Dine Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 Hei Hei Vi har akkurat kjøpt en iMac og fikk beskjed om at PCér og Macér har ulike filformater når det kommer til bl.a bilder og videosnutter. Vi har en god del bilder som er på ekstern harddisk som vi gjerne skulle brukt i diverse fotoprogrammer på Macén og må da konfigurere disse slik at de kan legges tilbake på den eksterne harddisken. Det sa selgeren var veldig viktig, hvis ikke vil bildene ikke kunne lagres på ekstern harddisk. Jeg håper det er noen som har peiling på Mac og som har tidligere brukt PC (hp er det vi har hatt hvis det er av betydning) og som kan hjelpe oss Jeg skal begynne med en bryllupsbok til uken og det hadde vært genialt å bruke iMacen til det, da laptopen vår er utrolig treg. Håper noen har svar som kan hjelpe På forhånd tusen takk og ha en fortsatt god helg
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 Der tror jeg noen har lurt deg. Bilde- og videoformatene er de samme, men harddisken må av og til formateres i et annet filsystem. Det kommer anpå hvilket filsystem den har fra før.
Dine Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2010 Takk for svar. Mulig jeg har misforstått og trodd bildene skal konfigureres, men at selgeren mente selve harddisken. Vi prøvde å få opp en avi fil (video) og avspille den på iMac, men fikk beskjed at ikke QuickTime Player støttet denne filen. Hvordan konfigurerer man en hel harddisk..?
Mann_30 Skrevet 2. oktober 2010 #4 Skrevet 2. oktober 2010 Du må installere codec'er for å spille av disse filene. Det må man i windows også, så det er ikke noe nytt. Hvilken codec du behøver vet ikke jeg. Men du kan jo begynne med divX og Xvid.
Mann_30 Skrevet 2. oktober 2010 #6 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg tror det også er noe som heter Flip4mac som lar deg spille av WMV filer og slikt.
Nalla Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg liker VLC veldig godt, den spiller "alt". Blir vel kanskje ikke det samme eller?
Henkie Skrevet 2. oktober 2010 #8 Skrevet 2. oktober 2010 Takk for svar. Mulig jeg har misforstått og trodd bildene skal konfigureres, men at selgeren mente selve harddisken. Vi prøvde å få opp en avi fil (video) og avspille den på iMac, men fikk beskjed at ikke QuickTime Player støttet denne filen. Hvordan konfigurerer man en hel harddisk..? Billedformat og videoformat er det samme. VLC finner du her...den spiller av det meste - inkl avi
Gjest brutal_mann Skrevet 2. oktober 2010 #9 Skrevet 2. oktober 2010 Ikke tenk tanken på å gjøre noe med harddisken! Da forsvinner nok alt du har på den...
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #10 Skrevet 2. oktober 2010 Ikke tenk tanken på å gjøre noe med harddisken! Da forsvinner nok alt du har på den... Det er noe av poenget med formatering, ja.. Prøv å koble den til Macen og se hvordan det går, hvis du ikke får den opp eller får beskjed om at filformatet er uleselig, må du formatere den til et annet format. Og da må du først flytte alt over på en annen harddisk.
Gjest Cho Skrevet 2. oktober 2010 #11 Skrevet 2. oktober 2010 Min eksterne harddisk blir flyttet jevnlig mellom pc'n min hjemme og macen på skolen. Alle bilder og filmer (i ymse formater) funker fett begge steder. Harddisken er en iomega forresten.
Dine Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter #12 Skrevet 3. oktober 2010 Virker som alt går og når jeg lastet ned VLC så fikk jeg spilt av avi filen også Så tusen takk for all hjelp - jeg tror jeg lar være å gjøre noe med harddisken ja.. Ha en flott søndag!
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #13 Skrevet 3. oktober 2010 Min eksterne harddisk blir flyttet jevnlig mellom pc'n min hjemme og macen på skolen. Alle bilder og filmer (i ymse formater) funker fett begge steder. Harddisken er en iomega forresten. Merket har ikke noe å si. Når man formaterer første gangen velger man et filsystem (f.eks. Fat32), og det finnes en del forskjellige. Noen av dem kan Mac bare lese, men ikke skrive til. Jeg husker ikke navnet på flere, men Fat32 fungerer i hvert fall på Mac, Windows og Linux.
feuerstein Skrevet 3. oktober 2010 #14 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg husker ikke navnet på flere, men Fat32 fungerer i hvert fall på Mac, Windows og Linux. Vi får håpe "verden" blir enige om en arvtaker snart, for FAT32s begrensning på maks 4 gb på hver fil er av og til et problem med videofiler. Mulighetene for å bruke NTFS på alle de tre nevnte operativsystemer blir stadig bedre, men det er litt synd å miste data hvis kompatibiliteten bare er 99 %, ikke 100.
Gjest brutal_mann Skrevet 3. oktober 2010 #15 Skrevet 3. oktober 2010 Vi får håpe "verden" blir enige om en arvtaker snart, for FAT32s begrensning på maks 4 gb på hver fil er av og til et problem med videofiler. Mulighetene for å bruke NTFS på alle de tre nevnte operativsystemer blir stadig bedre, men det er litt synd å miste data hvis kompatibiliteten bare er 99 %, ikke 100. Å holde seg vekk fra patenterte lukkede filsystemer er nok det beste. ext4, jfs, btrfs osv. er mye mer fornuftige valg.
feuerstein Skrevet 3. oktober 2010 #16 Skrevet 3. oktober 2010 Å holde seg vekk fra patenterte lukkede filsystemer er nok det beste. ext4, jfs, btrfs osv. er mye mer fornuftige valg. Joda, men så lenge verden er full av idioter som foretrekker lukkede operativsystem må man være litt fleksibel. Forskjell på å ha rett og å få rett.
aluminium Skrevet 4. oktober 2010 #17 Skrevet 4. oktober 2010 VLC er et veldig godt alternativ ja. Dersom du likevel skulle ønske å kunne spille av i Quicktime vil jeg anbefale å installere Perian-pluginen. Den er genial og gjør at også Quicktime spiller "alt".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå