Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere !

Jeg er en jente som blir 18 om under to uker. Jeg går allmenn påbygg, altså det siste året.

Jeg er ikke komfertabel med å gå sammen med mine medelever og mistrives sterkt. Jeg har lenge hatt lyst til å ta ett friår for å jobbe, men det ble til at jeg begynte på påbygget..

Nå etter ca 1,5 mnd på skolebenken føler jeg meg utrolig lei av skole, medelevene og "tvangen" til å "måtte" sitte der uten å få fravær..

Derfor lurer jeg på om noen av dere vet om noen alternativer til allmenn påbygg, dette skole året.. Vil jobbe og tjene egne penger på fulltid og ta allmenn påbygg på kveldstid(om det finnes?) eller om det er noe annet dere vet jeg kan gjøre HÅPER JEG VELDIG PÅ SVAR:-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid en mulighet til å sitte hjemme å lese. Den muligheten heter privatist. Altså så kan du ta de fagene du ønsker som privatist, hjemme. Du melder deg opp til eksamen enten om våren eller høsten og leser hele stoffet hjemme. MEN... du går påbygning, noe som sies til å være et av de hardeste og vanskeligste årene man går på VGS fordi det er så utrolig mye stoff man skal gjennom på kort tid. Derfor er det virkelig en fordel å sitte på skolebenken å gjøre det. Hvis du skulle tatt påbygningen hjemme som privatist, ville du hatt store problemer dersom du skulle jobbt i tilegg. Noen klarer det selvsagt, men det er ikke noe jeg ville anbefalt.

Skrevet

Det er alltid en mulighet til å sitte hjemme å lese. Den muligheten heter privatist. Altså så kan du ta de fagene du ønsker som privatist, hjemme. Du melder deg opp til eksamen enten om våren eller høsten og leser hele stoffet hjemme. MEN... du går påbygning, noe som sies til å være et av de hardeste og vanskeligste årene man går på VGS fordi det er så utrolig mye stoff man skal gjennom på kort tid. Derfor er det virkelig en fordel å sitte på skolebenken å gjøre det. Hvis du skulle tatt påbygningen hjemme som privatist, ville du hatt store problemer dersom du skulle jobbt i tilegg. Noen klarer det selvsagt, men det er ikke noe jeg ville anbefalt.

om jeg skulle vært privatist kunne jeg ikke tatt eksamen før jeg hadde hatt 5 år i praksis og vært 23 år..:/

Skrevet

om jeg skulle vært privatist kunne jeg ikke tatt eksamen før jeg hadde hatt 5 år i praksis og vært 23 år..:/

Nei, du kan ta privatisteksamen selv om du ikke er fylt 23 år og har 5 år praksis. Dette du snakker om kalles 23/5-regelen. Du kan ha en avtale med VGS'en du går på å ta fag som privatist uten denne regelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...