Gå til innhold

Røde øyne- trenger råd og hjelp!

Gjest Tidilibom

Anbefalte innlegg

Gjest Tidilibom

Hei!

Jeg skriver fordi jeg har vært plaget med røde øyne i lang tid, noen år og nå er jeg ganske fortvilt. Det blir litt lang skriveri her,men jeg må bare få det ut og håpe at noen kan hjelpe meg.

Før har jeg dempet symptomene med noe som ligner på Clear eyes, den heter Visine. Den fungerte fantastisk bra, problemet er bare at den har bedøvende effekt og er dårlig på lang sikt.

I fjor har jeg bestemt meg for at dette må jeg få orden på før øynene mine blir skadet.

Symptomene består av følgende: røde øyne som om jeg hadde grått en del, svie, lysskyhet, vifte- følelse (som om det hadde vært en liten vifte rett foran nesa mi som gjør at jeg må myse og vil instinktivt lukke øynene), tåreflod.

Det klør ikke og jeg har ikke sammenklistrede øyne om morgenen. Det gjør ikke vondt, bortsett fra at jeg føler nesten konstant ubehag i øynene pga svie.

Jeg har vært hos øyenlege to ganger. Han kunne tydelig se at jeg har betennelse og puss i øynene, men han visste ikke hva det kunne komme av, jeg måtte ta tester. Hadde flere runder med fucithalmic uten resultat. Hadde også noen runder med spersadex med kloramfenikol og cilox. Disse hjalp, det var kjempedeilig å ikke være plaget, men etter at jeg var ferdig med kuren kom symptomene tilbake.

Har tatt generell blodprøve, allergiprøve, urinprøve, prøve fra øyet, alt var ok. Har byttet briller i fjor også. Har prøvd linser før, men har aldri vært linsebruker.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lenger, er villig til å prøve hva som helst egentlig. Legene jeg har vært hos vet heller ikke hva dette kan komme av, i og med at alle prøvene var negative. Men noe ER galt!

Har dere noen råd til meg? Hva skal jeg gjøre?

Jeg tenkte også å dra til privat øyenlege og ta en full netthinne undersøkelse- jeg så at de har det på Aleris klinikken i Oslo. Har noen erfaring med dem?

Jeg har også tenkt på å ta en omfattende blod-, urinprøve ev. andre prøver også. Har hørt at legene på Balder klinikken i Oslo er flinke på dette. Har dere hørt noe om dem?

Jeg setter stor pris på all slags tilbakemelding. Som jeg skrev innledningsvis, jeg er ganske fortvilt og bekymret, er jo bare 27 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

wuuuuææææ :O

det der var akkurat som og lese om meg selv!

jeg plages også med AKKURAT det samme :S

det begynnte i mars med at øynene plutselig var røde, men hadde ikke noen mer plager enn det. før jeg bestemte meg for i mai at jeg måtte dra til legen da det enda ikke hadde gitt seg. jeg fikk en kloramfenikol øyedråpe og dryppet til den ble tom og det ble bedre, men ikke 100% bra. så i juli så ble jeg skikkelig rød på det venstre øyet, jeg fikk vondt "bak" øyet og litt rundt øyet kjentes det ut som, og i musklene over hodet bak til nakken på venstre siden. jeg var KNALL rød og fikk en del puss og jeg var lyssky og hadde irritasjon på begge øynene. det var helt grusomt og ikke kunne greie og kjøre bil eller være ut i solen. bare det og stå opp og gå inn i stua og ha på lyset var utrolig vondt.

og hadde så vondt på venstre siden at jeg flere ganger våknet av det og rett og slett måtte grine for det gjorde så vondt og jeg ble bare mer og mer frustrert over det. tok også ibux to ganger for dagen pga smertene.

uansett, så fikk jeg i løpet av 1 mnd 2 nye runder med kloranfenikol, og en annen type øyedråper (husker ikke navnet) 1 gang og det ble litt og litt bedre. jeg fikk også kloranfenikol salve, og kjøpte noe allergimedisiner for å prøve og se om det funket men jeg sluttet med de etter noen dager.

da jeg ba om en 4. kloranfenikol da jeg hadde blitt tom, så sa de at de ikke kunne gi ut flere siden man egentli skal gå på de en gang. så sa legen at jeg bare måtte prøve og slutte med det og se hvordan det gikk. og jeg har nå gått i noen uker og kjente for en ukes tid siden at jeg holder på og få det tilbake.

det har vært litt rødt på begge øynene, men det har variert. og jeg kjenner det er småvondt rundt/bak begge øynene.

så jeg var hos legen tidligere i uken og fikk en type øyedråpe (den jeg ikke husker navnet på) som jeg har brukt tidligere, så vi får se da om det funker.

jeg skal også ta blodprøver til neste uke for å teste med allergi for dyr, siden jeg har hund.

jeg har vært hos 4-5 forskjellige leger med øyene (var der ofte i starten da det var på det verste og var da hos de som hadde vakt derfor mange forskjellige ), og de mener det er virus.

han jeg var hos i denne uken mener det kan ha med at jeg bruker så dårlig skjerm på jobb, enda jeg ikke har vært på jobb på snart 2 uker, og jeg begynnte i den jobben 2 uker før det igjen så synes det er litt rart.

så jeg er like fortvilet og bekymret som deg, og håper også noen kanskje kan ha en anelse om hva det kan være :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sannsynligvis en revmatisk sykdom som er udiagnostisert.

At dette dukker opp i 27 års alder er helt normalt.

Det er veldig vanlig at personer med revmatisk sykdom sliter med akkurat dette, tørre røde øyne, klumper i øynene om morgenen, og sensitivitet overfor lys.

Ta blodprøve og se om du har vevstype for revmatisk sykdom. Sliter du dessuten med leddsmerter.. så er det bare å konkludere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidilibom

Tuuusen takk for forslag om å sjekke reuma!!! Jeg har lest det på nettet at røde øyne kan ha sammenheng med det, men jeg visste faktisk ikke at man kan bli sjekket for det med en blodprøve!

Jeg skal be om en slik prøve, jeg synes det er rart at ingen av legene jeg har vært hos- verken øyenlegen eller allmennlegen- har foreslått dette!

Jeg plages ikke ellers med reumatiske symptomer, men det kan jo være at mine røde øyne er første tegn på det! Verdt å få undersøkt det i hvert fall!

Mora mi er faktisk ganske plaget med leddene.

Når du sier det, Troilltøva, så har jeg også vondt bak på hodet og er veldig ofte stiv i nakke- og skuldermusklene. Mannen min masserer meg nesten daglig på skuldrene og nakken,og jeg kjenner en stor lettelse etter massasjen. Men jeg tenkte at det har noe med det å gjøre at jeg jobber mye på datamaskin- det er sikkert noe sammenheng der, men jeg hadde ikke tenkt på at det kan ha noe med mine røde øyne å gjøre.

Tusen takk for innspill :-) jeg håper at det kommer flere :-)

Og lykke til, Troilltøva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for forslag om å sjekke reuma!!! Jeg har lest det på nettet at røde øyne kan ha sammenheng med det, men jeg visste faktisk ikke at man kan bli sjekket for det med en blodprøve!

Jeg skal be om en slik prøve, jeg synes det er rart at ingen av legene jeg har vært hos- verken øyenlegen eller allmennlegen- har foreslått dette!

Jeg plages ikke ellers med reumatiske symptomer, men det kan jo være at mine røde øyne er første tegn på det! Verdt å få undersøkt det i hvert fall!

Mora mi er faktisk ganske plaget med leddene.

Når du sier det, Troilltøva, så har jeg også vondt bak på hodet og er veldig ofte stiv i nakke- og skuldermusklene. Mannen min masserer meg nesten daglig på skuldrene og nakken,og jeg kjenner en stor lettelse etter massasjen. Men jeg tenkte at det har noe med det å gjøre at jeg jobber mye på datamaskin- det er sikkert noe sammenheng der, men jeg hadde ikke tenkt på at det kan ha noe med mine røde øyne å gjøre.

Tusen takk for innspill :-) jeg håper at det kommer flere :-)

Og lykke til, Troilltøva!

jeg måtte også google reumatisme og der sto det at man kunne ha isjas-lignende plager. og i vår så plagdes jeg med såkallt falsk isjas på samme tid som jeg første gang ble rød på øynene, og gikk til kiropraktoren med det og det gikk over på samme tid som de røde øynene roet seg.

og nå har jeg i det siste kjent litt vondt der igjen, men ikke så mye som sist men ikke tenkt at det kunne ha noen sammenheng med at jeg på samme tid har fått tilbake de røde øynene nå.

skremmende :O

jeg skal også be om prøver for reumatisme nå.

fortell hvordan det gikk med deg når du har fått svar på prøvene da Tidilibom :)

takk, og lykke til du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidilibom

Hei, TS her.

Noen andre her som er plaget med røde øyne?

Har noen erfaring med Aleris og Balder klinikken i Oslo?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min masserer meg nesten daglig på skuldrene og nakken,og jeg kjenner en stor lettelse etter massasjen. Men jeg tenkte at det har noe med det å gjøre at jeg jobber mye på datamaskin- det er sikkert noe sammenheng der, men jeg hadde ikke tenkt på at det kan ha noe med mine røde øyne å gjøre.

Kanskje det er så enkelt som at du har utviklet en overfølsomhet mot lys/stråling fra pc-skjermen? Prøv å ikke bruke pc over en lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel oftest regnbuehinnebetennelse man forbinder med spesielt revmatisme, og jeg mener å huske at Bekhterew gjør en spesielt utsatt?

Jepp.. jeg har Bekhterew og er sinnssykt plaget med røde, tørre øyne.

Det blir værre av alkoholinntak, og å bruke linser er helt utelukket.

Så da er det bare å være forsiktig med alkoholen, og bruke briller ;) hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jepp.. jeg har Bekhterew og er sinnssykt plaget med røde, tørre øyne.

Det blir værre av alkoholinntak, og å bruke linser er helt utelukket.

Så da er det bare å være forsiktig med alkoholen, og bruke briller ;) hehehe

Hei!

Jeg er ei jente på 29 som har Bekhterevs. Jeg er ikke veldig sterkt plaget og er veldig myk i kroppen, men har vondt i illosacralleddet av og til.

Er ganske plaget av røde, tørre øyne.

Vet du noe som hjelper mot dette?

Er det konstant for resten av livet, eller kan det gå over i perioder?

Siden vi har Bekhterevs, må vi bare leve med tørre øyne, eller finnes det noe vi kan gjøre, som en viss type øyedråper eller kosttilskudd?

Har prøvd en del reseptfrie øyedråper, men synes ikke de hjelper noe særlig. Tre minutt etter at jeg har dryppet så føles øyet tørt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du påvist betennelse på øynene samtidig som du brukte Visine og begynte plagene dine før eller etter at du begynte med det? Jeg brukte Clear Eyes i et års tid før det ble påvist hvor farlig det faktisk var og fikk etter hvert en øyebetennelse ulikt noe jeg noen gang har opplevd før. Jeg forsøkte flere forskjellige typer øyedråper og antibiotikakurer uten at det hjalp og betennelsen ga seg etter lang tids behandling. Kan øyeproblemene dine rett og slett være en årsak av bruken fra Visine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

hei ts, har du funnet ut av øyeplagene dine?

jeg gikk til legen nok en gang, og fortalte at jeg ville teste for revmatisme fordi jeg har lest en del om det på nettet og sammenlagt med de plagene jeg har hatt i ryggen.

da lo han bare, jeg hørtes sikkert ut som den hypokonderen som har googlet meg en diagnose, i hannes øyne. han syntes det hørtes ut som allergi og foreslo en allergitest, noe jeg tok og den var negativ på alle tingene jeg ble testet for.

så jeg vil be om og få henvisning til øyespesialist og håpe jeg blir noe klokere av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har vært hos legen flere ganger så regner jeg med de har utelukket grønn stær, men akutt grønn stær kan gi røde øyne og jeg tror også det vil gi smerter. Har du fått målt trykket i øynene? Regner med at øyenlegen tenkte så langt, men hvis ikke så kan en vanlig optiker også ta en måling - eller fastlegen.

En annen sykdom som kan medføre betennelser i øynene er MS. (Ikke meningen å skremme) Men da ville du sikkert hatt andre symptomer også.

Av mer fredelig art så....har du sjekket at brillene dine faktisk har riktig styrke/korreksjon? Jeg opplevde en gang å få smerter, røde øyne og lysskyhet en periode jeg måtte bruke briller mens jeg ventet på nye linser. Det viste seg at brillene var så gamle at de korrigerte aldeles feil for astigmatisme, så jeg ble rett og slett overanstrengt. Den uka det sto på måtte jeg bare legge meg i et mørkt rom med øynene lukket straks jeg kom hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg gikk til legen nok en gang, og fortalte at jeg ville teste for revmatisme fordi jeg har lest en del om det på nettet og sammenlagt med de plagene jeg har hatt i ryggen.

da lo han bare, jeg hørtes sikkert ut som den hypokonderen som har googlet meg en diagnose, i hannes øyne.

Da ville jeg rett og slett ha byttet fastlege!!

Når han ikke er villig til å undersøke deg og ta deg på alvor, ville jeg rett og slett blitt forbannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Jeg var hos øyelege i dag, og fikk konstantert at jeg har reumatisk betennelse på regnbuehinnen og øyenlegen skal få legen til og henvise meg videre for å få utredning for reumatisme, han som bare lo da jeg sa jeg ville ta tester for å finne ut om det var det :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...