Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan målte dem folks alderen i gamledager, før man hadde klokke, månedene var inndelt, f.eks flere tusen år siden, mulig middelalder da de trodde jorda var flat? Hadde de noen mulighet for å måle tiden da? Det er vel folk i bibelen som ble 900 år etter hva jeg har hørt, vet ikke om det var Adam. Hvis de har levd, er det da en mulighet at de målte årene og folks alder på en helt annen måte enn vi gjør i dag og at det er derfor de ble så gamle?

På Jesus' tid, var det ikke da ganske vanlig at folk ikke ble noe eldre enn 35-40 år da?

Har hørt om solur, men hvor vanlig var det og er det like nøyaktig som dagens klokker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan målte dem folks alderen i gamledager, før man hadde klokke, månedene var inndelt, f.eks flere tusen år siden, mulig middelalder da de trodde jorda var flat? Hadde de noen mulighet for å måle tiden da? Det er vel folk i bibelen som ble 900 år etter hva jeg har hørt, vet ikke om det var Adam. Hvis de har levd, er det da en mulighet at de målte årene og folks alder på en helt annen måte enn vi gjør i dag og at det er derfor de ble så gamle?

På Jesus' tid, var det ikke da ganske vanlig at folk ikke ble noe eldre enn 35-40 år da?

Har hørt om solur, men hvor vanlig var det og er det like nøyaktig som dagens klokker?

Vi måler jo ikke et år med klokke i dag heller, vi har årstider som forteller oss hvor langt et år er. Det har de hatt hele veien.

Det var ikke nøyaktige målinger som i dag, et år er jo ikke nøyaktig et år slik vi måler i dag.

Derfor har vi skuddår. Det samme hadde de den gang, dermed ble tiden justert fra tid til annen.

Litt usikker, men mener jødene hadde 12 måneder med 30 dager i hver. Altså 360 dager i et år.

De justerte med skuddmåneder, hvis jeg ikke er helt på jordet. Det hadde også kineserne.

Til alle tider har menneskene blitt 70-80 år gamle, men det du henviser til er gjennomsnittelig alder. At mange døde tidlig satte ned gjennomsnittsalderen.

Det er mange som har foreslått at alder i 1 Mosebok var måneder, og ikke år.

Det stemmer dårlig med hva den samme kilden oppgir for når de blir fedre.

F eks 1 Mosebok 5,12:

12 Da Kenan var 70 år, fikk han sønnen Mahalalel. 13 Etter at Kenan hadde fått Mahalalel, levde han enda 840 år og fikk sønner og døtre. 14 Hele Kenans levetid ble 910 år. Så døde han.

Skrevet

De målte det i årstider, de var f.eks 20 vintre.

Men ofte så visste de det ikke nøyaktig, og ikke var det så viktig for dem heller.

Skrevet

Vi måler jo ikke et år med klokke i dag heller, vi har årstider som forteller oss hvor langt et år er. Det har de hatt hele veien.

Det var ikke nøyaktige målinger som i dag, et år er jo ikke nøyaktig et år slik vi måler i dag.

Derfor har vi skuddår. Det samme hadde de den gang, dermed ble tiden justert fra tid til annen.

Litt usikker, men mener jødene hadde 12 måneder med 30 dager i hver. Altså 360 dager i et år.

De justerte med skuddmåneder, hvis jeg ikke er helt på jordet. Det hadde også kineserne.

Til alle tider har menneskene blitt 70-80 år gamle, men det du henviser til er gjennomsnittelig alder. At mange døde tidlig satte ned gjennomsnittsalderen.

Det er mange som har foreslått at alder i 1 Mosebok var måneder, og ikke år.

Det stemmer dårlig med hva den samme kilden oppgir for når de blir fedre.

F eks 1 Mosebok 5,12:

12 Da Kenan var 70 år, fikk han sønnen Mahalalel. 13 Etter at Kenan hadde fått Mahalalel, levde han enda 840 år og fikk sønner og døtre. 14 Hele Kenans levetid ble 910 år. Så døde han.

Jeg tror jeg vil arrestere deg litt på påstanden om at folk har blitt 70-80 år gamle "til alle tider". En og annen, kanskje, men det har slett ikke vært normen. Store populasjoner av gamle er et moderne fenomen. Det du sier om gjennomsnittsalder og sammenhengen mellom lav gjennomsnittsalder og høy dødelighet i ung alder, skal jeg derimot være enig i.

Skrevet

Jeg tror jeg vil arrestere deg litt på påstanden om at folk har blitt 70-80 år gamle "til alle tider". En og annen, kanskje, men det har slett ikke vært normen. Store populasjoner av gamle er et moderne fenomen. Det du sier om gjennomsnittsalder og sammenhengen mellom lav gjennomsnittsalder og høy dødelighet i ung alder, skal jeg derimot være enig i.

Men til alle tider har folk blitt 70-80 år gamle, og eldre. Jeg ser ikke at han sier noe om hvor vanlig det var.

Skrevet (endret)

Men til alle tider har folk blitt 70-80 år gamle, og eldre. Jeg ser ikke at han sier noe om hvor vanlig det var.

Sant nok. Men i dag er det regelen mer enn unntaket, ettersom vi har en forventet levealder på flere-og søtti år, inkludert alle som dør som spedbarn eller i ungdommen. Det er altså ganske vanlig. i de onde gamle dager, var det ganske sensasjonelt, og man ble betraktet som gammal om man krysset 50. 60-åringer var for oldinger å regne.

Endret av Mann 42
Skrevet

Tror ikke det var veldig vanlig :P i steinalderen var de jo drittheldige om de i det hele tatt overlevde baby stadiet :P Senere var de heldige om de ikke ble spist av et vilt dyr :fnise: gjennomsnittelig levealder da var 38 år.. :P

Skrevet (endret)

I Salmene 90.10 står det:

10 Vår levetid er sytti år,

eller åtti år når styrken er stor.

Deres herlighet er strev og møye;

snart er det slutt, vi flyr av sted.

Dette er muligens skrevet for 2300 år siden, noe som tyder på at vi ikke har forandret oss så mye.

Hvis vi lever et forholdsvis godt liv, har mat, trim og ikke utsettes for ulykke eller dødelig sykdom, skulle det ikke være noen grunn til at ikke menneskene før i tiden levde så lenge.

Les denne.

Av samme grunn har vi forholdstid konstant levetid, hvis vi ikke utsettes for noe som setter ned levetiden.

Endret av Gentle
Skrevet

I Salmene 90.10 står det:

10 Vår levetid er sytti år,

eller åtti år når styrken er stor.

Deres herlighet er strev og møye;

snart er det slutt, vi flyr av sted.

Dette er muligens skrevet for 2300 år siden, noe som tyder på at vi ikke har forandret oss så mye.

Hvis vi lever et forholdsvis godt liv, har mat, trim og ikke utsettes for ulykke eller dødelig sykdom, skulle det ikke være noen grunn til at ikke menneskene før i tiden levde så lenge.

Les denne.

Av samme grunn har vi forholdstid konstant levetid, hvis vi ikke utsettes for noe som setter ned levetiden.

Nei, VI har ikke forandret oss særskilt mye. Men samfunnet vi lever i, har. Vi har rent vann, ren mat, medisiner, vaksiner og behandlinger for mange av de tingene som tok livet av folk før, etc, etc. Fikk du blindtarmbetennelse eller lungebetennelse på Jesu tid, var det jamt slutt. I dag er det noe vi kurerer rutinemessig. Og ingen som ikke på død og liv VIL at ungene deres skal få røde hunder, meslinger eller kikhoste, trenger å oppleve det. Kolera? Thing of the past, og ingen pestbølge har rullet over Europa i min levetid. Tror ikke besteforeldrene opplevde det, heller. Selv om det VAR en nasty influensa da farmor var ung. Tub? Næææ. Ikke spedalskhet, heller. Science, baby, science! DET er det som har forandret seg.

Skrevet

Hehe, Mann 42:

Det er bra vi ikke er homo og fant hverandre :)

Gjest Bianca28
Skrevet

Jeg har lest sånne bøker fra gamle dager (ikke akkurat fra oldtiden da) men der de teller i somre og vintre. At istedet for å si at de var så så mange år gamle så var de så så mange vintre eller somre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...