AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 Hatt en krangel med en noe uvitende venninne av meg i dag. Vi snakket om slanking, fordi jeg vil ned et par kilo. Jeg sa at jeg trener jo 5 dager i uken, og spiser ikke så mye så tror jeg kommer til å gå ned. (kortversjon, ikke heng dere opp i dette). Hun sa "nei du kommer aldri til å gå ned så lenge du spiser usunne ting som sjokolade. Hjelper ikke å trene når du spiser sjokolade!". Jeg bare "Jo, la oss si jeg spiser 2000 kcal til dagen der 500 kcal er sjokolade. Så trener jeg 500 kcal. Da går jeg i underskudd pga hvileforbrenningen er ca 2000 kcal. Da går jeg ned i vekt". Hun så vantro på meg og kalte meg idiot som trodde på at man forbrant 2000 kcal til dagen uten å gjøre noe. Hun mente at dersom man trente 1000 kcal en dag, ville man fortsatt ha 1000 kcal i overskudd om man spiser 2000 kcal til dagen. Øhm, visste ikke helt hvor jeg skulle begynne en gang:p Kan noen vennligst bekrefte at: JA, man har en hvileforbrenning på ca 2000 kcal til dagen (varierer selvsagt fra person til person). Og NEI, man blir ikke nødvendigvis tjukk av sjokolade så lenge man spiser færre kalorier enn man forbrenner. Så klart er det usunt osv med sjokolade, men man kan strengt tatt spise 300 gram sjokolade (ca 1600 kcal) og gå dermed ned i vekt. P.S jeg spiser ikke så mye sjokolade og jeg vet at kroppen blir stygg om man spiser dårlig, men det er ikke poenget her:p Hun tror liksom man kan spise uendelig med sunn mat, men at sjokoladen velter alt. Det er snakk om antall kalorier inn/ut, intet annet! Det fatter ikke hun >.< Samme jente trodde at det ikke var kalorier i kylling pga det var jo sunt.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 Min erfaring er at dette nok desverre ikke lar seg løse som et vanlig regnestykke.
Gjest BabyBlue Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 Tror nok det heller har noe med at kroppen blir vant til å innta sukker, og da blir det vanskeligere å spise sunt : ) Noe man skal gjøre om man slanker seg...
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #4 Skrevet 2. oktober 2010 Min basalforbrenning er 1450. Og da er jeg litt overvektig også. Den går nedover sammen med tallene på vekta.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #5 Skrevet 2. oktober 2010 Så lenge du forbrenner mer enn du spiser, vil du gå ned i vekt. Deres problem er nok ikke akkurat den problemstillingen, men heller det at venninnen din ikke ser ut til å vite at det finnes noe som heter basal/hvileforbrenning. Det er selvsagt ikke anbefalt å spise 200g sjokolade hver dag, fordi det kødder noe sinnssykt med blodsukkerstigningen, og inneholder mange ting som ikke er bra for kroppen, som mettet fett.
koffein Skrevet 2. oktober 2010 #6 Skrevet 2. oktober 2010 2000 kcal høres rimelig høyt ut for hvileforbrenning å være. Du har dog helt rett angående sjokolade og vektnedgang - det er kaloriunderskuddet som er avgjørende.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 Du har helt rett. Vanligvis ligger basalforbrenningen på 1400-1500 (men varierer selvsagt). Det vil jo si at ved å ligge heelt stille så forbrenner du dette. Det er det kroppen bruker på å få organene til å fungere rett og slett. Såå med "vanlig aktivitet" som å gå rundt i huset, lage mat, sitte oppreist, gå til buss, sånne vanlige ting så er man kansje opp i 2000 kcal for dagen. (RUNDT REGNET, DET VARIERER SELVSAGT MASSE). Og spiser du under det du har regnet ut at du forbrenner sånn ca så vil du gå ned i vekt uavhengig av hva kaloriene kommer fra. Men, poenget med å ikke spise sjokolade og andre usunne ting (når man skal ned i vekt, eller ikke opp) er jo at sukker, fett osv fucker med kroppen slik at man blir avhenhig av det, vanskleig å spise bare litt, blodsukker i ubalanse osv, som i neste ledd kan gjøre at du vil få problemer med å holde deg på kaloriinnholdet og samtidig bli mett og få den næringen man trenger
Meridian Skrevet 2. oktober 2010 #8 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg vet at om jeg spiser noe med karbohydrat eller stivelse, så går jeg opp ivekt uansett om jeg trener eller ikke. Siden jeg ikke spiser dette, så er vekten min stabil og jeg er alltid slank. Spiser hva jeg vil av fisk og kjøtt og frukt og grønt og drikker bare vann. Siden kostholdet mitt er så sundt, så spiser jeg sjokolade når jeg vil uten å gå opp i vekt. Vet ikke om dette sa deg noe, hadde ikke tid til å forklare.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #9 Skrevet 2. oktober 2010 Øh.. Siden sjokolade inneholder karbohydrater skal du etter ditt eget utsagn gå opp i vekt ved å spise det, meridian.
The Kitten Skrevet 2. oktober 2010 #10 Skrevet 2. oktober 2010 Ingen kan bekrefte at man har en hvileforbrenning på 2 000 kalorier. For det stemmer ikke.
Jade Skrevet 3. oktober 2010 #11 Skrevet 3. oktober 2010 Joda, du kan gå ned i vekt ved å spise mye sjokolade. Men siden det er mye kalorier i sjokolade, så har du ikke nok kalorier igjen til å kunne spise nok sunn mat. Kroppen din vil ikke få næringsstoffene den trenger og du vil bli underernært og gresselig sulten.
Supraspinatus Skrevet 3. oktober 2010 #12 Skrevet 3. oktober 2010 Sjokolade inneholder mer fett enn annen snacks. Og det er gjerne fett av den mindre sunne typen. Du ville antageligvis bli ganske dårlig i magen dersom du baserer kostholdet ditt på det. Du blir antageligvis også mer sensitiv i forhold til infeksjoner og smitte siden immunforsvaret trenger tilskudd av vitaminer og mineraler. Teoretisk er jo det et inn/ut-regnestykke, men praktisk virker det ikke sånn. Kroppen trenger andre næringstoffer enn bare de tre grunnstoffene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå