Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst på tulipaner og krokus og andre løk-planter utenfor stueveggen, og lurer i grunn på alt som har med det å gjøre, siden jeg ikke har peiling.

Hvilke blomsterløk bør jeg kjøpe hvis jeg ønsker at det blomstrer lenge?

Hvor tett kan jeg plante dem?

Trenger jeg ekstra jord, eller kan jeg bare grave opp plenen? Det er god matjord der som grunnlag for plenen, men i dybden er det mer leire.

Noe annet jeg bør tenke på?

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Jeg anbefaler å ta en titt på utvalget av løker i butikken; utvalget varierer og det står på pakken til hvilken tid de ulike sortene blomstrer. Det er ganske mange løk i hver pakke også, så når det gjelder dyrkinga er det bare å prøve seg fram!:)

Jeg kjøpte et dyrt løk-jern på Plantasjen, men det var bare tull- det bøyde seg ved første stikk...Anbefaler å grave et 10 cm hull med spaden og legge flere løk i hullet. Det enste du skal passe på er at løkene blir lagt riktig vei; de har en rot-ende og en topp-ende. Blir de lagt opp-ned bruker de lengre tid på å vokse opp til jordoverflaten.

Når det gjelder jord kan du jo fylle/blande jorda i hullet med litt næring og litt sandjord (f.eks. så- og priklejord). Sandjorda inneholder lite næring, men gjør jorda litt lettere å vokse i, siden du sier du har leirjord. Men det går nok bra selv om du ikke gjør noe med jorda; du kan jo bare prøve og se!

Jeg satte mine tulipaner på ulike steder og ser at de som ble satt i sør (med mye sol hele dagen) spirer fortere og blomstrer mye bedre enn de som bare får morgensol i øst. Så tulipaner liker nok å vokse et sted med mye sol.

Et annet tips er å ha tålmodighet etter blomstring og la plantene stå og visne ned. Dette sikrer løksettinga og mer blomstring neste vår!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...