviser som bilder, film eller lyd, så det blir vanskelig å bevise den ene eller andre veien. Uansett, hvordan mener du Chiyo at en mann som Bacon, som skrev såpass mye selv, som selv hadde så mye å gjøre, fikk tid til alt? Og sammenligner man hvordan de to skriver så er det totalt forskjellig. Skrivestil er ekstremt vanskelig å skjule, selv de som er eminente i sitt fag vil få problemer med å skjule sin virkelige identitet via sin skrivestil. Og snur man det litt på hodet er det også godt mulig at Shakespeare likte å leke litt med folk, kodene kan være lagt inn for å få folk til å tro at det var Bacon som skrev hans verker for å undergrave hans gode navn og rykte? At det finnes koder i Shakespeares verker er for meg ikke spesielt store beviser, sånn egentlig. Det finnes flerfoldelige måter å finne koder i Shakespeares verker, men flere har jo også falt igjennom fordi det viser seg at f.eks bruken av bokstaver på Shakespeares tid var annerledes enn i dag, ergo kan også meningen bak dem være annerledes enn i dag. Man finner koder i alt bare man leter godt nok, det er en grunn til at det finnes så vanvittig mange konspirasjonsteorier i dag om alt fra UFO'er til 11. september. Mvh Yvonne Endret 8. oktober 2010 av Yvonne
Chiyo Skrevet 8. oktober 2010 #11 Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Hvordan mener du Chiyo at en mann som Bacon, som skrev såpass mye selv, som selv hadde så mye å gjøre, fikk tid til alt? Og sammenligner man hvordan de to skriver så er det totalt forskjellig. At det var Francis Bacon som skrev det er ikke sikkert. Men at han i så fall hadde noe med det å gjøre tror jeg. Det er jo ganske enkelt å si "jo selfølgelig skrev shakespeare selv", men når det ikke finnes bevis på at han gjorde det kan jo en begynne å lure. Jeg mener det er jo litt mistenkelig at en mann som hadde Shakespeare sin bakgrunn kunne skrive så mye forskjellig. Jeg mener Shakespeares verk dekker jo politikk, religion, kjærlighet, humor, tragedie osv. W. Shakespear var sønnen til en hanskemaker under Elizabeth I england. Han hadde ikke noe spesiell status og man kan vel si at han var en nobody. Så hvordan kan han greie å skrive så mye forskjellig. Jeg sier ikke at det er umulig, men normalt er det ikke. Men det er vel derfor han er så kjent. Jeg mener at det er ikke noe en bør la ligge i alle fall. Hvis vi aldri stiller disse spørsmålene finner vi aldri ut sannheten og jeg vil ikke tro at W. Shakespeare var den ekte forfatteren før jeg har bevis. Endret 8. oktober 2010 av Chiyo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå