Gå til innhold

Herlig

Gjest sexysadie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hurra!!! Et kjæledyr-forum! Har du hund SexyS? Fortell litt om den da. Savner hunder noe voldsomt, men har ikke lov til å ha kjæledyr i denne leiligheten... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!!! Et kjæledyr-forum! Har du hund SexyS? Fortell litt om den da. Savner hunder noe voldsomt' date=' men har ikke lov til å ha kjæledyr i denne leiligheten... :evil:[/quote'] Du har lov å ha katt - innekatt! D er en forholdsvis ny lov som sier at ingen kan nektes å ha katt hvis den ikke slippes løs utenfor leiligheten. (D samme må da gjelde andre smådyr, vil jeg tro.....) Bor selv i blokk hvor d egentlig ikke er lov å holde katt, men vi har innekatt, og hun på bakkeplan under oss har opptil flere katter gående løse, men ingen bryr seg visst nok til at d har blitt noen klager foreløpig hvertfall....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie
Hurra!!! Et kjæledyr-forum! Har du hund SexyS? Fortell litt om den da. Savner hunder noe voldsomt' date=' men har ikke lov til å ha kjæledyr i denne leiligheten... :evil:[/quote']

Nei/jo; men han bor heime hos mora mi; så han er vel mere hennes nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brum..brum..innekatt? Synes ikke det skulle vært lov å ha innekatt i leilighet. Dakkar, pusen drømmer om gress mellom potene... :wink:

Koselig med dyreforum! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner hunder noe voldsomt' date=' men har ikke lov til å ha kjæledyr i denne leiligheten... :evil:[/quote']

Ingen kan nekte deg å ha dyr, så fremt de ikke kan bevise at de plages av ditt dyrehold! Og da skal de ha bevis som holder i en rettsak, ikke pjatt altså!

Dette var oppe i Høyesterett (mener jeg i fjor) - og gjelder alle, uansett eie eller leie, katt eller hund, ute eller inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er ganske mye strengere dersom man leier hos en huseier som selv bor i en del av huset han leier ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er ganske mye strengere dersom man leier hos en huseier som selv bor i en del av huset han leier ut.

Nei, "husleieloven" (elns) gjelder uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Norsk huskattforening kan du lese mye om regelverket rundt dyr og leieforhold. Klikk deg inn på "Katt i borettslag" (håpløst å linke til sider med frames...) - der finner du flere interessante artikler som ikke bare gjelder borettslag.

Som hovedregel kan ikke huseier nekte dyrehold eller kreve at dyret skal holdes innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, "husleieloven" (elns) gjelder uansett.

Jo, men husleieloven er forskjellig ut i fra hvilke boligenhet det er snakk om. Vi leier ut rom i vårt eget hus, det blir som et slags kollektiv kan du si. Derfor er det (i følge husleieloven) mye lettere for oss å si opp leieforholdet enn for andre som leier ut der de ikke bor selv. Uten å ha sjekket forholdene kan jeg ikke egntlig tenke meg at våre medboere har lov til å skaffe dyr uten å avklare med oss. Det ville jo ha vært katastrofe, jeg er alergisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jo' date=' men husleieloven er forskjellig ut i fra hvilke boligenhet det er snakk om.[/quote']

En jeg kjenner leide og da han ville ha hund, men ble nektet av huseier. Etter litt frem og tilbake med diskusjoner og lovtolkninger måtte huseier gi seg. Huseier hadde ingen god grunn til å nekte leietakeren å ha husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!!! Et kjæledyr-forum! Har du hund SexyS? Fortell litt om den da. Savner hunder noe voldsomt' date=' men har ikke lov til å ha kjæledyr i denne leiligheten... :evil:[/quote']

De har ikke lov til å nekte deg ... men enkelte borettslag har forbud mot enkelte hunderaser.

Men de har ikke LOV til å nekte deg å ha hund. Det er ny lov! Den loven om at det ikke var lov til å ha hunder og katter i borettslag ble opphevet i 2000 såvidt jeg husker. Vi hadde heller ikke lov til å ha hund her i borettslaget, men denne loven var opphevet, så styret hadde ikke noe de kunne si på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...