AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg og en venninne vil bruke neste år, når vi er ferdige på vidergående, til å reise litt rundt i verden, og da vil vi helst ha det billigest mulig. Vi har lyst til å oppleve mest mulig og er åpne for det meste, men har spesielt lyst å tilbringe en stund i Australia. Har sett litt på forskjellige måter, men alt er så dyrt! Trenger derfor noen tips for å kunne klare dette økonomisk:) Har sett litt på språkskoler gjennom EF, og det koster rundt 50.000 for tre måneder, pluss fly og evnt. boutgifter osv. Har og tenkt litt på å arbeidde som frivillig i Afrika gjennom x-plore, det koster ca 20.000 for to måneder om jeg husker rett. Vet noen om steder i Afrika med lignende arbeid der man slipper å betale for å arbeidde? Vi er begge interessert i hest, og har lyst å arbeidde noen måneder i en stall i Spania, der vi jobber for kost og losji. Dette er nok det mest økonomiske, men det kan sikkert fort bli lange, harde dager. Ellers er vi svært åpne for det meste, så bare kom med forslag :D
Inger88 Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 (endret) http://www.x-plore.no/1-program.cfm?Country=Australia her kan du reise til australia og jobbe. Står det koster fra litt under 20.000 inkl. flybilletter. Men leie av leilighet kommer utenom, men de hjelper deg å finne jobb slik at du kan tjene penger mens du er der, ettersom hva jeg forstod. edit; prisen var, etter som jeg forsto, for optil et år. Endret 3. oktober 2010 av Inger88
bananbåt Skrevet 4. oktober 2010 #4 Skrevet 4. oktober 2010 hvis du velger et eu land kan du reise gratis, inkl opphold og mat sjekk linken frivillig arbeid
Twink Skrevet 4. oktober 2010 #5 Skrevet 4. oktober 2010 Fiks alt selv! Da blir det veldig mye billigere. Jeg skulle på spanskkurs i noen måneder, og slapp unna noen titusen kroner ved å ordne ting selv istedenfor å bruke ett firma. Det tar litt tid, og det er en del å sette seg inn i, men med internett er det absolutt ikke noe problem. Jeg brukte lonely planet sitt Thorn tree forum mye for spesifikke spørsmål, det er et stort engelsk reiseforum hvor folk kan svare på det aller meste. Noen tips: -Skaff jobber! I Asia og Latin Amerika er det ofte relativt greit å få seg engelsklærer jobber. Eller på hostels eller barer, særlig expat barer. -Ikke fiks frivillig jobb gjennom et firma, finn på egenhånd. Igjen, både i Asia og Latin Amerika er det mye barnehjem og slikt som man ikke må betale for å jobbe på. Noen ganger dekker de til og med overnatting (veldig basic) og litt mat, hvis dere jobber mye. Har aldri vært i Afrika, men kan ikke tro det er vanskelig å få frivillige jobber der heller. Vet at frivillige jobber som involverer dyr ofte er så populære at disse går til de som betaler, siden det er få slike jobber. -Skaff Work and travel Visa for Australia, dette søker dere om på nettet. Er lett å finne jobb, de har ofte oppslagstavler på hostels med ledige jobber. Ikke regn med å bli rike, og det er harde drittjobber, men er visst veldig moro! Møtte en del norske jenter da jeg var der som hadde jobbet på ranch med hester og slikt, så hvis dere har hesteerfaring er det sikkert mulig med slikt, og ikke bare fruktplukking! Har ikke jobbet noe særlig selv, hverken frivillig eller betalt mens jeg har vært ute å reist, men har mange venner som har gjort det. Er dere gode i engelsk, ta IELTS test eller lignende før dere drar, slik at dere har noe å legge frem for evt arbeidsgivere. Engelsklærer i Sør Korea er veldig spesielt og ikke noe særlig, men det tjener man ganske bra med penger på, hvis man holder ut. Som frivillige er det ofte greit å bli lenge på et sted, da får man litt fordeler, og mer spennende oppgaver. Ei venninne begynte som engelsklærer på barnehjem i Honduras, hun trivdes veldig godt, ble ansvarlig for en del undervisningsopplegg, arrangerte turer, og var aktivitetsansvarlig for hele barnehjemmet til slutt. Trivdes veldig bra. Er utrolig mange muligheter der ute. Nå ble dette fryktelig langt og rotete, men... :gjeiper:
gard Skrevet 5. oktober 2010 #6 Skrevet 5. oktober 2010 Hvis dere er fleksible med hensyn på reisetidspunkt så er det mulig å få tak i ganske billige billetter. Meld dere på nyhetsbrevene til SAS, Lufthansa, KLM osv for å få tilsendt mail med tilbud. Hvis dere kommer dere til Bangkok, KL eller lignende kan du benytte AirAsia til mange plasser. Bruk Couchsurfing.com for overnatting så sparer dere masse penger og treffer mange lokale ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå