Gå til innhold

Kostnader ved å eie hest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid hørt at det er dyrt å ha hest, så den tanken har jeg egentlig slått fra meg pga av det.

Hvor mye koster det egentlig? Jeg måtte leid stallplass og helst med foring og stell på dagen.

Vil eventuell bare ha en tur og kosehest så det blir ikke aktuellt med mye transport.

Regner med at dyrlegeregninger og hovslager tar en del av kaka.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For en hest, ikke ponni, de er billige å ha på stall, koster det mellom 1800 kroner og oppover. Er det en ok stall, noe de fleste er, får du noen som steller hesten, men de trenger gjerne litt opplæring, og det betyr samtidig at du må engasjere deg og være mye på stallen. Vet ikke Oslo-priser i dag, men litt over 2000 og ofte mer. Veldig avhengig av hvor mye du selv kan bidra med.

Hovslager kan du smøre inn i stall-leien, det ville jeg gjort.

Seletøy koster ikke mye, man kan kjøpe brukt og noe får man etterhvert dvs hvis man er heldig. :)

Tror de summene jeg nevnte nå, er gjennomsnittet og vanlig i tette strøk. På landet kan du stalle opp gratis, men det finnes staller som har lagt seg ned i pris, men ikke i standard. Se bare på Årvoll gård

Hestene der er vakkersol.

Der holdes prisnivået nede pga at alle som er oppstallere må bidra, ha hver sin økt tidlig på morran og slippe ut hestene, fore dem, vann, møkke ut

Men helfor er ofte trist, når man ser kjempebra verdifulle hester bli stallet opp, og ingenting annet enn lufting, foring og helsesjekk. Noen av de som hadde hester der, det var bare to tre, men... de var helt blåste. Det synes jeg også stallen var, men de var avhengig av sitt rennome, og kunne ikke si noe.

Helidgvis jobba jeg ikke der.

Men ts, tenk gjennom hvorfor du vil ha hest på en stall du plaserer den på.

Hva kan du tilby en hest du elsker?

Endret av Alvina
Skrevet

Å ha hest koster mye penger, ingen tvil om det.

Stalleie kommer gjerne på 1500 - 5000/mnd avhengig av stallens fasiliteter, hvor i landet stallen ligger og hvor mye stallarbeid du selv gjør, som regel kommer kraftfôr i tillegg. Hovslager og uforutsette veterinærutgifter kommer fort på noen kroner. Hovslagerprisene varierer veldig, har hørt om alt fra 500-1500,- for én skoing, dette varierer også med hvor i landet, hvilken årstid det er, reisevei for hovslager, type skoing osv.

Utstyr til hest er også veldig kostbart. Her avhenger alt av hvilken kvalitet du ønsker og om du eventuelt er en "merkeslave". I forhold til hestens helse og hestens (og din) komfort under trening er det viktig med utstyr av god kvalitet som passer hesten, utstyr som er feiltilpasset kan gi fysiske plager for hesten (som igjen kan føre til såkalte "problemhester"). En del hesteutstyr er også "forbruksvare", så det lønner seg å ha en buffer med penger som du kan bruke av om du plutselig skulle trenge noe fornyet.

I tillegg kommer kurs og eventuelle stevner, transport osv. Kurs fins i alle prisklasser, men kan fort bli en forholdsvis stor utgift om du f.eks. går et helgekurs i måneden. Personlig mener jeg det er viktig å stadig gå på kurs og søke ny kunnskap og motivasjon til hestehverdagen. Både for din egen og hestens del.

Å forsikre hesten er også en stor fordel dersom du skulle komme utfor veterinærbehandlinger av store summer eller om hesten skulle dø/avlives. Pris på dette avhenger av hva slags forsikring du velger, men kommer gjerne på noen hundrelapper i måneden.

Kort oppsummert handler det stort sett om hva du ønsker av hesteholdet ditt, men generelt er hest en kostbar hobby.

(Nå aner ikke jeg hvor mye erfaring du har med hest, så sorry om dette ble veldig inn med te-skje)

Skrevet

Eh... ts skrev at det ble lite transport, men like greit å få en som er vant til det, men alle hester kan bli trygge på transportering i henger.

Tror oppriktig talt jeg måttet ha betalt 3100 for stallplass, og ekstra for veterinær, forsiking og hovslager, kanskje ti tusen i året. Regnet grovt og tror jeg kommer opp i femtusen i mnd. i snitt. Gjerne mer.

Skrevet

Hest koster!

Min hest står oppstallet i Oslo. Stalleie er 3500 kr/mnd. Det dekker innslipp, utslipp, alle foringer og silo. Kjøper kraftfor selv, det blir ca 400 kr måneden. Hovslager hver sjette uke, ca 1000 for sommersko og 1500 for vintersko. Veterinær er også svindyrt. Hesten min har nå betennelse i kneet og en uforklarlig halthet som ikke har noen sammenheng med betennelsen (er selvfølgelig i samme ben). Har hatt to veterinærer på han på en uke, og mer ser det ut til å bli. Bare den årlige vaksinasjonen ligger på 500 kr.

Videre er det utstyr, akkurat slik krissaa skriver, er det viktig å legge penger i det. Feil tilpasset utstyr gjør STOR skade. Du bør også få sjekket både hest, sal og deg av en salmaker 1-2 ganger i året. En full omstopp av sal ligger fra en 1500 kr og oppover tror jeg.

Du må også forsikre hesten, pris kommer an på hvor og hvilken forsikring. Det er veldig kjekt å investere i en hestehenger også - før du vet ordet av det, kan hesten ha skadet seg, og den må kjøres til et dyrehospital for oppfølging (skjedde med min hest tre måneder etter kjøp).

Du bør sette av penger til å få noen til å gå gjennom hesten jevnlig, kiropraktor, equiterapaut, massør osv. Fort gjort for en hest å pådra seg en låsning eller noe på beitet.

Hest koster ikke bare i KR, men også tid. Men det er absolutt verdt det :)

Skrevet

Regnet med at det var dyrt ja :) Tror nok jeg må tenke på det en god stund. Dyr er ikke noe man kjøper på impuls. Dessuten er det greit å vite at man har økonomi til det i årene som kommer.

Tid er også et annet problem. Siden jeg jobber mye så har jeg kun kveldene til disposisjon. Jeg bor veldig nær en fin stall med flinke folk og flotte turterreng, men der er det veldig dyrt har jeg hørt.

Har hatt hest på fôr før, men det blir ikke helt det samme. Plutselig skal eieren selge eller flytte den. Det er utrolig trist når man har knyttet seg til hesten.

Dere er heldige som har egen hest :)

Skrevet

skrev et langt svar i går, også kræsjet dataen... det behøver jo ikke være kjempedyrt ha hest, om man bor riktig til, vi bor på gård og har ikke utgifter til stall, jeg har fire hester og de koster meg ikke stort mer enn 2500 i måneden. Men som sagt, det har noe med hvordan vi bor.

Og som du sier, vi som har egen hest, vi ER heldige, hestene utgjør omtrent hele helsa mi...

Hadde jeg bodd sånn til at jeg ikke kunnet ha hest så hadde jeg antagelig søret for å ri et par ganger i uken på rideskole eller som forrytter, minst. heller ri en hest som kanskje blir solgt enn ikke å holde på med hest.

Skrevet

Hei! Jeg har stått på mange staller i inn og utland. Den ene i Sverige betalte jeg ca 6000 i mnd per hest, men det inkluderte alt, også trening. Den jeg star på nå er den billigste, ca 2000 per hest. Det inkluderer boks, utslipp og grovfor. Hestene står ute hele dagen. Kjøper flis og kraftfor selv, men forer ikke selv. Fasilitetene er ikke helt på topp, har ikke ridehall.

Jeg har stått på drømmeanlegg med fire ridebaner og haller og alt mulig annet, og nå står jeg på en privat gård. Grunnen er at tidligere red jeg mye konkurranser og var på landslaget. Nå er livet mer A4, og dermed måtte hestene flytte nærmere hjemmet.

Skoingen er ca 800 per gang. Veterinær er selvsagt dyrt. Vet ennå ikke hva neste regning kommer på(fullrøntgen og div++). Har ingen av hestene forsikret.

På en vanlig mnd ligger regningen på rett over 4000 for to hester. Lastebil, stevner osv er svindyrt, men det er jo ikke et tema for deg som ønsker turhest.

Lykke til, men vær obs på at det er myye arbeid!:)

Skrevet

Hei! Jeg har stått på mange staller i inn og utland. Den ene i Sverige betalte jeg ca 6000 i mnd per hest, men det inkluderte alt, også trening.

Kan jeg bare spørre om hva du egentlig gjorde hvis trening også var inkludert i prisen? :)

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Jeg vet ikke noe om stallprise og alt det, ettersom vi har vår hest rett utenfor døren :fnise:

Men jeg kan gi noen tips som sparer kroner;

Vi har en avtale med nabobonden om at vi ikke betaler for høy hvis vi er med på å hæsje og tar det inn når det er klart.

Med mindre du skal gå mye på asfalt trenger ikke hesten sko. Å gå barfot er mye bedre for hesten :jepp:

Skrevet

Med mindre du skal gå mye på asfalt trenger ikke hesten sko. Å gå barfot er mye bedre for hesten :jepp:

kyndig hovstell av barfottrimmer er uansett nødvendig og dette trenger ikke å bli billigere en smed. de fleste jeg kjenner med barforhest opplyser om utgifter minst like store som ved vanlig skoing. legg også til utgifter til boots, både til bruk i innkjøringsperioden/glatt føre/generelt bruk ved annet en å tusle rundt i innhegningen.

noen hester egner seg heller ikke til barfot og trenger sko.

Skrevet

Green Lady: Jeg var på et ettårig treningsopphold:) De ansatte møkket og foret. Jeg og ei venninne red et par treninger i uka. Prisen inkluderte også transport til stevner de selv skulle på og trening på disse stevnene. Et veldig lærerikt år!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

kyndig hovstell av barfottrimmer er uansett nødvendig og dette trenger ikke å bli billigere en smed. de fleste jeg kjenner med barforhest opplyser om utgifter minst like store som ved vanlig skoing. legg også til utgifter til boots, både til bruk i innkjøringsperioden/glatt føre/generelt bruk ved annet en å tusle rundt i innhegningen.

Må si meg enig her. Man skal ikke spare på ting, som fôr og skoing. Og barfot kan bli like kostnadsfult. Boots og verkinger ofte kan koste på seg litt.

Det er dyrt å eie hest. Ferdig med den saken. Så får man heller ta en vurdering om man ønsker å bruke pengene sine på mat og klær selv. Som heste-eier blir man helt rå på å spise billig og ta vare på de få klærne man har, fordi alle pengene man har går til hest. Og det er bare så verdt det!! Heller nuddelsuppe og hest, enn å spise ute i ny og ne.

Skrevet

jeg betaler 1500 i stalleige for mine 2 hester. altså 3000 i mnd. grovfor, flis og kraftfor må jeg kjøpe selv. foringer og utslipp er ikke inkludert. i tilegg kommer skoinger, vetrinærutgifter og forsikringer. hest er kjempedyrt, og jeg anbefaler deg å finne en stall som inkluderer grovfor og flis :)

Skrevet

Green Lady: Jeg var på et ettårig treningsopphold:) De ansatte møkket og foret. Jeg og ei venninne red et par treninger i uka. Prisen inkluderte også transport til stevner de selv skulle på og trening på disse stevnene. Et veldig lærerikt år!

Ah, da skjønner jeg. Jeg trodde du mente at det inkluderte trening av hesten, jeg, hihi :fnise: Så da så jeg ikke helt poenget med å verken komme i stallen eller ha hest :ler:

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Vi gjør det selv, det er ikke så vanskelig :)

Boots har vi aldri brukt...nå har vi en forholdsvis stor hest, så det kan være hun får bedre tak når det er glatt enn mindre hester. Men det er utrolig hva hester lærer seg hvis man bare gir dem sjansen.

Skrevet

Det beror an på hvor mye, egetninnsats osv. Kjenner man noen, blir det billigere. For en hest vil det koste fra |900 til flere tusen.

Gjest Applestore
Skrevet

Nå kommer prisene veldig ann på hvor i landet man holder til også da. I oslo - drammens området er det grisedyrt å ha hest, mens andre steder er det jo "nesten gratis".

Og man må alltid passe på at man har nok penger til uforutsette ting som kan skje med hesten.

Ellers syns jeg opplevelser og alt det morsomme jeg gjør med hesten min, gjør opp for det jeg må betale for han i mnd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...