Gå til innhold

Løpesko innendørs i aerobic sal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger nye innendørs trenings sko.Til bruk i styrkerom ( 3d mølle, lette håndvekter) og saltrening. Har funnet et par jeg vil ha, men det er egentlig ment som løpesko.

Kan jeg bruke paret som er ment som løpesko til innendørstrening. 3d mølle er en av bruksområdene til skoen står det på nettet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan fint bruke løpesko på treningsstudio :) Bruker selv løpesko på trening pga. jeg løper en del på tredemølle, og det er viktig med riktige sko som demper bra. Har også sett mange som bruker løpesko!

Skrevet (endret)

Jeg trenger nye innendørs trenings sko.Til bruk i styrkerom ( 3d mølle, lette håndvekter) og saltrening. Har funnet et par jeg vil ha, men det er egentlig ment som løpesko.

Kan jeg bruke paret som er ment som løpesko til innendørstrening. 3d mølle er en av bruksområdene til skoen står det på nettet.

Selvfølgelig kan du bruke løpesko til dette formålet. Aerobic-sko er litt høyere rundt anklene for å unngå overtråkk osv, men løpesko fungerer minst like bra. Det samme gjør de til styrketrening. :)

På tredemølle bør (skal) man bruke løpesko, ettersom det å løpe på tredemølle er vanvittig hardt for beina.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Pass på at i sal er det mange treningsstudioer som ikke tillater svarte såler! I tillegg er man utsatt for overtråkk og kneskader når man benytter sko med gummi som er beregnet på grovt underlag som asfalt, grus og bane.

Skrevet

Selvfølgelig kan du bruke løpesko til dette formålet. Aerobic-sko er litt høyere rundt anklene for å unngå overtråkk osv, men løpesko fungerer minst like bra. Det samme gjør de til styrketrening. :)På tredemølle bør (skal) man bruke løpesko, ettersom det å løpe på tredemølle er vanvittig hardt for beina.

Pass på at i sal er det mange treningsstudioer som ikke tillater svarte såler! I tillegg er man utsatt for overtråkk og kneskader når man benytter sko med gummi som er beregnet på grovt underlag som asfalt, grus og bane.

To helt ulike svar. Kan man bruke løpesko eller ikke til saltrening og på maskiner? Helt enkle maskiner.

Skrevet

To helt ulike svar. Kan man bruke løpesko eller ikke til saltrening og på maskiner? Helt enkle maskiner.

Svaret er ikke så ulikt som det ser ut til. Jeg tar litt selvkritikk for å ikke utdype nærmere.

Aerobic-sko er ofte ganske like løpesko da de har god demping, men på en innendørssåle. Altså en såle som ikke lager merker i gulvet og som ofte har noe hardere gummi. Aerobicsko har også litt høyere ankelstøtte enn løpesko slik at du skal redusere risikoen for overtråkk innendørs, noe som er lettere når du er høyere over gulvet (pga ekstra demping i sålen).

Gummisko, både uten- og innendørs, har veldig stor friksjon mot underlaget og dersom man løper inne i sal og vender mye, så er det fort gjort å tråkke over.

Innesko til salbruk, som innefotballsko/håndballsko/etc, har ofte en lav såle og ikke fullt så mye demping. Grunnen til at sålen er lav er at det reduserer risikoen for ankelskader siden det ikke er så mye kant å velte over i feks vendinger (tenker på løping, ikke vektløfting).

Til styrketrening i maskiner der du ikke bruker beina spiller det ingen rolle hvilket fottøy du benytter. Til styrketrening der du bruker føttene aktivt så vil jo man gjerne ha minst mulig demping, slik at man får lettest mulig overført kraften fra beina til maskinen/gulvet.

Det er også derfor frivektsløftere bruker sko med flat såle som feks de berømte converse allstar, egne vektløftersko, eller rett og slett innendørssko. Man kan til og med gjøre det på sokkelesten.

Skrevet

Jeg personlig synes ikke at aerobic sko har like god demping som løpesko, men så er jeg også over gjennomsnittlig kresen på demping. Eller så har jeg truffet på dårlige sko.

Jeg har tilgode å kjøpe sko med svart såle som merker nå. De aller fleste sko med svart såle står det "non marking" på, og da kan de brukes inne. Dette er faktisk noe treningssenterene burde vite.

Skal du løpe på tredemølle så må du ha sko med god demping. Det er faktisk ikke så stor forskjell mellom hardheten på tredemølla og asfalt.

Skrevet

Jeg personlig synes ikke at aerobic sko har like god demping som løpesko, men så er jeg også over gjennomsnittlig kresen på demping. Eller så har jeg truffet på dårlige sko.

Jeg har tilgode å kjøpe sko med svart såle som merker nå. De aller fleste sko med svart såle står det "non marking" på, og da kan de brukes inne. Dette er faktisk noe treningssenterene burde vite.

Skal du løpe på tredemølle så må du ha sko med god demping. Det er faktisk ikke så stor forskjell mellom hardheten på tredemølla og asfalt.

Enig.

Det er ikke noe problem å bruke sko myntet på utendørsbruk inne, dersom de ikke lager merker. Risikoen for overtråkk er absolutt tilstede, men den er jo ikke så stor ved aerobics uansett.

Hvis TS allerede eier et par løpesko til bruk ute og skal kjøpe et par til trening inne synes jeg det burde prioriteres å kjøpe sko myntet på innebruk.

Om TS bare skal ha et par sko kan utesko være et godt alternativ. Da slår man to fluer i en smekk. Husk å vaske av dem og fjerne småstein før de brukes inne!

Skrevet

Er kun ute etter sko til innebruk. Og eneste løpingen blir da eventuell 3d mølle. Blir saltrening og bruk av maskiner og lette lette vekter. 1 kg vekter til trening av armer. Blanding av styrke og kardio.

Tror jeg går for aerobic sko da.

Noen forslag til gode aerobic sko. Gjerne nike sko.

Skrevet

Jeg er instruktør i kondisjon og styrketimer på Elixia. Har de siste 4 årene kun brukt løpesko og det fungerer utmerket - bedre enn aerobicsko synes jeg.

Ang hvilket merke du skal ha anbefaler jeg deg å gå til en butikk som forteller deg hvilke sko du bør bruke (f.eks Løplabbet) da vi alle er forskjellige. En god sko er superviktig på trening :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...