Gå til innhold

Hvordan gi de hatede medisinene til hunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bikkja må få medisiner hver kveld. Eieren gir det etter kveldsturen og skjuler at hun lager i stand pumpa, men det merker han. Resultatet er at han drar ut kveldsturene i det lengste, selv om han aldri har gjort det før. Han får masse turer, og er en som bare vil gjøre fra seg på kvelden...

Jeg passer han nå, og lot han se meg gjøre i stand medisinene og sa at det er noe vi bare må. Han gjemte seg ikke under sofaen, studerte meg, men var ikke veldig glad og snudde hodet når jeg skulle gi medisinene. Men han stakk ikke av. Det gjør han med eieren som prøver å gjemme medisinene hans og plutselig fanger han, og da blir han sta og gjemmer seg, nekter å komme osv.

Eieren kan ofte bli stresset og nervøs og det smitter. Har sett eksempler på at våt medisin blir dyttet inn i munnen hans, og i stedet for å bruke pumpen stikker eieren stemplet i halsen på hunden.

Jeg har vist eier hvordan gjøre det, men det virker som eier er utålmodig og synes det er nok å børste, pusse tenner og gå turer. Skal ta en prat, for nå fikk jeg bekreftet at hunden ikke stikker av, at den godtar å få medisinene, men ikke hvis man oppfører seg nervøst eller stresser.

Hvordan gir dere medisiner til hunden?

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Be hunden om å sitte, sett deg så på knærne med ett kne på hver side av hunden. Altså hunden blir sittende med ryggen mot deg mellom dine knær.

Hold godt tak i haka/underkjeven og gi medisinen.

Når medisinen er i munnen, så holder du sammen munnen og stryker lett på halsen.

Gjør alltid dette med mine hunder og selvom de HATER det, så er dette den eneste veien å gå for meg uten å måtte lokke, tigge, kjefte, stresse m.m.

Er det tabletter som skal gis så finnes det slike "klyper" man kan holde tabletten med som man kan stikke langt inni munnen.

Skrevet

Gi den også noe godt med en gang den har svelgt medisinen. Hundekjeks, noen få biter kattemat, pålegg - hva som helst som du vet hunden elsker. Så får den noe positivt å se frem til også.

Skrevet

Min hund ser på at jeg finner frem og gjør klar medisinen de gangene han har trengt medisin.

Han får valget mellom å få pillen puttet inn i munnen eller han kan spise de selv. Det hender at den første pillen må puttes i munnen, men etter det tar han de andre pillene helt selv.

Hvis det er piller hunden skal ha kan det pakkes i litt leverpostei, skinke eller noe annet som den kan gjemmes litt i.

Jeg hadde nok også blitt stresset og prøvd å komme meg unna hvis jeg plutselig ble "overfalt" og medisin trykket i fjeset. Inkluder hunden i det som skjer så det ikke blir noen overraskelser!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...