Gå til innhold

Reagerer jeg negativt på godteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei =)

Jeg holdt meg unna godteri og sjokolade en stunn, å jeg har ( hadde) ikke følt meg bedre enn på lenge.

Både fysisk og psykisk.

Problemet er bare det at jeg sist Lørdag bestemte meg for å unne meg litt godteri, det fortjente jeg jo?

Men det det endte med var at jeg spiste både søndag, mandag og resten av uken også. Ikke bare litt, men her er det snakk om 100-400 gram pr dag..jeg har aldri spist så mye sjokolade som jeg gjorde den uken her.

Ikke bare føler jeg mer dårlig nå, men jeg har lagt på meg 2 kilo på en uke. Ikke si at det er vannvekt, kanskje noe er vannvekt med er også en del fett.

Jeg blir dårlig av å spise godteri, ikke bare fysiskt med psykiskt. Jeg blir stresset å får mer angst og blir deprimert. Nå har jeg slike problemer fra før også, men godteriet gjør det verre. Da jeg holdt meg vekk i fra det, var jeg på langt nær så dårlig. Følte meg faktisk ganske bra.

Men nå føler jeg mer verre enn noen gang. Har ikke fått trent noe på en uke ( trente hver dag før) godteriet gjør noe med meg..

Det jeg nå trenger hjelp til, er hvordan jeg kan klare å holde meg vekk i fra det? Å hvorfor utsetter jeg meg for slikt ?

Det er kanskje pga jeg ikke vet sikkert om det ER godteriet som faktisk skader meg eller om det kun er " fantasien" min.

Er det mulig å faktisk reagere så sterkt på sukker og e-stoffer ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo jeg tror faktisk godteriet er med på å få mennesker til å føle seg psykisk og fysisk dårlige, jeg har opplevd det selv. Jeg spiser i perioder ikke sukker, ikke kaker, ikke desserter osv og jeg føler kroppen er mye "renere" liksom, jeg har jevnere humør, jeg blir ikke like fort syk og føler meg generelt bedre i kroppen uten at jeg kan forklare det noe nærmere.

Kroppen vår trenger jo i grunn ikke sukker, så hvorfor vi driver og putter det i oss hele tiden er jo egentlig ganske idiotisk, men ja det smaker jo godt da.

Skrevet

Tror nok det er noe i det, ja. Når jeg holder meg unna sukker, har jeg mer energi og er i bedre humør.

Skrevet

Ja, det er mulig. Det er faktisk sånn at noen av oss kan være ekstra sensitive til falske søtningsstoffer for eksempel, og blir irritable/deprimerte og lignende av det. Så det er godt mulig du er en av dem.

Skrevet

Det er ikke bare mulig, det er helt sikkert at et høyt inntak av sukker tuller med blodsukkeret, og da kan man fort bli irritabel, lei seg, deprimert og generelt føle seg ganske elendig.

Så nå som du har opplevd at du føler deg mye bedre uten godteri, er det vel bare for ditt eget beste å fortsette uten å spise det :tommelopp:

Skrevet

Hvorfor mener du at du fortjente godteri?

Fortjener egentlig ikke kroppen å slippe belastningene forbundet med godteri (les: hvitt sukker)?

Skrevet

Huff! Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver og det er fullt mulig å føle seg slik. Jeg tåler ikke sukker i den forstand at jeg faktisk ikke kan begrense meg og jeg har konkludert med å kutte ut sukker helt. Jeg koser meg med masse annen snacks, men det er uten sukker (og kunstig søtning) og dermed også mye snillere med blodsukkeret. Jeg blir ekstremt deprimert, stressa og kvalm av for mye godteri og jeg har faktisk blitt kvitt min kroniske hodepine, kun ved å kutte ut kunstig søtning.

Jeg tror vi reagerer veldig forskjellig på sukker og kunstige E-stoffer, men siden du følte deg bra da du droppet dette, så burde du prøve igjen. Ikke tro at du aldri kan kose deg igjen. Jeg lager MASSE deilig snacks, som f.eks sjokoladen under på bildet, men ved å spise slik snop blir man ikke dårlig! Det finnes så utrolig mye yummy snop man kan spise, som faktisk GIR kroppen noe :D

Lykke til :)

Skrevet

jeg føler meg ganske uvel fort om jeg spiser godteri/sjokolade sånn utover litt i helgen.

jeg tenker ikke da på dårlig samvittighet - men slapphet/sløvhet.

alt raffinert sukker gir den effekten - det er påvist, men mindre mengder(i te, litt godteri en kveld, et enkelt kakestykke en gang i uka eller så) er greit.

Skrevet

Jeg blir uvel av kun små mengder. Tre ruter melkesjokolade er nok til å ødelegge hele kvelden for meg. Har ikke noe psykisk ubehag, kun fysisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...