Chiyo Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 Er det slik at en må være 25 for å adoptere? Dette er helt hypotetisk, men... hvis min venninne hadde et barn som hun ikke ville ha av en eller annen grunn. Kunne hun da latt meg adoptere barnet selv om jeg ikke er 25? Kan bare ligge til at ingen av mine venninner har barn... så det er ikke slik at jeg drømmer om å overta barnet deres hehe Jeg bare lurer på om det var mulig.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 Ja, man må være 25, og nei du kunne ikke adoptert din venninnes barn, helt uavhengig av din alder. Foreldre som adopterer bort barna sine i norge får ikke velge adoptivforeldre (med unntakk av stebarnsadopsjon selvsagt).
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 Innenlandsadopsjon: http://www.bufetat.no/adopsjon/innenlands/ http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Adopsjon/Q-1045%20Saksbehandling%20vedom%20innenlands-%20og%20utenlandsadopsjon%20og%20særlig%20om%20skjønnsutøvelse%20ved%20innenlandsadopsjon.pdf
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #4 Skrevet 2. oktober 2010 Ja, man må være 25.... Adopsjonsloven § 3 setter en nedre aldersgrense på 25 år som vilkår for å kunne adoptere. Rent unntaksvis er det likevel åpnet for at det kan gis bevilling til den som har fylt 20 år, jfr. http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Adopsjon/Q-1045%20Saksbehandling%20ved%20søknad%20om%20innenlands-%20og%20utenlandsadopsjon%20og%20særlig%20om%20skjønnsutøvelse%20ved%20innenlandsadopsjon.pdf
Chiyo Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2010 Ja, man må være 25, og nei du kunne ikke adoptert din venninnes barn, helt uavhengig av din alder. Foreldre som adopterer bort barna sine i norge får ikke velge adoptivforeldre (med unntakk av stebarnsadopsjon selvsagt). Fælt så strengt da. Skremmer ikke det folk til å velge abort isteden for å adoptere bort barnet sitt hvis de ikke får velge foreldrene selv?
Meridian Skrevet 2. oktober 2010 #6 Skrevet 2. oktober 2010 men er det ikke flere kriterier enn at man må være over 25? Må man ikke være frisk psykisk og fysisk? Og at man må ha en fast jobb med fast inntekt? Og en fast bopel? osv osv ..
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 Jo, det er mange kriterier som stilles, og problemet med å "velge selv" er at før man får adoptere, må man godkjennes for adopsjon, og det er en langvarig prosess. Noen steder tar det flere år. Jeg synes heller ikke det er hensiktsmessig om foreldre kan velge selv hvem som skal adoptere barnet sitt, og jeg tror det for de fleste barn er best å adopteres bort til noen som ikke har tilknytning til de biologiske foreldrene.
LukaFrost Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 Fælt så strengt da. Skremmer ikke det folk til å velge abort isteden for å adoptere bort barnet sitt hvis de ikke får velge foreldrene selv? Det skremmer ikke meg. Det er bedre at uønskede barn ikke blir født.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2010 #9 Skrevet 3. oktober 2010 Det skremmer ikke meg. Det er bedre at uønskede barn ikke blir født. Barn som adopteres bort er ikke uønskede. Det sitter mange barnløse og venter på barn de kan adoptere.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #10 Skrevet 3. oktober 2010 Fælt så strengt da. Skremmer ikke det folk til å velge abort isteden for å adoptere bort barnet sitt hvis de ikke får velge foreldrene selv? Strengt? Syntes det er fornuftig jeg. Da kan folk bli ferdig med evt studier og ha økonomi nok til å ha ett barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå