AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Kan ikke akkurat si at jeg er noen lesehest. Men elsker å se film og serier og er ekstremt sykelig opptatt av å ikke få med meg spoilere som ødelegger filmopplevelsen. Men ser det er veldig mange her som leser bøker f.eks Harry Potter og så ser de filmene. Men blir filmopplevelsen like bra da? Da vet man vel det meste som skjer? La oss si at det står i ei bok at en karakter dør. Da vil man jo vite det når man ser filmen. Selv så liker jeg også å se filmene om i gjen og om i gjen etter ei god stund. Da har jeg jo glemt en del, men husker stortsett det viktigste og slikt. Kan å lese ei bok sammenlignes med å se en film på nytt etter noen år? Altså at man på en måte husker det som om man har sett filmen for flere år siden, når man har lest ei bok og så ser filmen for første gang?
Gjest Xelle Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 ....er det ikke spoiler aa se filmen foer man har lest boka?
Tulling Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 Det blir ikke helt det samme siden filmen gjerle illustrerer ting veldig anderledes enn det du har kommet frem til fra å lese boka. + filmen er gjerne en svært nedkortet versjon, som igjen gjør at det blir en "annerledes" opplevelse.
Anglofil Skrevet 2. oktober 2010 #4 Skrevet 2. oktober 2010 For min del så føler jeg ofte at boka i sin helhet ofte utfyller filmen, eller omvendt. Det er sjeldent jeg føler en film klarer å gjenskape boka helt og fullt, og dermed er det greit å på en måte ha boka i bunn som et slags fundament. Det er klart, jeg har sett mye film, og hvis man bare ser på den som ren underholdning så spiller det kanskje ikke så stor rolle fra eller til, men mine favorittbøker er ofte viktigere for meg enn bare ren underholdning, og slik kan det være med film også. En film jeg er veldig glad i, er The Remains of the Day. En nydelig film. Og den er nydelig for meg fordi jeg har slukt boken med samme navn ganske mange ganger, og den ligger som et bakenforliggende teppe. I dette tilfellet så synes jeg faktisk boka og filmen er like bra, men da på hver sin måte. Filmen får fram det visuelle som boka kanskje ikke alltid klarer å få frem, samtidig som den også legger til elementer til deler av boka som gjør at de utfyller hverandre. Boken på sin side utfyller og gir tilleggsinformasjon som kanskje ikke filmen får like godt frem. Hver eneste gang jeg leser den boka oppdager jeg noe nytt, og det er også fordi filmen har poengtert eller gitt indikasjoner på visse elementer i boka som jeg kanskje ikke har fokusert på selv. Når slikt oppstår i film og litteratur, så fryder jeg meg, for jeg liker det faktum at jeg må tenke etter hva jeg har lest og at det kanskje gjør meg i stand til å reflektere ytterligere på det jeg har lest. Mvh Yvonne
Tabris Skrevet 2. oktober 2010 #5 Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Når det gjelder Harry Potter, så er det bøkene som "teller", etter min mening. Det er de som kommer først. Filmene er bare en kjekk bonus. Det er jo filmene som spoiler bøkene. Endret 2. oktober 2010 av Tabris
Red headed girl Skrevet 2. oktober 2010 #6 Skrevet 2. oktober 2010 Det er vel som regel slik at filmene spoiler bøkene, siden det er bøkene som kommer først? Jeg elsker og lese, og jeg elsker og se film. Som regel synes jeg det er best å lese bøkene først, for da får jeg dannet meg et bilde i hodet av hvordan personene ser ut osv. Når jeg da setter meg til rette med filmen, så gleder jeg meg til å se hvordan de har tolket boken. Noen ganger blir man skuffet, andre ganger blir man lykkelig - rett og slett fordi du kjenner deg igjen. På film blir man jo alltids nødt til å kutte noe, og ikke alt som ser bra ut skriftlig gjør seg like bra på skjermen, så det gjør ingenting å gå fra filmen til boken heller:) Når det kommer til Harry Potter, så er og blir bøkene best! Og de som bare har sett filmene, har virkelig-virkelig gått glipp av noe!
Gjest Raindrops Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg føler ikke at det ødelegger filmopplevelsen egentlig. Kanskje litt siden filmene aldri kan måle seg med bøkene (ikke bare HP, men generelt). Jeg liker å lese bøkene først, for det er ganske spennende å se hvordan de tolker og gjør om en scene fra boken, hva slags personer de velger ut til å spille rollene osv. Men jeg liker bøker mye bedre enn film uansett.
Independent_ Skrevet 2. oktober 2010 #8 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg ser spørsmålet ditt og kan forstå at det kommer fra en person som ikke leser så mange bøker og ser filmen etterpå. Saken er at når man leser bøker er det bare skrift. Ingen bilder, ingen lydeffekter - bare skrift sort på hvitt noe som tvinger leseren til å danne sit eget overblikk over hvordan ting ser ut, hvordan ting er og hva som egentlig skjer mellom linjene. Vi bruker vår fantasi til å gjøre om det vi leser i boka til en film i hodet vårt. Når vi da ser filmen er ting helt annerledes enn hvordan vi så det for oss i hodet. Karakterene er annerledes, stemningen er annerledes fordi det er lyd, og omgivelsene er helt annerledes enn hva vi tenkte oss. Dessuten er det veldig ofte slik at de kutter store deler av boka for å få plass til en film. En vanlig film varer jo bare 90 minutter og da kutter de mange personligheter, hendelser og andre ting som kanskje leseren syns var viktige for inntrykket av boka. Det er for meg omvendt. Jeg syns det er en spoil å se filmen før man leser boka, siden boka alltid er bedre enn filmen, i hvert fall mener jeg det.
Gjest Mahareth Skrevet 2. oktober 2010 #9 Skrevet 2. oktober 2010 Synes nesten alltid bøkene er bedre enn filmene. Da jeg begynte å se True Blood tenkte jeg at jeg kanskje skulle droppe bøkene og bare se serien, men så endte jeg med å lese likevel. Det er jeg glad for, for det er mye som er forskjellig. Akkurat Harry Potter-filmene skjønner jeg ikke at noen får noe ut av engang uten at de har lest bøkene. Det er så kaotisk og hopper en hel del frem og tilbake, og utelater så ufattelig mye, og jeg sitter og stusser på om det er ei bok jeg ikke har fått med meg de har lagt film av
MissStiles Skrevet 2. oktober 2010 #10 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg leser som regel bøkene før jeg ser filmen. Synes ofte at man blir skuffet om man ser filmen først, også leser boka. Da er det ofte mye som ikke har blitt tatt med. Så jeg synes ofte at boka er bedre enn filmen. Men jeg skal ikke si det 100% om alle filmer/bøker.
Tabris Skrevet 2. oktober 2010 #11 Skrevet 2. oktober 2010 Akkurat Harry Potter-filmene skjønner jeg ikke at noen får noe ut av engang uten at de har lest bøkene. Det er så kaotisk og hopper en hel del frem og tilbake, og utelater så ufattelig mye, og jeg sitter og stusser på om det er ei bok jeg ikke har fått med meg de har lagt film av Enig. De to første filmene var greie, men etter det så lurer jeg svært på om de som ikke har lest bøkene klarer å få med seg historien i det hele tatt. Både fordi det går så utrolig fort, og fordi en del også er utelatt (som er enda en grunn til heller å lese bøkene).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå