Gå til innhold

Hvem velger navnet til barnet?

Babyface

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er flere tråder hvor man kan komme med sine navnefavoritter, men hvem velger egentlig hva barnet skal hete hvis mor og far er uenige?

Jeg har foreløbig ingen barn selv, men jeg synes kvinnen skal få velge navnet, som en belønning for at hun har gått gravid i ni måneder.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis mor og far ikke er enige, da får man vel prøve å lete litt til etter et nytt navn.

Har ikke hørt om noen som ikke har blitt enige etterhvert!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side babyface, så kan det også være belønning til far å få velge navn, siden han ikke har fått lov til å delta så mye disse 9 mnd icon_smile.gif

Jeg har valgt navn selv, men det er fordi jeg er alene. (see, vi alenemødre har noen fordeler, hehe)

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi har snakket litt om navn til Lille-proppen. Dersom det er et navn bare den ene liker, så forkastes det med en gang. Da må vi finne et som begge liker. For oss er det helt feil at en av oss skal "trompe" igjennom et navn den andre ikke liker. Vi har ikke bestemt oss for navn enda, men har noen på ei liste. Jeg tror nok at Lille-proppen forblir navnløs til h*n er født.

Hilsen Hestehoven og Lille-proppen 28+4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har blitt enige om navnene til våre tre barn. Må innrømme at jeg har vært litt småsur inni meg avogtil hvis det er navn jeg har likt men ikke han. Men heldigvis har vi alltid funnet navn vi begge har likt, har noen venner som har gått fra hverandre pga de ikke ble enige om barnets navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg satser også på at vi blir enige... selv om det ikke ser så lovende ut alltid, smaken vi har er litt ulik! Han liker bare sånne treige navn (og mener selvsagt at mine forslag er for rare)

Men vi finner nok utav det. Vi er begge veldig enige om at vi må like navnet begge to - ser ingen grunn til å lage noe stort oppstuss av dette. Det er jo veldig mange navn å velge i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her, vi må begge bli enige. Ingen velger framfor den ene. Da få man heller skrive hver sin liste over navn som man syns er fine og heller sammenlikne etterpå og stryke de navnene som er forskjellige. Så står man helt sikkert igjen med et navn som begge har skrevet på sine lister.

Hilsen Miro (23+3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva! Navnet skal vi være enige om! Vi jenter er altfor egoistiske både når vi er gravide og senere. Det er MITT ban og MIN graviditet. JEG vet best når det gjelder babystell. Hennes foreldre får vite om graviditeten først, osv. Jeg tror en sånn holdning vil gi et skikkelig dårlig utgangspunkt for et samarbeid som tross alt skal vare hele livet!

Jeg vet om flere som har skrevet hver sin liste, og gått nedover til de har funnet noe som var på begges liste. Det er sikkert en god ide hvis man syns det er vanskelig.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de som sier at her er det opptil begge å bli enige.

I familiene våre er navn tradisjoner -barna blir bokstavoppkalt etter olde- eller besteforeldre. Dvs at barnet f.eks arver første bokstav av sin farfars navn. Eks: heter bestemor Inga, vil kanskje barnebarnet hete Ingrid, Ingunn eller Ingeborg.

I tillegg har både kjæresten min og jeg arvet vårt andre fornavn av hhv. hans far og min mor, så jeg tror det andre navnet blir ført videre til våre framtidige barn. Vi har snakket mye om barnenavn og har i allfall bestemt oss for hva barnet skal hete hvis vi får ei jente (oppkalt etter både farmor og mormor icon_smile.gif)

Navn setter mange følelser i sving, og jeg kan ikke for mitt bare liv tenke meg å kalle min sønn Arne etter min bestefar, da jeg har hatt flere dårlige erfaringer med personer med dette navnet i oppveksten. Det sitter hardt i!

Uansett dette er noe VI skal bli enige om, og som mange sier -det er ikke noe bare en kan bestemme (hvis begge skal ha omsorg for barnet). 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt tilfelle har den blivende far bestemt navnet for lenge siden, hvis det blir gutt, vel og merke. Dette fordi han hadde så sterke bånd til sin morfar og insisterer på å kalle opp ham. Jeg er ikke spesielt begeistret for navnet, men det ser ikke ut til at det spiller noen rolle... Derimot blir jeg som bestemmer hvis det blir jente da, så vi er vel likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...