Gjest Camelia Skrevet 7. oktober 2003 #1 Skrevet 7. oktober 2003 Ikke så lenge igjen til jul nå. Jo da, jeg vet, over to måneder… Størstefrøkna er gammel nok (2 ½) til å være med på juleforberedelser og ha glede av det. Selv kjenner jeg fremdeles en barnslig kribling når jeg kjenner lukten av pepperkaker og ser flettede juletrekurver. Glad i julesanger (kunne alle vers på alle julesanger som åtteåring…), har ofte gått i kirken julaften (eneste dagen i året), og i stua stod julekrybben med full utrustning. Juleforberedelser og tradisjoner i den forbindelse har betydd mye for meg, og gjør det fremdeles. Jeg er overhodet ikke kristen. Vil gjerne gi mine døtre ritualer og tradisjoner i forbindelse med julen, men uten at jeg kommer i et dilemma i forhold til at jeg ikke er religiøs selv. Det blir ikke aktuelt å gå på gudstjeneste, for eksempel. Har litt ambivalente følelser i forhold til å tenne adventslys. På den ene siden synes jeg det en koselig greie, på den andre siden vil jeg ikke fortelle mine barn at vi tenner lys fordi vi venter på at Jesus skal bli født. På den ene siden vil jeg gjerne lære mine barn for eksempel Deilig er jorden, en vakker sang, på den andre siden er ikke ”Guds himmel” helt min greie… Skjønner? :o Hjemme hos oss hadde vi alle disse kristne greiene, uten at noen var særlig kristne. Det ble rett og slett ikke et tema, man snakket ikke om innholdet i sanger og ritualer. Sånn vil jeg ikke ha det i mitt eget hjem. Juletre skal vi ha. Pepperkakehus skal vi bake. Julenisser skal vi lage. Julekalender skal vi ha. Adventslys skal vi kanskje tenne. Vet ikke om vi skal ha advents/julestjerne i vinduet. Ingen sjuarmer som for øvrig er en jødisk greie, egentlig. Juletrepynt skal vi lage. Småkaker skal vi bake. Har andre tanker om dette? Hvordan gjør andre ikke-kristne? Hvilke ritualer og tradisjoner velger dere ut, fra 1. desember og ut måneden? Litt spennende å lage jul for egne barn og vite at dette skal de huske når de bli voksne. Tror tradisjoner og ritualer er bra for barn Trenger selvfølgelig ikke være juleting, da. Juleforberedelser og jul har i hvertfall betydd mye for meg i barndommen.
Gjest Starya Skrevet 7. oktober 2003 #2 Skrevet 7. oktober 2003 De siste årene har det blitt lite baking, siden vi reiser til min mor i jula, men ellers pleier vi å snekre sammen et pepperkakehus. Vi har en adventsstjerne, jeg fikk tak i en identisk med den vi hadde da jeg var liten, og siden den gir rette stemningen må jeg ha den. Vi har ingen andre grunner enn at jeg synes den er fin. (jeg husker forresten en dame som istedet for stjerne hadde en lampe som så ut som en flettet julekurv) Vi tenner lys på søndagene i desember, vi bruker det som nedtelling til julaften. Julekalender har vi selvsagt også. Vi lager litt julepynt, og maler på stuevinduene. Kommer ikke på mer i farta.
Kittykat Skrevet 7. oktober 2003 #3 Skrevet 7. oktober 2003 Jeg har rett og slett ikke noen ritualer jeg følger i julen jeg. Mine foreldre er heller ikke kristne så jeg følger liksom deres måte fremdeles da. Vi går ikke i noe gudstjeneste og vi snakker ikke om at vi feirer jesus fødselsdag på julaften ( men kommer kanskje til å nevne det senere når barna blir eldre, vet ikke jeg ). Så det er bare sånne juleting vi gjør da. 1 Desember kommer all julepynten opp. Adventslys bruker vi og, som en slags nedtelling til jul. Lille julaften pyntes juletreet. Jeg kan gjerne ha julekrybben oppe, men det er vel egentlig for pyntens skyld. Vi sitter også opp en syvarmet advensstake i vinduet og henger opp julestjernen. Alt dette gjør jeg for kosens skyld egentlig. Synes det er koselig å ha lysene og julestjernen i vinduet. Vi har også stjerner og engler i juletreet uten noen spesiell grunn. Julepynt skal vi vel lage. Eller prøve på iallefall , hilse på julenissen, spise pepperkaker og kakemenn, gå på presanglek, juletrefest, ha julekalender, høre på julemusikk m.m. Jeg gleder meg til jul jeg :D !
Montezuma Skrevet 7. oktober 2003 #4 Skrevet 7. oktober 2003 Vi gjør alle de "vanlige" tingene, mye av det som du nevner. Men for meg er det tradisjoner, ikke "kristne ritualer". Skjønner? Vi er nok ikke å regne for veldig kristne, men er døpt/gift osv. i kirken. Jeg satser på at uansett levesett har man lov til å bruke de kristne ritualene som sine tradisjoner. DEt kan jo dere også? Og hvis barna lurer på hvorfor man gjør sånn og slik, så kan du jo bare forklare bakgrunnen uten å "frelse" dem av den grunn. Så lærer de litt også. Sånn er det i hvertfall her. Vi snakker ikke om Gud og Jesus, men barna får svar når de spør. Så har de etterhvert grunnlaget til å ta sitt eget standpunkt.
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2003 #5 Skrevet 10. oktober 2003 Jeg satser på at uansett levesett har man lov til å bruke de kristne ritualene som sine tradisjoner. DEt kan jo dere også? Og hvis barna lurer på hvorfor man gjør sånn og slik, så kan du jo bare forklare bakgrunnen uten å "frelse" dem av den grunn. Så lærer de litt også. Sånn er det i hvertfall her. Vi snakker ikke om Gud og Jesus, men barna får svar når de spør. Så har de etterhvert grunnlaget til å ta sitt eget standpunkt. Helt enig! Julen blir feiret på forskjellige måter i forskjellige land. Julefeiringen er like mye en norsk tradisjon, som en kristen tradisjon. (Ordet Jul er jo gammelnorsk og betyr gilde eller noe) Når barna blir litt større, kommer de uansett til å få høre om bakgrunnen for julefeiring, så det er like greit å forklare på en nøytral, grei måte hvis de lurer. Når det gjelder tenning av lys i alle former og fasonger, så har vi nordmenn en glimrende unnskyldning til akkurat det. Det er mørkt ute, men solen har akkurat snudd, og det går mot lysere tider. Adventsstjernen kan like godt være en hyllest til solen. Tror ikke jeg hadde holdt ut vinteren uten denne lysfesten midt i. Adventslys bruker vi og, som en slags nedtelling til jul. Dessuten har julen mange fine budskap enten du er ateist, muslim eller what ever: Kjærlighet: Man tar seg tid til å være sammen med familien. Det at hele familien sitter sammen og lager julepynt er rett og slett vakkert. Man kjøper gaver til hverandre (noe som desverre har tatt litt av). Mange besøker slekt og venner de ikke ser så ofte. Man ofrer en ekstra tanke til de gamle. Gir mat til småfuglene...... Medmenneskelighet: Mange gir til frelsesarmeen og andre organisasjoner i håp om å hjelpe noen som ikke har det så godt som deg. Folk er generelt hyggeligere mot hverandre. Gleder meg!
Padmee Skrevet 10. oktober 2003 #6 Skrevet 10. oktober 2003 Jeg er heller ikke kristen selv om jeg er oppdratt kristen. Det er ikke min mann. Men når det gjelder julen må jeg ha opp slike ting som julestjerne, julekrybbe, juletre osv. Alle disse er jo kristne symboler, selv om det er blitt mer tradisjon enn et tegn på at en er kristen, og siden vi har de fremme synes jeg at det er naturlig å fortelle litt til min datter om bakgrunnen til at vi har disse tingene, hva de betyr. Nå er datteren min blitt 4 år også, så i år har jeg tenkt å innføre den tradisjonen om at vi leser et kapittel hver dag ifra "Et Julemysterium" av Jostein Gaarder. Det er en nydelig bok som forklarer litt om hvorfor vi feirer jul uten at den skal "frelse" noen. Synes det blir litt rart når en feirer jul uten at grunnen skal være med. Da mener jeg ikke at bare kristne skal kunne feire jul, men jeg mener at en bør fortelle barna om hvorfor. En kan jo si noe i den retning om at vi feirer jul fordi Jesus ble født, og noen tror at det er Guds Sønn. Derfor er jul en hyllest til Han. Jeg får sånn fnatt når jeg møter barn som tror at jul er fødselsdagen til Julenissen, og ja, jeg har møtt barn som tror det.
Klips Skrevet 10. oktober 2003 #7 Skrevet 10. oktober 2003 Bør kanskje nevne for barna at man feiret midtvinters i Norge lenge før kristendommen også, da...?
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2003 #8 Skrevet 13. oktober 2003 Har du tenkt på hvorfor du feirer jul? Lysfest, religiøst budskap, midtvinter? Gaver og julenisse? Hvis du ikke legger et eller annet mer seriøst i det, blir det jo en veldig overfladisk "høytid". Jøder bruker 8-armet lysestake når de feirer chanukkah (som tilfeldigvis er ofte samme uka som vår jul), et mer lys for hver kveld og chanukkah er 8 dager lang. Lyset kalles Menorah. Det er da ingenting i veien for at du bruker en 7-armet hvilkensomhelst lysestake som dekorasjon i julen, uten å bli smittet av et religiøst budskap.
Fakse Skrevet 13. oktober 2003 #9 Skrevet 13. oktober 2003 Størsteparten av de norske juletradisjonene har lite med kristendom å gjøre. Jeg feirer ikke kristen jul, og har derfor luket ut de kristne symbolene fra min julepynt. Det vil i praksis stort sett si engler og julekrybbe. Leser selvfølgelig ikke juleevangeliet, og går ikke i kirka. Brenner et rødt lys hver dag til frokost/middag i stede for adventskrans hver søndag. Har litt problemer med julesangene, for de har jeg elska siden barndomen, selv om innholdet ikke stemmer helt med det jeg mener.
Gjest På besøk Skrevet 13. oktober 2003 #10 Skrevet 13. oktober 2003 Jeg har fire barn under åtte år. Vi går på julegrantenning. Vi tenner ikke selv adventslys (hovedsakelig latskap), men mine foreldre gjør det - som en nedtelling til julaften. Vi har ikke pakkekalender, men vi leser et kapittel hver dag i en julekalenderbok (i fjor var det skomakergata STØNN. Håper å finne noe med en viss litterær verdi i år... :-? ). I fjor hørte vi også på månetoppen på radio (vi har ikke tv). Vi har juleplater ungene spiller. Har ingen problemer med julesanger, vi forholder oss mytisk til julen. Hevder julens EGENTLIGE budskap: Kjærlighet, lys, samvær med mennesker rundt oss. Og mye god mat Pynter med hvite lys etc. Veldig glad i engler, det tror vi på alle her i huset! Ingen julenissepynt her i huset, ingen småkakebaking, småkaker er vondt. Ja - vi går på nøtteknekkern før jul, det gjør vi.
Gjest Abelone Skrevet 13. oktober 2003 #11 Skrevet 13. oktober 2003 Jeg synes det er viktig at barn får med seg viktige markereringer som tilhører vår kultur. Synes synd på barn hvor foreldre er så redde for å forteller om den kristne tradisjon og kultur som har preget vårt land i århundrer, at de fratar barna denne kunnskapen. Om målet er at barna selv skal få velge hva de vil tro, må de iallefall få et minstemål av kunnskap og verdier med seg. Ikke kan jeg heller forstå hvorfor det eventuelt skulle være så skadelig for barn å få med seg en kristen julefeiring. Ikke misforstå. Jeg mener at religionsfrihet er viktig, og synes det er fint at vi kan tenke selv, og ta selvstendige valg. Men likevel; noen virker såå redde for at ungene skal få høre om Jesus. Dette synes jeg er rart. Hva er farlig egentlig?
Gjest Starya Skrevet 13. oktober 2003 #12 Skrevet 13. oktober 2003 Hvis man ikke er kristen, hvorfor i all verden ha en kristen julefeiring? For meg blir det bare meningsløst. Og, det at man ikke har en kristen julefeiring hjemme er da langt i fra synonymt med at ungene ikke hører/lærer om Jesus! De hører om Jesus på skolen, i media osv. Nettopp derfor tar jeg meg også tid til, hvert bidige år, å prate med ungen om hvorfor vi -og andre feirer jul (og hva andre tror på om Jesus.) Våre grunner er ikke de samme som andres, han får vite om begge. Fratatt kunnskap? Neppe...
Gundel Gaukeley Skrevet 13. oktober 2003 #13 Skrevet 13. oktober 2003 For meg blir det helt merkelig å kalle det "kristen julefeiring". Enten feirer man Jesu fødselsdag eller så feirer man jul! Jeg er slett ikke redd for at mine barn skal få høre om kristendommen, men jeg synes det ville være synd om de valgte å bekjenne seg til slikt vås. De er en kjent sak for alle at jul ble feiret her i norden lenge før kristendommen gjorde sitt inntog og tradisjonene fra denne feiringen er fortsatt sterke. Derfor er det ganske enkelt å feire en jul uten kristne innslag. Når det gjelder tradisjoner så er et jo bare å skape sine egne, tenk over hvorfor akkurat du feirer jul og lag tradisjoner rundt det.
Livets datter Skrevet 14. oktober 2003 #14 Skrevet 14. oktober 2003 Jeg kan med glede se tilbake på min egen barndoms julefeiring og alle ritualer og tradisjoner i forbindelse med denne høytiden. Jeg hadde blant annet en juleplate med Eivind Løberg (?) som jeg maste om å få spille fra midten av november. Men mamma var "streng", og jeg fikk ikke ta den frem før en viss dato. Adventslysene tente vi, og dette er noe jeg har fortsatt med i voksen alder, fordi jeg synes det er en koselig greie. Jeg er heller ikke kristen. Men visse ting med julefeiringen synes jeg er hyggelig, og minner meg om barndommen. Lukten av røkelse på ovnen kommer alltid til å minne meg om mammas julehus, og ikke De tre vise konger, som hadde med seg gull og røkelse. Julen for meg har ingenting med Jesus og bibel-historie å gjøre, men om familiesamhold og glede. Det er en fin høytid for barna, og en tid til ettertanke for alle. Nå har vi kommet så langt at verden aksepterer homofile, lesbiske, transvestitter, partnerskap osv. Snart er det også helt akseptert at homofile får adoptere barn. Hvorfor kan man ikke da akseptere at ikke alle har samme grunner for å feire jul?
blåveis Skrevet 14. oktober 2003 #15 Skrevet 14. oktober 2003 Julen for meg har ingenting med Jesus og bibel-historie å gjøre' date=' men om familiesamhold og glede. Det er en fin høytid for barna, og en tid til ettertanke for alle. Nå har vi kommet så langt at verden aksepterer homofile, lesbiske, transvestitter, partnerskap osv. Snart er det også helt akseptert at homofile får adoptere barn. Hvorfor kan man ikke da akseptere at ikke alle har samme grunner for å feire jul? [/quote']
Fakse Skrevet 14. oktober 2003 #16 Skrevet 14. oktober 2003 Jeg synes det er viktig at barn får med seg viktige markereringer som tilhører vår kultur. Synes synd på barn hvor foreldre er så redde for å forteller om den kristne tradisjon og kultur som har preget vårt land i århundrer, at de fratar barna denne kunnskapen. Om målet er at barna selv skal få velge hva de vil tro, må de iallefall få et minstemål av kunnskap og verdier med seg. Ikke kan jeg heller forstå hvorfor det eventuelt skulle være så skadelig for barn å få med seg en kristen julefeiring. Ikke misforstå. Jeg mener at religionsfrihet er viktig, og synes det er fint at vi kan tenke selv, og ta selvstendige valg. Men likevel; noen virker såå redde for at ungene skal få høre om Jesus. Dette synes jeg er rart. Hva er farlig egentlig? Det er stor forskjell på å fortelle om kristne tradisjoner, og på faktisk å utføre kristne tradisjoner når man ikke mener noe med det. Skjønner ikke at det er så utrolig vanskelig å se denne forskjellen! Jeg synes at alle barn bør få høre om julefeiringens tradisjoner og hvorfor de er slik de er. Mange tror i dag at vi feirer jul for å feire Jesus fødselsdag, siden skolen og kirken så monotont har påstått det i mange år. Men sannheten er jo en helt annen, og den synes jeg man bør kjenne til. Så kan man deretter feire jul på den måten som passer til ens egen tro. Jeg er sikker på at det er mange kristne som baker pepperkaker og har julegran selv om det ikke har noen med kristen tradisjon å gjøre, og det skader sikkert ingen. Men å utføre et reiligiøst rituale (lese juleevangeliet, gå i kirken, tenne lys i adventskrans, sette opp julekrybbe) blir for meg hykersk når jeg ikke tror på det. Dersom jeg som "hedning" skal gjennomføre slike ritualer føler jeg rett og slett at jeg tråkker troen og ritualene til de som er religiøse ned i søla, og det vil jeg ikke. Men kunnskap er fint, og det trenger vi mere av!
la Flaca Skrevet 15. oktober 2003 #17 Skrevet 15. oktober 2003 Julen har i utgangspunktet ingenting med kristendommen å gjøre! Julen var en "lysfest" som man feiret for å samle slekta, og ha noe å se frem til i mørketida. Juleflesket var også et kjærkomment "avbrekk" ettersom man sjelden hadde overflod av mat. Da kristendommen banet seg vei rundt om i verden la de Kristi fødsel til en allerede eksisterende høytid, praktisk! Man har derfor ingen grunn til å føle seg mindre velkommen til å feire Jul for fullt, selv om man ikke er kristen.
Glitterchick Skrevet 15. oktober 2003 #18 Skrevet 15. oktober 2003 ehrm, se at mange sier at det er en kristen tradisjon å ha juletre, det er det ikke. Det er en gammel tradisjon som oppsto leeenge før kristendommen bestemte seg for å legge sin feiring til jula, en høytid som allerede fantes. Så jula er i utgangspunktet ikke kristen, så derfor er det vel ingen vanskelighet med å feire en ikke-kristen jul? En ikke-kristen jul er en ganske så normal jul uten å gå i kirken, og hvor man kanskje legger større vekt på å være sammen enn juleevangeliet.
Fakse Skrevet 15. oktober 2003 #19 Skrevet 15. oktober 2003 ehrm, se at mange sier at det er en kristen tradisjon å ha juletre, det er det ikke. Dersom det er meg du sikter til, tror jeg du må lese en gang til Juletreet stammer fra julestokken, en lang stokk som man la inn på ildstedet når jula starta. Når den hadde brent opp var jula over. Etter hvert ble det tradisjon å pynte denne stokken med grønne grener og annen pynt. Når man slutta å ha et ildsted midt i rommet ble det etter hvert vanlig med juletre i stede for den liggende stokken. Dagens historieleksjon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå