Meridian Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Når jeg kjøper klær, så kjøper jeg ofte dyrt, siden det er bedre kvalitet. Det er sjelden jeg kjøper billige klesplagg, da disse ofte blir fort ødelagt og utslitt. De klærne som koster litt mer, vare ofte lenger. Hva mener dere?
Fanta Exotic Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 Kommer litt an på hva jeg skal ha. Skal jeg ha topper så kjøper jeg dem gjerne på Hennes, Cubus osv, men når jeg skal ha f.eks bukser så kjøper jeg i litt dyrere butikker. Buksene fra hennes o.l blir så fort hengete i rumpa
Gjest Opus Skrevet 1. oktober 2010 #3 Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Har så mye klær at det tar en stund før det blir slitt. Bukser bruker jeg 500+ på, men har aldri kjøpt en topp/t-shorte til over 250. Kjøper som regel h&m topper på tilbud og de holder godt og ser bra ut. Gensere kjøper jeg det som er fint, men bruker skjeldent over 300kr. Men sko gidder jeg ikke bruke penger på, da jeg bruker et par høye heler maks 5 ganger før de støver bort. Eneste "dyre" skoene mine er shox til 1700 og fjellsko til 2000. Endret 1. oktober 2010 av Opus
SmallTalk Skrevet 1. oktober 2010 #4 Skrevet 1. oktober 2010 Både og... Jeg kjøper utelukkende kvalitetssko, er over gjennomsnittlig kresen på såle og utseende. Topper, gensere og jakker kan jeg gjerne kjøpe billig. Det samme gjelder bukser. Det som er viktig for meg er hvordan klærne sitter på. Om et plagg koster 100 eller 1000 bryr meg ikke i så stor grad at det gjør noe så lenge jeg liker det. Og jeg må si at jeg er positivt overrasket over Squin-jeansene fra HM. De mister virkelig ikke fasongen. Ei heller blir de sidrompa.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #5 Skrevet 1. oktober 2010 Kjøper mest billig. Liker å variere mye og har myyye klær, så tar åresvis før de blir utslitt uansett pris. Shopper 5-10 plagg i mnd. Bruker gjerne en topp 2-3 ganger, så gidder ikke bruke mange hundre på den. Kjøper ofte på salg. Er kresen på komfort og utseende, men man finner mye fint på H&M.
Djungelvrål Skrevet 1. oktober 2010 #6 Skrevet 1. oktober 2010 10 plagg i måneden??? Skulle likt å visst hva du tjente.....
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 10 plagg i måneden??? Skulle likt å visst hva du tjente..... Rundt 2-3000. Kjøper ikke så dyre plagg:) I dag har jeg f.eks kjøpt 4 plagg på H&M til 450 tilsammen. I går 3 plagg til også 450 kr tilsammen. 7 plagg, 900 kr:) Noen av disse var på salg da.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #8 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg kjøper sykt mye klær, men er student og deltidsansatt, så kan ikke handle dyrt. Blir fort lei av klær, så jeg mener det er bedre å kjøpe billige kopier osv enn dyre merkevarer. Har 19 banankasser med klær på loftet, og 2 x 4 meter lange skyvedørsgarderober fulle av klær. Hadde vært blakk om alle klærne skulle vært merkeklær!! Har også rundt 110 par sko i tillegg, og disse er heller ikke dyre. Det skal sies at jeg handler mye på salg, og mange av klærne har jeg hatt i årevis, bla.a de som er på loftet. Tenkte å selge dem, men det tar så lang tid å ta bilde og legge de ut for salg på nett... Blir drøyt å gi bort så mange fine, hele, rene klær til loppemarked...
Athene Skrevet 2. oktober 2010 #9 Skrevet 2. oktober 2010 Kjøper generelt dyrt, men det hender også at jeg plukker med meg plagg fra Zara, HM, Oasis, Selected og lignende. Men da ser jeg alltid på hva slags stoff det er i plagget, og handler skjeldent det aller billigste de har. Jeg handler mest i utlandet, kvaliteten på klær, og særlig sko, er jevnt over dårlig i Norge. Det er lite utvalg i de beste merkene. Sko er en ting jeg er veldig kresen på, som regel bruker jeg 1-4000 på et par sko. Men jeg har sko i årevis, reparerer til og med hæler hos skomaker. Ytterjakker bruker jeg også mye på, opp mot 10 000. Det handler om å unngå bruk og kast mentalitet, jeg har mange plagg i årevis. Jeg liker også gode stoffer og kvalitet, unngår akryl, bomull med lav tetthet, polyester og generelt kunstfiber.
fink Skrevet 2. oktober 2010 #10 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg gidder ikke bruke mye penger på klær. HM-kvalitet holder i lange baner synes jeg. Unntak kan være sko fordi de må være gode, eller for eksempel en skinnjakke jeg planlegger å ha i årevis. Bruker også mer penger på ting som må være av kvalitet; turtøy, tursko, ryggsekk osv.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #11 Skrevet 2. oktober 2010 Her var det mange som handlet mye klær.. Tenker dere noen gang på miljøkonsekvensen av å kjøpe så masse klær som kun blir brukt et par ganger, og så kastet/lagt på loftet/bakerst i skapet? Dere bidrar jo enormt til høyt forbruk og det bruk-og-kast samfunnet Norge dessverre har blitt.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #12 Skrevet 2. oktober 2010 Etter jeg ble voksen om jeg kan kalle det det handler jeg dyrere klær. Unngår billigere klær med mindre de virker til å være veldig god kvalitet i forhold til pris. Kjøper ikke det dyreste, men går i halvdyre butikker som wearhouse, oasis og høyer osv. Kan også kjøpe tøy på zara hvis jeg finner noe som virker bra. Når det gjelder sko trenger det ikke nøvendigvis være det dyreste, men sålen må være god og det må være ekte skinn. Leverte støvlettene min til skomaker i år da det var hull i de, så sånn sett er jeg ganske økonomisk.
sjøhest Skrevet 2. oktober 2010 #13 Skrevet 2. oktober 2010 Kjøper billige både sko og klær, syns det funker helt greit. Noen billige bukser begynner å henge i ræva ja, så burde kanskje kjøpt akkurat det litt dyrere. Men ellers er jeg fornøyd med mine billige klær, kan ikke huske å ha virkelig slitt ut et plagg de siste 5 åra. Går ikke med samme SÅÅÅ ofte, og ruller meg ikke i skogen og sånt.
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2010 #14 Skrevet 2. oktober 2010 10 plagg i måneden??? Skulle likt å visst hva du tjente..... Det er jo ikke antall plagg som sier noe om hvor mye man tjener, det er prisen på plaggene. Det er ikke noe problem å handle 10 plagg i måneden, bare de er billige nok. Man får kjøpt massevis av topper/bluser til rundt 150 kr/stk. Da går det ut på ett fett om man kjøper 10 stk gensere til 150 kr eller en genser til 1500 kr. Totalsummen blir den samme. Værre er det om man kjøper 10 stk plagg til 1500 kr/stk i mnd. Da begynner jeg også å lure på inntekt.
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2010 #15 Skrevet 2. oktober 2010 Her var det mange som handlet mye klær.. Tenker dere noen gang på miljøkonsekvensen av å kjøpe så masse klær som kun blir brukt et par ganger, og så kastet/lagt på loftet/bakerst i skapet? Dere bidrar jo enormt til høyt forbruk og det bruk-og-kast samfunnet Norge dessverre har blitt. Nei. Og har du noen gang hørt om resirkulering eller Fretex?
LilleMink Skrevet 2. oktober 2010 #16 Skrevet 2. oktober 2010 Både og... Jeg kjøper utelukkende kvalitetssko, er over gjennomsnittlig kresen på såle og utseende. Topper, gensere og jakker kan jeg gjerne kjøpe billig. Det samme gjelder bukser. Det som er viktig for meg er hvordan klærne sitter på. Om et plagg koster 100 eller 1000 bryr meg ikke i så stor grad at det gjør noe så lenge jeg liker det. Og jeg må si at jeg er positivt overrasket over Squin-jeansene fra HM. De mister virkelig ikke fasongen. Ei heller blir de sidrompa. Dette var som om jeg skulle ha skrevet det selv:) Enig i at squin-jeansene holder seg godt. Har noen som er 4 år gamle og er fortsatt like fine:) Har netopp kjøpt meg et par "slim"-jeans fra hm og de sitter som støpt og er skikkelig deilig å gå i.
Tamtam Skrevet 2. oktober 2010 #17 Skrevet 2. oktober 2010 @SmallTalk: Fretex får inn mer klær enn de klarer å håndtere! http://www.dinside.no/810011/32-tonn-klaer-hver-dag Dessuten se også på merkelappene hvor de såkalt billige klærne blir produsert. Det er andre som må betale en altfor høy pris for av vi skal få "billige" klær: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3540120.ece http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10009318 Det er ikke ment som en moralsk pekefinger. Jeg er selv glad i billigkjedene, men jeg håper bare at man kan tenke seg om to ganger før man kjøper en billig genser på H&M. Selv har jeg mer eller mindre kuttet ut å handle der, bortsett fra undertøy. Kanskje man heller finner andre alternativ på Fretex eller andre bruktbutikker?
=Chantal= Skrevet 2. oktober 2010 #18 Skrevet 2. oktober 2010 Kommer an på hva jeg skal ha, og hvor viktig det er med kvalitet til det plagget eventuelt skal brukes til. Jeg går fort lei, og synes det er fint med fornyelse.
Quirky Skrevet 5. oktober 2010 #19 Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Jeg har klær i alle prisklasser i garderoben, det eneste jeg utelukkende kjøper dyrt er sko, jeg må ha sko av høy kvalitet, spesielt siden jeg går mye i høye hæler (7-12 cm) høyhælte billig-sko er grusomme å gå med. Generelt går jeg for dyrere merker hvis jeg er ute etter f.eks en blazer, da er snitt oc stoffkvalitet veldig viktig- Acne-blazeren min var ikke rimelig, men jeg kommer til å ha den i årevis. Plagg som fuskpelsjakkene og vestene jeg har anskaffet i løpet av de siste sesongene, og som bare vil bli brukt en sesong til, kjøper jeg (relativt) rimelig. Endret 5. oktober 2010 av Quirky
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #20 Skrevet 5. oktober 2010 Her går det stort sett i klær i god kvalitet. Holder meg ofte til noen få merker, jeg vet ikke mister fasongen eller blir stygg etter vask. Dessverre har det vist seg gjentatte ganger at klær som selges i dyre butikker holder seg bedre enn f.eks. Cubus. Kjøpte meg nylig en skjorte der. Den satt perfekt, men etter en vask kan jeg ikke bruke den. Da blir det egentlig ett veldig dyrt plagg, sammenlignet med de som koster mye i innkjøp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå