AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 En av de tingene jeg aldri har forstått med menn, er at de fleste syns det er så morsomt å fiske eller jakte. Jeg vil påstå at de fleste kvinner ikke syns det er noe særlig morsomt å fiske eller jakte. Imidlertid har selvfølgelig ganske mange kvinner funnet ut at jakt og fiske er en effektiv måte å få kontakt med det annet kjønn på. Dette er da hovedmotivasjonen til de fleste kvinner. Men hva motiverer egentlig menn i denne sammenhengen?
Krill Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 En av de tingene jeg aldri har forstått med menn, er at de fleste syns det er så morsomt å fiske eller jakte. Jeg vil påstå at de fleste kvinner ikke syns det er noe særlig morsomt å fiske eller jakte. Imidlertid har selvfølgelig ganske mange kvinner funnet ut at jakt og fiske er en effektiv måte å få kontakt med det annet kjønn på. Dette er da hovedmotivasjonen til de fleste kvinner. Men hva motiverer egentlig menn i denne sammenhengen? Hahahaha!! Fantastisk!!
Steinar40 Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Jammen dette er da ikke vanskelig å forstå overhodet For det første er det nedarvet. Mannfolk har alltid jaktet og fisket for at familien skulle kunne overleve. I dagens norske samfunn er ikke dette nødvendig lenger. Det er nå mye lettere å fiske og jakte i frysediskene. Det blir faktisk billigere også hvis man ikke er bonde Men allikevel er det mange menn som liker det (pga instinkter vil jeg påstå), spesielt i yngre år. Og for de som blir etablerte med dame og barn, så er en jakt- eller fisketur selvfølgelig en veldig fin unnskyldning til å få litt fri ifra alt maset til dama og barna
Gjest Cipheria Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Ikke at startinnlegget er spesielt seriøst, men det er jo faktisk flere menn som jakter. Dette tror jeg er rett og slett pga oppdragelse. Fedre har større tendens til å dra med sønnene ut på sånt, samtidig som at sønnene blir opplært til at det er positivt (kult, beundringsverdig e.l) og vil derfor ha større tendens til å lære seg det. Personlig syns jeg fisking er veldig moro. Tipper jeg hadde likt jakt, men det er da litt av et prosjekt å lære seg det. Blir litt voldsomt å være den eneste jeg kjenner, melde meg på -hva man nå trenger av kurs- og bare gjøre det.
Anglofil Skrevet 3. oktober 2010 #5 Skrevet 3. oktober 2010 Vet ikke, men jeg tror det er en smakssak hos menn også. Kjæresten min synes ihvertfall det er like kjedelig med jakt og fiske som meg. Mvh Yvonne
Steinar40 Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 Dette tror jeg er rett og slett pga oppdragelse. Fedre har større tendens til å dra med sønnene ut på sånt, samtidig som at sønnene blir opplært til at det er positivt (kult, beundringsverdig e.l) og vil derfor ha større tendens til å lære seg det. Ja, det er vanskelig å vite hvor mye som er medfødt (instinkter) og hvor mye som er opplæring i form av vel etablerte kjønnsroller. Dessuten er det store individuelle forskjeller. Men typisk er menn mer interesserte i jakt og fiske enn kvinner. Akkurat som at kvinner typisk er mer interessert i dans enn menn.
Hoppetaujenta Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Jeg har aldri vært med på jakt, men jeg har lånt jaktvideo på biblioteket, helt av meg selv. Veldig interessant å se hvordan alt det der foregår. Slakt inkludert. Desverre har jeg aldri kjent noen som jakter, så jeg har ikke kunnet bli med på sånt. Fisking har jeg derimot gjort mye i mitt liv. Det var en naturlig aktivitet for familien da jeg var barn, så det har alltid fulgt meg som en vettug ting å gjøre. De årene jeg hadde båt selv, var det også en selvfølgelig sak at jeg pakket niste, ryggsekk og dro ut og fisket. Hadde en skjelden gang noen venninner med, men de var egentlig ikke interessert i å fiske. De holdt i snøret/stanga, men ville absolutt ikke ta i fisken når det satt en slik fast i kroken. Det var "kjempeekkelt å skrelle" fisken, synes de... Så da dro jeg heller ut alene. Det er ikke bare det å få fisk som er tingen, men hele opplevelsen av å sitte stille i den mektige naturen. Å være ett med alt sammen. Å samle all konsentrasjon, nesten som i en meditasjon, i mitt ytterste fingerledd...og føle bevegelsene langt der nede i havet. Var det bare en manet som gled igjennom snøret der? Var det tang? Satte det seg et øyeblikk litt fast i drivved eller stein, eller var det muligens en...fisk? JA, DET VAR DET! Jo, jeg liker å fiske. Endret 3. oktober 2010 av Margareth
Steinar40 Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 Hadde en skjelden gang noen venninner med, men de var egentlig ikke interessert i å fiske. De holdt i snøret/stanga, men ville absolutt ikke ta i fisken når det satt en slik fast i kroken. Det var "kjempeekkelt å skrelle" fisken, synes de... Dette er sååååå typisk kvinnemennesker! :ler:
Katana Skrevet 3. oktober 2010 #9 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg har aldri vært med på jakt, men jeg har lånt jaktvideo på biblioteket, helt av meg selv. Veldig interessant å se hvordan alt det der foregår. Slakt inkludert. Desverre har jeg aldri kjent noen som jakter, så jeg har ikke kunnet bli med på sånt. Fisking har jeg derimot gjort mye i mitt liv. Det var en naturlig aktivitet for familien da jeg var barn, så det har alltid fulgt meg som en vettug ting å gjøre. De årene jeg hadde båt selv, var det også en selvfølgelig sak at jeg pakket niste, ryggsekk og dro ut og fisket. Hadde en skjelden gang noen venninner med, men de var egentlig ikke interessert i å fiske. De holdt i snøret/stanga, men ville absolutt ikke ta i fisken når det satt en slik fast i kroken. Det var "kjempeekkelt å skrelle" fisken, synes de... Så da dro jeg heller ut alene. Det er ikke bare det å få fisk som er tingen, men hele opplevelsen av å sitte stille i den mektige naturen. Å være ett med alt sammen. Å samle all konsentrasjon, nesten som i en meditasjon, i mitt ytterste fingerledd...og føle bevegelsene langt der nede i havet. Var det bare en manet som gled igjennom snøret der? Var det tang? Satte det seg et øyeblikk litt fast i drivved eller stein, eller var det muligens en...fisk? JA, DET VAR DET! Jo, jeg liker å fiske. Morsomt å lese, Margareth! Det er veldig mange, spesielt jenter, som ikke har en ide om hva jakt er, og man får til stadighet høre hvor brutalt det er å skyte på de fine dyrene... Jeg går noe på jakt, men naturopplevelsen er det som teller mest, så det å ha med våpen er kun en liten del av det, og begrenser seg jo til en kort periode om høsten.
CeeCee Skrevet 9. oktober 2010 #10 Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Jammen dette er da ikke vanskelig å forstå overhodet For det første er det nedarvet. Mannfolk har alltid jaktet og fisket for at familien skulle kunne overleve. I dagens norske samfunn er ikke dette nødvendig lenger. Det er nå mye lettere å fiske og jakte i frysediskene. Det blir faktisk billigere også hvis man ikke er bonde Men allikevel er det mange menn som liker det (pga instinkter vil jeg påstå), spesielt i yngre år. Og for de som blir etablerte med dame og barn, så er en jakt- eller fisketur selvfølgelig en veldig fin unnskyldning til å få litt fri ifra alt maset til dama og barna Nei, det er fordi de fleste mannfolk egentlig ennå elsker drap, vold, blod og gørr og tar det ut på de stakkars dyrene/ fiskene istedenfor kona, ungene og andre uskyldige mennesker... Endret 9. oktober 2010 av CeeCee
Pingting Skrevet 9. oktober 2010 #11 Skrevet 9. oktober 2010 Fisking er da kjempemorsomt! Har ikke vært med på å jakte, men ville nesten garantert sagt ja om noen prøvde å få meg med på jakttur. Jeg vil nok tro det er mye sosiale forskjeller dette. Det er nok ikke sånn at det BARE har vært mannfolka som har jaktet og fisket for å forsørge familien gjennom historien. Jeg ser jo hvor forskjellene kommer fra - typisk "jentete" ting som å være følsom, snill, omsorgsfull og stadig opptatt av utseendet går kanskje dårlig overens med å sløye en torsk så innvollene flyr i alle retninger eller å drepe et søtt, lite dyr? (selv synes jeg fint det går an å kombinere sånne ting, men jeg aner ikke hvor godt det faktisk fungerer i praksis)
Steinar40 Skrevet 9. oktober 2010 #12 Skrevet 9. oktober 2010 Nei, det er fordi de fleste mannfolk egentlig ennå elsker drap, vold, blod og gørr og tar det ut på de stakkars dyrene/ fiskene istedenfor kona, ungene og andre uskyldige mennesker... Tja, det heter nok faktisk ikke jaktinstinkt for ingenting
Steinar40 Skrevet 9. oktober 2010 #13 Skrevet 9. oktober 2010 Fisking er da kjempemorsomt! Har ikke vært med på å jakte, men ville nesten garantert sagt ja om noen prøvde å få meg med på jakttur. Jeg vil nok tro det er mye sosiale forskjeller dette. Det er nok ikke sånn at det BARE har vært mannfolka som har jaktet og fisket for å forsørge familien gjennom historien. Jeg ser jo hvor forskjellene kommer fra - typisk "jentete" ting som å være følsom, snill, omsorgsfull og stadig opptatt av utseendet går kanskje dårlig overens med å sløye en torsk så innvollene flyr i alle retninger eller å drepe et søtt, lite dyr? (selv synes jeg fint det går an å kombinere sånne ting, men jeg aner ikke hvor godt det faktisk fungerer i praksis) Jeg tror sikkert at tidligere tiders kvinner har holdt på med fiske nær hjemmet. Dette kan jeg si fordi jeg vet at mine beste- og oldemødre holdt på med det. Derimot tror jeg det bare har vært unntakene av kvinner som har holdt på med jakt eller vært med på lengre fisketurer. Kvinnene trengtes rett og slett hjemme med barn og gamle.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #14 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg tror sikkert at tidligere tiders kvinner har holdt på med fiske nær hjemmet. Dette kan jeg si fordi jeg vet at mine beste- og oldemødre holdt på med det. Derimot tror jeg det bare har vært unntakene av kvinner som har holdt på med jakt eller vært med på lengre fisketurer. Kvinnene trengtes rett og slett hjemme med barn og gamle. Det var på den tiden mannen ikke hadde 50% ansvaret for ungen.
Pingting Skrevet 9. oktober 2010 #15 Skrevet 9. oktober 2010 Derimot tror jeg det bare har vært unntakene av kvinner som har holdt på med jakt eller vært med på lengre fisketurer. Kvinnene trengtes rett og slett hjemme med barn og gamle. Det spørs jo hvor langt tilbake i tid vi går, strengt tatt er det jo umulig å vite. Jeg vil definitivt være enig i at det primært var menn som jaktet, men det er ikke helt utenkelig at barnløse kvinner deltok på storviltjakt. Enda mer tenkelig (og ressursmessig logisk) er det at de som hadde barn benyttet sjansen til å jakte småvilt mens de sanket bær og slikt. Men uansett: det er ikke noe jeg har tenkt å bruke for å begrunne hverken det ene eller det andre.
Gjest Consensio Skrevet 9. oktober 2010 #16 Skrevet 9. oktober 2010 Driver både meg jakt og fisking. Siden jeg var stor nok til å kunne klare å gå selv egentlig. Har en pappa som elsker jakt og fiske, og jeg har blitt dratt med på rypejak, elgejakt, lærte meg å sløye fisk når jeg var 5 år gammel, skøyt mitt første dyr når jeg var 13 år. Har vel nesten tilbragt flere timer i skogen enn i byen. Dreper ikke dyr for moro skyld da. Jeg kan godt være med på jakt, men ikke skyte et eneste dyr fordi jeg ikke har behov for det, tar det heller som en naturopplevelse. Alle dyr jeg har drept er blitt drept fordi jeg kan bruke kjøttet, beina og skinnet. Har jeg nok av det fra før eller ikke har behov så nyter jeg naturen og "skyter" dyr gjennom mitt kamera istedenfor Jeg ser bare fler og fler damer med genuin interesse for jakt og fiske dukker opp, men jo, det er fortsatt godt flertall av menn.
Steinar40 Skrevet 9. oktober 2010 #17 Skrevet 9. oktober 2010 Det spørs jo hvor langt tilbake i tid vi går, strengt tatt er det jo umulig å vite. Jeg vil definitivt være enig i at det primært var menn som jaktet, men det er ikke helt utenkelig at barnløse kvinner deltok på storviltjakt. Enda mer tenkelig (og ressursmessig logisk) er det at de som hadde barn benyttet sjansen til å jakte småvilt mens de sanket bær og slikt. Men uansett: det er ikke noe jeg har tenkt å bruke for å begrunne hverken det ene eller det andre. Som du sier er det umulig å vite, men det kan godt tenkes at du har rett i dette
Cassiuss Skrevet 21. november 2010 #18 Skrevet 21. november 2010 En av de tingene jeg aldri har forstått med menn, er at de fleste syns det er så morsomt å fiske eller jakte. Jeg vil påstå at de fleste kvinner ikke syns det er noe særlig morsomt å fiske eller jakte. Imidlertid har selvfølgelig ganske mange kvinner funnet ut at jakt og fiske er en effektiv måte å få kontakt med det annet kjønn på. Dette er da hovedmotivasjonen til de fleste kvinner. Men hva motiverer egentlig menn i denne sammenhengen? Flotte fjell-opplevelser, godt kameratskap og god mat. I tillegg er jakt en sport. Man legger opp en strategi/plan, bruker en mengde teknikker og taktikk, og er man flink OG heldig får man et bra bytte. Hva er vanskelig å forstå med det? Halve landet titter på 22 fyrer som løper rundt etter en ball og synes det er himmel på jord. Sliter mer med å forstå motivasjonen for det jeg.
Skywalker Skrevet 23. november 2010 #19 Skrevet 23. november 2010 (endret) Det er flere og flere jenter som jakter, og Norges jeger og fiskeforbund har egne sider for kvinner: Opptur. Og hvorfor skal ikke jenter være like glade i denne formen for friluftsliv som menn? Veldig dyktige er de også! Og så har friluftsjentene fått sin egen side på nettet, opprettet av ei ung og tøff samejente fra Kautokeino. For øvrig den samme som spiller Peggy Mathilassi (samisk politibetjent) i filmen "Kill Buljo". Endret 23. november 2010 av Skywalker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå