Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I dag hørte jeg tilfeldigvis et dokumentarprogram laget av hans eks-kone. Det gjorde et veldig inntrykk. Jeg forsøkte å tenke meg inn i situasjonen hun må ha havnet i, og kjente at jeg fikk vondere og vondere i magen av det jeg hørte.

Jeg kjente avmakt, og fortvilelse over at noen kan gjøre noe slikt mot mennesker de har hatt som sine nærmeste - sine kjæreste - og forsvare det med at han bare måtte gjøre det. Alt for kunsten.

Hvordan ville du ha tatt en slik handling fra en som du har vært sammen med over lang tid? En du har delt alt det mest intime med. En som du plutselig skjønner ikke har særlige skrupler med å slippe alle de private tingene ut til alle som har lyst til å lese? (Og det har jo folk veldig lyst til! De har lyst til å stikke sin lange se&hør-nese dypt inn i skittentøyet til andre mennesker)

Jeg blir skikkelig sint, når jeg tenker på hva han har gjort her. Greit det at han har en trang til å dele sitt liv med verden, men han hadde ikke trengt til å utlevere navn og steder og hva han vil.

Jeg takker inderlig for at jeg aldri på noe tidspunkt har kjent Knausgård og håper at jeg heller ikke kjenner noen som vil utlevere meg og mitt på en slik måte.

P.s. tror programmet går i reprise igjen i morgen, søndag.

Endret av Margareth
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har nettopp hørt dokumentaren på NRK.no og reagerte akkurat som deg og enig i alt du skriver. Kunne ikke sagt det bedre selv.

Er nå veldig glad for at jeg ikke har lest noen av bøkene hans og, enda viktigere, ikke kjøpt noen av dem.

Han tjener seg rik på andres bekostning. :(

Endret av pantertante
Skrevet

Kanskje hun selv fortalte intime detaljer til veninnene sine?

Skrevet (endret)

Må si jeg sitter med samme inntrykk som deg trådstarter, dette gir meg faktisk skikkelig vondt i magen, og jeg kjenner enorm sympati for hans ekskone og hvordan hennesl liv som ufrivillig blir brettet ut på en slik måte. Jeg synes hun takler dette også utrolig bra, hun fremstår reflektert og modent, og tilbake får jeg et inntrykk av en mann som er utrolig selvopptatt, som ikke bryr seg om man sårer andre, og som setter sine egne interesser foran alle andre. F.eks det å bare brette ut om utroskap på en slik måte uten at hun i det hele tatt fikk vite det virker for meg helt fjernt. Jeg kjenner rett og slett vemmelse for Knausgård.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg er fullstendig enig med dere andre her, jeg har (heldigvis) ikke lest noen av bøkene og fra å ha hatt respekt for ham som en lovende ung forfatter, oppfatter jeg han nå som en vemmelig type uten empati. Jeg hørte ikke dokumentaren i dag, men leste om den i avisen og jeg synes han er fullstendig uspiselig, ja rett og slett a nasty piece of work..

Gjest brutal_mann
Skrevet

Tja... Sånn kan det gå når Se&Hør nmentaliteten er så sterk i Norden at Se&Hør forfattere får fritt spillerom. Fyren fremstår, igjen, som det totale rasshøl. Men nå er han jo steinrik etter at kvinenr har kjøpt hans makkverk over en lav sko. Så rasshøl kombinert med penger vi gi fyren så mye fitte han bare orker resten av livet. Ergo så må jeg si at fyren er jo genial!

Skrevet

Han henger ikke bare ut de rundt seg. Han er temmelig kjip mot seg selv også. De nære "uthengte" fikk på forhånd velge hvorvidt de ville anonymiseres eller ikke.

Jeg tror neppe han skrev disse bøkene med en intensjon om å bli rik. Og om han blir det kommer an på hvor god avtalen hans er med forlaget.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Han henger ikke bare ut de rundt seg. Han er temmelig kjip mot seg selv også. De nære "uthengte" fikk på forhånd velge hvorvidt de ville anonymiseres eller ikke.

Jeg tror neppe han skrev disse bøkene med en intensjon om å bli rik. Og om han blir det kommer an på hvor god avtalen hans er med forlaget.

Å være kjip mot seg selv er det enkleste i verden når en ser pengebunkene i det fjerne. Pluss at en unngår slike mindre overraskelser som utroskap og slik skal komme avisveien. Tøff mann som står for sin utroskap i bøkene, men som har null baller til å fortelle det til den rammede direkte. Men for all del, han trekker damer og penger som aldri før. Fyrer er genial!

Skrevet

Jeg har veldig mange tanker om denne saken og om Knausgårds prosjekt, men nivået på denne tråden (og debatten i offentligheten for øvrig) gjør at jeg ikke orker å delta, rett og slett.

Skrevet

Nivået på tråden?!? Hva mener du nå? Det er vel slik at en lager tråder for å lufte sin mening om saker og ting, og om du "anonyme" har en annen mening, er det jo kjempefint om du vil bidra til å se ting fra ditt ståsted. :)

Skrevet

Jeg har veldig mange tanker om denne saken og om Knausgårds prosjekt, men nivået på denne tråden (og debatten i offentligheten for øvrig) gjør at jeg ikke orker å delta, rett og slett.

Jada, jada. Slutt å sutre, og skriv ei bok.

Skrevet

I det øyeblikk jeg hørte at han henger ut personer med navn, bestemte jeg meg for at fyren er en dass og at jeg aldri skulle åpne noen av bøkene hans, og det har jeg holdt.

Jeg fikk akutt antipati mot hele fyren.

Skrevet

Jada, jada. Slutt å sutre, og skriv ei bok.

I det øyeblikk jeg hørte at han henger ut personer med navn, bestemte jeg meg for at fyren er en dass og at jeg aldri skulle åpne noen av bøkene hans, og det har jeg holdt.

I rest my case.

Skrevet

I rest my case.

Fiffig at du selv mener du er såpass opphøyet uten å kunne komme med en eneste innsigelse som snakker for deg. Selvbedrag er kanskje ordet?

Skrevet

Knausgård er den første til å innrømme at han tråkker på andres grenser, og jeg har ikke inntrykk av at han gjør det med lett hjerte. Han har tross alt sendt manus på romanene til de som omtales i bøkene, og de har også fått tilbud om å bli anonymisert.

Motivet til Knausgård har ikke vært å bli rik. Det er det bare å regne litt for å forstå. Selvbiografier i seks bind om en forfatter som kun har utgitt to bøker er svært usannsynlige kassasuksesser. Når han tjener 60-70 kroner per bok (vet ikke helt) skal du selge utrolig mange før det blir butikk av det. Tjener du én million er du blant ekstremt få forfattere som gjør det, og da har du sannsynligvis flere utgivelsesfrie år foran deg som skal finansieres. Nå har Knausgård faktisk blitt rik, men det har han garantert ikke regnet med.

Ergo er motivet kunstnerisk. Han har villet skrive et rått, ærlig og selvutleverende verk, og for å kunne skrive om sitt eget liv har han også måttet skrive en del om andres liv, ellers hadde hele prosjektet blitt umulig.

Jeg har inntrykk av at de fleste som er omtalt i bøkene synes det er greit. Ekskona synes det ikke, det gjør heller ikke deler av farens familie, men de øvrige har ikke protestert. Bokverket har gitt enorme mengder lesere store leseopplevelser. Alt i alt er det mer positivt enn negativt ved verket, men det er klart det har sin pris. Ikke minst for Knausgård selv.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Knausgård er den første til å innrømme at han tråkker på andres grenser, og jeg har ikke inntrykk av at han gjør det med lett hjerte. Han har tross alt sendt manus på romanene til de som omtales i bøkene, og de har også fått tilbud om å bli anonymisert.

Å omtale det som romaner er i overkant velvillig. Det er biografier. Og det hjelper ikke en dritt å tilby folk anonymitet for å så avsløre ekstremt sensitive opplysninger som utroskap UTEN å fortelle om det til den rammede først. Den handlingen alene er så forkastelig at den er utilgivelig.

Motivet til Knausgård har ikke vært å bli rik.

Nå... Det kan vi krangle om. Men jeg kan ikke se at det IKKE skal ha vert et viktig motiv.

Det er det bare å regne litt for å forstå. Selvbiografier i seks bind om en forfatter som kun har utgitt to bøker er svært usannsynlige kassasuksesser.

Men en vet at Se&Hør går som det griner. Da vet en at sladder selger. En trenger ikek være smart for å se at ved å prostituere sjelen og talentet sitt så får en cash.

Når han tjener 60-70 kroner per bok (vet ikke helt) skal du selge utrolig mange før det blir butikk av det. Tjener du én million er du blant ekstremt få forfattere som gjør det, og da har du sannsynligvis flere utgivelsesfrie år foran deg som skal finansieres. Nå har Knausgård faktisk blitt rik, men det har han garantert ikke regnet med.

10 millioner bare på de fire første bøkene... Jeg er overbevist om at han gamblet på å utlevere sine saftige historier ville gi han til salt i grøten. Du er rimelig dum om du, som forfatter, ikek ser at det å prostituere faget ditt gir deg penger.

Ergo er motivet kunstnerisk. Han har villet skrive et rått, ærlig og selvutleverende verk, og for å kunne skrive om sitt eget liv har han også måttet skrive en del om andres liv, ellers hadde hele prosjektet blitt umulig.

Enhver person med utviklede sjelsevner og normal skamfølelse ville aldri dratt andre med seg i dritten på denne måten. Derfor har forfattere tidlige latt være å skrive slike tabloide bøker som dette.

Jeg har inntrykk av at de fleste som er omtalt i bøkene synes det er greit. Ekskona synes det ikke, det gjør heller ikke deler av farens familie, men de øvrige har ikke protestert. Bokverket har gitt enorme mengder lesere store leseopplevelser. Alt i alt er det mer positivt enn negativt ved verket, men det er klart det har sin pris. Ikke minst for Knausgård selv.

Alty i alt er prisen skammelig for verket. Det er forkastelig å behandle eks-kona slik han gjør. Prisen for Knausgård? Ha! Ikke få meg til å le! fyren vasser i penger, oppmerksomhet og villig fitte. Er det noen som har tjent på dette så er det den sjeleløse "forfatteren" knausgård.

Gjest Thefainter
Skrevet

Samma her. Jeg får litt Marianne Aulie-feeling av han egentlig :snurt:

Skrevet

Å omtale det som romaner er i overkant velvillig. Det er biografier. Og det hjelper ikke en dritt å tilby folk anonymitet for å så avsløre ekstremt sensitive opplysninger som utroskap UTEN å fortelle om det til den rammede først. Den handlingen alene er så forkastelig at den er utilgivelig.

Nå... Det kan vi krangle om. Men jeg kan ikke se at det IKKE skal ha vert et viktig motiv.

Men en vet at Se&Hør går som det griner. Da vet en at sladder selger. En trenger ikek være smart for å se at ved å prostituere sjelen og talentet sitt så får en cash.

10 millioner bare på de fire første bøkene... Jeg er overbevist om at han gamblet på å utlevere sine saftige historier ville gi han til salt i grøten. Du er rimelig dum om du, som forfatter, ikek ser at det å prostituere faget ditt gir deg penger.

Enhver person med utviklede sjelsevner og normal skamfølelse ville aldri dratt andre med seg i dritten på denne måten. Derfor har forfattere tidlige latt være å skrive slike tabloide bøker som dette.

Alty i alt er prisen skammelig for verket. Det er forkastelig å behandle eks-kona slik han gjør. Prisen for Knausgård? Ha! Ikke få meg til å le! fyren vasser i penger, oppmerksomhet og villig fitte. Er det noen som har tjent på dette så er det den sjeleløse "forfatteren" knausgård.

Har du lest bøkene?

Bare lurer.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Har du lest bøkene?

Bare lurer.

Rører ikke ting som stinker Se&Hør på lang vei. Og over tid har jo min aversjon mot Knausgård bare blitt forsterket og bekreftet. Sist i nevnte radioinnslag.

Skrevet

Jeg er så imponert over at du vet helt nøyaktig hva et annet menneske tenker, bm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...