Gå til innhold

Urimelig melding fra tanten til barnet mitt ?

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende dame
Skrevet

For noen dager siden spør tanten til barnet mitt, altså min "svigersøster" oss om hun kan få ta med seg eldsta på kino, da hun hadde lovd henne det i sommer. Jeg ble kjempeglad og svarte ja med en gang. Samboeren min ble også positivt overassket. Dette er da hans søster sant. Vel, så ser jeg at hun har lagt i nicket sitt på fb at hun gleder seg til kino med niese osv osv. Så kommer det noen inn og sier at den filmen de har valgt å se, ikke var så stas og bla bla. (for voksne that is). Og vi kjenner svigersøster så godt, at da får hun kanskje plutselig ikke lyst lengre. Da hun vil ha noe igjen for det hun også. Tipper det var utgangspunktet for å dra, at også hun ønsket å se denne barnefilmen, da den ser veldig koselig ut.

Vel, når jeg i dag står opp har jeg fått en melding på innboxen min på facebook hvor det står :

"dyrt å dra på kino med barn for tiden da. har de slutta med barnepriser???"

Det er nå jeg spør meg om dette er frekt eller ei ? Altså, jeg føler virkelig at det her antydes til at vi skal betale billetten, eller tar jeg feil ? Vi har mer enn nok penger til å betale en kinobillett til vesla, men jeg føler liksom at det kanskje prinsippielt nå blir feil. Inviterer man med seg en 4åring på kino, betaler man ikke da også ?

Eller er det jeg som er litt "gått ut på dato her" ?

=(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun stiller jo ikke noe direkte spørsmål om at du skal betale.

Dermed behøver jo heller ikke du å tilby deg å betale.

Det er jo bare å svare på det hun spør om, "det vet jeg ikke, du kan jo sjekke på www.oslokino.no og se hva det står der."

Med mindre hun direkte spør om du skal betale, så trenger du ikke å tilby deg det.

Gjest Undrende dame
Skrevet

Ja huff jeg bare syntes det hele ble så ubehagelig. Tror jeg skal skrive akkurat det du skrev, noe i den duren. Går egentlig sterkt utifra at det er derfor hun skriver dette, ellers hadde hun jo ikke gjort det. Hun må jo vite hva det koster med tanke på at hun sier det er dyrt, ergo hun har sjekket.

Skrevet

Jeg ville ikke tenkt på det. Jeg har niese jeg også og jeg ville aldri invitert henne på kino og forventet at foreldrene skulle betale biletten hennes.

Du får ta det som det kommer. Hvis hun ikke ber om penger til hennes billett så ikke tenk over det.

Skrevet

Når hun inviterer, er det hun som får betale.

Det er ikke verre enn det.

Skrevet

Folk sier så mye rart vet du TS. Hun er vel ikke helt voksen, denne jenta. Jeg hadde ikke brydd meg så mye med denne kommentaren, evt undersøkt det og sagt, det er vel 60 kr det koster for en barnebilett, med et smil :)

Skrevet

På en side synes jeg det er greit å betale når jeg inviterer, men på en annen side ville jeg nok sendt med barnet mitt penger hvis hun ble invitert med på noe som kostet noe.

Skrevet

Jeg sender da med ungene penger hvis de blir bedt med på kino. Trodde det var normalt jeg :klø:

Skrevet

Jeg sender da med ungene penger hvis de blir bedt med på kino. Trodde det var normalt jeg :klø:

Jo men det er vel med venner. Når tante inviterer lille niesen på 4 på kino er det vel anderledes.

Men kanskje å gi henne litt penger med seg kan være lurt.

Skrevet

Jo men det er vel med venner. Når tante inviterer lille niesen på 4 på kino er det vel anderledes.

Jeg hadde sendt med penger til billetten da også, jeg. Tanta spurte jo foreldrene, ikke ungen selv, og dette kan jo bety at hun ønsker de skal betale. Og dersom tante betaler likevel, kan jo ungen kjøpe seg snacks i stedet. :)

Skrevet

Jeg synes ikke dette er noe å lage en sak av. Jeg synes ikke man skal ta det som en selvfølge at andre betaler når de tilbyr seg å ta med andres barn på noe. Send med jenta penger, og sett pris på at hun får en fin tur på kino :)

Gjest naxos70
Skrevet

hvis hun tanta ikke har råd til å betale en kinobillett for niesen på 4 år så har hun ikke råd til å gå på kino selv heller. Jeg hadde betalt for kinobilletten ja hvis jeg var tanta. Hadde ikke tenkt noe annet. Hva har man tanter til??

Skrevet

Det er forskjell på familie og venner.

Inviterer jeg nieser og nevøer så betaler jeg alt selv, inkl. gotteri.

Har hendt at jeg har med venner av ungene og da har de selv betalt.

Skrevet

hvis hun tanta ikke har råd til å betale en kinobillett for niesen på 4 år så har hun ikke råd til å gå på kino selv heller. Jeg hadde betalt for kinobilletten ja hvis jeg var tanta. Hadde ikke tenkt noe annet. Hva har man tanter til??

Tanter har man kun for å finansiere barnas fritid.

Skrevet

hvis jeg hadde invitert med en på 4 så hadde jeg tatt det som en selvfølge at jeg betalte...er jo jeg som vil ha med barnet da... men det er bare min meining da :sjenert:

Skrevet

Som foreldrer er man jo heldig dersom noen ringer og vil finne på noe med barnet ditt, Man får gratis barnevakt, men det er jo høflig å tilby seg å betale. Når jeg er barnevakt hender det søstern min nærmes lover ungen at vi skal dra på kino, men det er ikke snakk om at hun sender med penger likevel, Greit nok det, men er ikke alltid jeg har lyst til å dra på kino og sånt og da er det slitsomt å ha en unge som maser og maser fordi moren har lovet bort det ene og det andre.

Hva om tanten ber med ungen på en sydentur? Tilbyr man seg å betale da? Eller tar man det som en selfølge at tanten betaler?

Skrevet

mine søstre har alltid tilbydt seg å betale for alt jeg eventuelt har invitert med på.

jeg kommer nok til å gjøre det samme selv - altså sende med penger.

ingen av delene er spesielt egentlig....poenget for meg hadde vært at mitt barn fikk vøre med på noe gøy - og så betaler jeg for prisen. samværet er jo det viktigste.

kanksje tante har litt dårlig med penger?

Gjest hermine
Skrevet

Slik som jeg forstår det har hun lovt barnet at de skal dra på kino FØR hun spurte dere. Selvsagt skal hun betale billetten da.

Jeg hadde nok likevel sendt med penger, og heller sagt til tanten etterpå(om pengene ble brukt til billett) at neste gang får hun spørre dere først.

Neste gang kan det jo hende hun lover hun badeland e.l, og blir for dumt at dere skal betale for ting hun ønsker å gjøre med barnet.

Gjest Tsunade
Skrevet

Jeg er selv tante og "vennetante" til masse barn, og har alltid hatt trang økonomi.

Hvis jeg finner på noe med dem, blir det etter det lommeboka tåler.

Min erfaring er at det beste jeg kan gi tantebarna mine, er voksenkontakt.

Det trenger ikke å koste noenting annet enn tid.

Skulle jeg ha lyst til å ta dem med på kino, men ikke ha råd, ville jeg sagt det til foreldrene med én gang! "Jeg tar dem gjerne ut, men fint om dere kan legge ut for billetten."

Kanskje TS sin svigerinne burde gjort det samme?

Ikke komme i etterkant og klage over hvor dyrt det er, det blir litt dumt, syns jeg.

Skrevet

Jeg hadde sendt med penger til billetten da også, jeg. Tanta spurte jo foreldrene, ikke ungen selv, og dette kan jo bety at hun ønsker de skal betale. Og dersom tante betaler likevel, kan jo ungen kjøpe seg snacks i stedet. :)

Det er da en selvfølge at man spør foreldrene om det er greit å ta med barnet på kino, og ikke barnet selv da det er så lite. Og jeg syns også det er en selvfølge at tante betaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...