AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Vi bor i enebolig , litt landlig til med spredt bebyggelse, kjøpte huset for noen år siden , da det passet utmerket for oss med hunder .Flere gårdsbruk her også , så det er naturlig at folk har dyr i dette området , ettersom det er landlige omgivelser og ikke midt i tettbebyggelsen . Ganske god avstand mellom husene også .Nærmeste nabo klager på bjeffing fra mine hunder .Gjør så godt jeg kan , for å få de til å være stille når de er ute i hagen vår , men er umulig å få de til å slutte å bjeffe helt . Og de står ikke ute hele dagen å bjeffer, bare små lufteturer ut , de er mye inne også . Merkelig nok sier nabo på andre siden , at de skjelden hører noe bjeffing fra vår eiendom og at det aldri har plaget dem i såfall , og er svært hyggelige . Merkelig at to av de nærmeste naboene kan oppfatte dette så forskjellig ? Likevell ergrer den andre nærmeste nabo seg , banker på døra kunn for å klage , eller klager når vi møtes tilfeldig osv .Jeg oppfatter de som folk som tåler lite før de går til det skritt å klage og at de er lite tolerange . Hvordan håndterer dere dette ? Dere andre som har opplevd lignende fra naboer . Og hvordan gikk det ? Vil gjerne høre andres erfaringer .
Piper Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg hadde sagt at de bare fikk akseptere det, for man kan ikke stenge hunden inne hele dagen fordi de ikke vil ha lyder rundt seg. Så lenge du prøver å stoppe de når de bjeffer, syns jeg at naboene bare får askeptere det.
sebra Skrevet 1. oktober 2010 #3 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg må si meg uenig med piper-Hvis tilfellet er at han faktisk blir plaga og ikke bare klager for å klage. Det at du har hund skal ikke gå utover naboen. Jeg hadde prøvd å avvenne de bjeffinga.
Tabris Skrevet 1. oktober 2010 #4 Skrevet 1. oktober 2010 Trenger hundene å være ute alene? Hvis det er da de bjeffer, så er det jo lettere å ha de inne og kun ta dem ut når du er med.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #5 Skrevet 1. oktober 2010 Trenger hundene å være ute alene? Hvis det er da de bjeffer, så er det jo lettere å ha de inne og kun ta dem ut når du er med. Vi har en stor inngjerdet eiendom , og jeg ønsker at de skal få løpe fritt og leke , og mosjonere seg selv , er ikke alltid jeg kan stå ute heller . Tross alt betaler vi millionbeløp for eiendom og hus og skyhøy eiendoms skatt for å bo her . Og da må vi jo få lov å bruke eiendommen vår , og la hundene få benytte seg av den og være ute på egen inngjerdet tomt . Er jo masse annen støy ute også , eks veistøy , flystøy , unger som løper og hyler ute osv Ingen klager på høylytte unger som løper og hyler ute , men hvis en hund bjeffer , er folk raske med å klage . Disse naboene har selv unger . Vi klager ALDRI på støyen det medfører . Som fotball spill og skriking og roping osv osv Vi har aldri klaget på andre som lager støy , da vi er veldig tolerange . Eks nabo som bruker elektrisk sag kl 2 på natten og hammrer og spikrer på huset sitt ...Selv da , vi klager aldri på andre , uansett hvor mye støy andre lager .Så syns det er leit at andre klager selvfølgelig .
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #6 Skrevet 1. oktober 2010 Vi har en stor inngjerdet eiendom , og jeg ønsker at de skal få løpe fritt og leke , og mosjonere seg selv , er ikke alltid jeg kan stå ute heller . Tross alt betaler vi millionbeløp for eiendom og hus og skyhøy eiendoms skatt for å bo her . Og da må vi jo få lov å bruke eiendommen vår , og la hundene få benytte seg av den og være ute på egen inngjerdet tomt . Er jo masse annen støy ute også , eks veistøy , flystøy , unger som løper og hyler ute osv Ingen klager på høylytte unger som løper og hyler ute , men hvis en hund bjeffer , er folk raske med å klage . Disse naboene har selv unger . Vi klager ALDRI på støyen det medfører . Som fotball spill og skriking og roping osv osv Vi har aldri klaget på andre som lager støy , da vi er veldig tolerange . Eks nabo som bruker elektrisk sag kl 2 på natten og hammrer og spikrer på huset sitt ...Selv da , vi klager aldri på andre , uansett hvor mye støy andre lager .Så syns det er leit at andre klager selvfølgelig . Spiller ingen rolle hvor mye dere har betalt for huset deres, dere bør unngå bjeffing. Har selv både enebolig, stor tomt og gneldrebikkje. Selvfølgelig er hun ikke ute alene. Jeg selv synes hunder som bjeffer mye er forferdelig å høre på. Det er vårt ansvar at våre hunder ikke er til sjenanse for andre. Samtidig så er det ofte at grunnen er lite aktivisering. Etter at vi begynte å trene mer, gå minimum 1 time på tur, har problemet blitt mindre her. Så kanskje dine hunder har for mye energi og tar det ut på bjeffing.
Spøkelse Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 Hvis du mener hundene skal aktivisere seg selv så har du hund på feil grunnlag. Har du noengang sett på hva en hund som står ute mer enn 5-10 minutter alene gjør? De aller fleste hunder syns ikke det er sånn supergøy å være ute alene (eller bare to sammen), det er ikke sånn at de blir overlykkelige og raser rundt i en time. Ja, jeg ville også brukt hagen til å slippe dem ut sånn at de kunne tisse osv, riste seg litt løs. Men når de får stå der ute og bjeffe, så skjønner jeg at naboen klager! Foreldrene mine bor på småbruk og ikke langt unna er det noen som driver med oppdrett. De har en egen bygning ute for hundene, og de bjeffer på kvelden noen ganger. Det er ikke hver kveld og det er ikke akkurat en time i strekk, men lyden bærer GODT i lufta og JA, det er irriterende. Ingen har klaget, men.. jeg syns det er litt sånn hensyn man bør ta selv når man velger å ha hund. Ha den gjerne ute, men ta ansvar for om den medbringer ekstra lyd og bråk. Og... tror jeg ville vurdert å klage om naboen stod ute med saga klokka to på natta
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #8 Skrevet 2. oktober 2010 Hva slags rase har du? Du nevner små turer og litt ute-alene aktivitet. De fleste hunder trenger mye mosjon. Jeg og venninna mi pleier fast å slite hunden hennes ut med en skikkelig langtur en gang i uka. I starten var den kjempe ivrig hver gang man tok den med på en liten tur. Etter disse lange turene, er den blitt roligere på små turer (du ser det på hunden) og hunden bjeffer aldri uten grunn.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #9 Skrevet 2. oktober 2010 Hva slags rase har du? Du nevner små turer og litt ute-alene aktivitet. De fleste hunder trenger mye mosjon. Jeg og venninna mi pleier fast å slite hunden hennes ut med en skikkelig langtur en gang i uka. I starten var den kjempe ivrig hver gang man tok den med på en liten tur. Etter disse lange turene, er den blitt roligere på små turer (du ser det på hunden) og hunden bjeffer aldri uten grunn. Selfølgelig bjeffer hunder aldri uten en grunn ...det har du rett i . eks de ser fremmede folk spasere forbi på veien utenfor huset vårt , de ser nabo ungene løpe rundt gjerdene , de ser ting og bevegelser ute , og da bjeffer de ! For alle hunderaser med vaktinnstinkt er dette god grunn nok til å bjeffe .Folk som ikke forstår noe så enkelt som dette , virker utrolig uerfarne eler trangsynte ... Så hva mener du med at ingen hunder bjeffer uten grunn ? Virker ikke som om du har noen peiling på hund generelt , dersom du tror mosjon er eneste saliggjørende for at en hund skal slutte å bjeffe på ting , bevegelser den ser , lyder rundt osv . Høres ut som om du aldri har eid en hund selv . Og er helt grønn når det gjelder hund .
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #10 Skrevet 2. oktober 2010 Selfølgelig bjeffer hunder aldri uten en grunn ...det har du rett i . eks de ser fremmede folk spasere forbi på veien utenfor huset vårt , de ser nabo ungene løpe rundt gjerdene , de ser ting og bevegelser ute , og da bjeffer de ! For alle hunderaser med vaktinnstinkt er dette god grunn nok til å bjeffe .Folk som ikke forstår noe så enkelt som dette , virker utrolig uerfarne eler trangsynte ... Så hva mener du med at ingen hunder bjeffer uten grunn ? Virker ikke som om du har noen peiling på hund generelt , dersom du tror mosjon er eneste saliggjørende for at en hund skal slutte å bjeffe på ting , bevegelser den ser , lyder rundt osv . Høres ut som om du aldri har eid en hund selv . Og er helt grønn når det gjelder hund . Jeg skjønner ikke hva du snakker om, så jeg har ikke tenkt til å svare på dette. Du har trekt ting ut av sammenheng og skapt ditt eget lille syn på et eller annet. Har heller ikke sagt at Ingen hunder bjeffer uten grunn. Nå må du ta deg sammen tror jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #11 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg skjønner ikke hva du snakker om, så jeg har ikke tenkt til å svare på dette. Du har trekt ting ut av sammenheng og skapt ditt eget lille syn på et eller annet. Har heller ikke sagt at Ingen hunder bjeffer uten grunn. Nå må du ta deg sammen tror jeg. Så du vil ikke forklare deg nå plutselig ? Hva du mente med nederste linje i teksten din ovenfor hvor du påpeker at " ingen hunder bjeffer uten grunn " ? . Samtidig som du skryter av hvor flink du er å mosjonere dine hunder og veninnas hund , og at da er de så stille og ikke bjeffer . Påstår du at jeg ikke mosjonerer mine hunder eller ? Og at det er grunnen til at de bjeffer ? Vet ikke helt hvordan jeg skal forstå innlegget ditt og hva du egentlig mener med det . Høres ikke ut som om du forstår ditt eget innlegg engang , siden du nekter å forklare hva du mente med det ?
Tulling Skrevet 2. oktober 2010 #12 Skrevet 2. oktober 2010 Enkelte folk tåler ikke å høre lyder rundt seg og blir helt gale av ingenting. Men desverre er det ingen lov mot å komme med usaklige naboklager, så ikke lett å si hva som er beste vei videre. Du kunne prøvd å forkalre situasjonen fra din side, kansje de får en aha opplevelse. Hvem vet. Men sånn generelt så mener jeg at det er hundeeiers ansvar å dressere hunden til å bjeffe så lite som mulig, og helst ta inn hunden hvis den stiller seg opp og bjeffer. At naboene har skrikende barn er ikke en unskyldning for å la hunden bjeffe.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #13 Skrevet 2. oktober 2010 Så du vil ikke forklare deg nå plutselig ? Hva du mente med nederste linje i teksten din ovenfor hvor du påpeker at " ingen hunder bjeffer uten grunn " ? . Samtidig som du skryter av hvor flink du er å mosjonere dine hunder og veninnas hund , og at da er de så stille og ikke bjeffer . Påstår du at jeg ikke mosjonerer mine hunder eller ? Og at det er grunnen til at de bjeffer ? Vet ikke helt hvordan jeg skal forstå innlegget ditt og hva du egentlig mener med det . Høres ikke ut som om du forstår ditt eget innlegg engang , siden du nekter å forklare hva du mente med det ? Troll. Ta deg ei bolle
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #14 Skrevet 2. oktober 2010 Enkelte folk tåler ikke å høre lyder rundt seg og blir helt gale av ingenting. Men desverre er det ingen lov mot å komme med usaklige naboklager, så ikke lett å si hva som er beste vei videre. Du kunne prøvd å forkalre situasjonen fra din side, kansje de får en aha opplevelse. Hvem vet. Men sånn generelt så mener jeg at det er hundeeiers ansvar å dressere hunden til å bjeffe så lite som mulig, og helst ta inn hunden hvis den stiller seg opp og bjeffer. At naboene har skrikende barn er ikke en unskyldning for å la hunden bjeffe. Nei det finnes ingen lov mot å komme med usaklige klager . Det finnes heller ingen lov som sier at det er forbudt for en hund å bjeffe . Enhver hund har rett til å bjeffe ( naturlig adferd ) , enhver nabo har rett til å klage . Eneste måten å nekte en hund naturlig adferd ( bjeffe ) er for mange hunder å måtte gå med strømhalsbånd / dressurhalsbånd på seg i 24 t. i døgnet . Men å nekte en hund naturlig adferd ( bjeffing ) ville vært dyremisshandling og er forbudt ved lov i Norge .
goille Skrevet 2. oktober 2010 #15 Skrevet 2. oktober 2010 Hei Jeg har selv to hunder av vakt/vokter raser som gjerne bjeffer på naboer o.l... Hvis de står ute alene og begynner å bjeffe blir konsekvensen at de må inn (noe de har lært, så nå bjeffer de litt utenfor døra hvis de vil inn selv :gjeiper: ) I borettslag og tettbygde strøk skal det jo være stille mellom 23 og 07 tror jeg, lyder på dagtid bør jo aksepteres innen en vis grense. Så fremt du vet at bjeffingen ikke foregår på natten,hele dagen hadde jeg ville tatt en prat med naboen om saken. Tren gjerne også på at hunden(e) skal tåle at det går forbi folk, belønn med godbit hver gang de ikke bjeffer osv... Ble sikkert litt rotete dette, men hovedpoenget var vel at litt bjeffing/bråk på dagtid bør tolereres...du kan jo alltids begynne å klage på bråk fra nabobarna :gjeiper:
loppekasse Skrevet 2. oktober 2010 #16 Skrevet 2. oktober 2010 Selvsagt skal en hund få lov å bjeffe nå og da, men det er ikke pent å høre på! Like irriterende som å høre unger skrike og hyle for ingenting. Hvis hundene dine står ute og bjeffer, dag etter dag etter dag etter dag, kan jeg godt forstå at naboene blir litt lei altså!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #17 Skrevet 2. oktober 2010 Da jeg fikk min JRT, som ofte er kjent for å være skikkelige gneldrebikkjer, måtte jeg jobbe knallhardt med bjeffing. Vi bodde også i leilighet, der det egentlig ikke var lov med hund. Etter MYE trening, fikk jeg en hund som så å si aldri lager en lyd. (Får selvfølgelig lov til å bjeffe på tur og i leik). Når det er sagt, prøvde jeg det samme på min golden som jeg fikk noen år etterpå, og disse er jo ikke kjent for å bjeffe mye, men der funka ikke de samme metodene. Han bjeffer når noe når han hører lyder og mennesker utenfor huset. Oppdretteren jeg kjøpte golden min av, sa at jeg ikke burde la han stå i hundegård eller i hagen alene ute, da dette ofte medførte at hunden begynte å bjeffe på alt og alle. Jeg har litt tror på det jeg da, men ekspert skal jeg ikke skryte på meg å være,,
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #18 Skrevet 3. oktober 2010 Min hund bjeffer på alt av folk og hunder hun ser, derfor ville jeg aldri la henne være alene ute et sted hvor det var stor sjangse for at hun så noe som kom til å "trigger"e bjeffinga. Hvis du har hundene mye ute og de bjeffer i noen minutter flere ganger om dagen, så skjønner jeg godt at det kan være irriterende for naboer. Den gamle hunden fikk være ute alene, og det eneste han bjeffet for var hvis han skulle inn. da bjeffet han 1 bjeff, ventet i nøyaktig 30 sekunder, bjeffet en gang til, osv. Det hendte jo at han ikke ble tatt inn med en gang hvis vi ikke hørte han pga støvsuger eller kjøkkensmaskin eller sånt, men med en gang vi hørte et bjeff gikk vi rett til døra nettopp fordi det fort blir plagsomt. Husk, dette er ikke som at naboen fester 1 natt, eller at det er bursdagsselskap for barna og det blir mye bråk, eller at noen tilfeldige går ute på veien om natta og snakker høyt. Det er noe som skjer daglig, og opp til flere ganger. Som hundeeier er det ditt ansvar at hundene dine ikke er til plage for andre mennesker.
MissMas Skrevet 5. oktober 2010 #19 Skrevet 5. oktober 2010 Vi bor i enebolig , litt landlig til med spredt bebyggelse, kjøpte huset for noen år siden , da det passet utmerket for oss med hunder .Flere gårdsbruk her også , så det er naturlig at folk har dyr i dette området , ettersom det er landlige omgivelser og ikke midt i tettbebyggelsen . Ganske god avstand mellom husene også .Nærmeste nabo klager på bjeffing fra mine hunder .Gjør så godt jeg kan , for å få de til å være stille når de er ute i hagen vår , men er umulig å få de til å slutte å bjeffe helt . Og de står ikke ute hele dagen å bjeffer, bare små lufteturer ut , de er mye inne også . Merkelig nok sier nabo på andre siden , at de skjelden hører noe bjeffing fra vår eiendom og at det aldri har plaget dem i såfall , og er svært hyggelige . Merkelig at to av de nærmeste naboene kan oppfatte dette så forskjellig ? Likevell ergrer den andre nærmeste nabo seg , banker på døra kunn for å klage , eller klager når vi møtes tilfeldig osv .Jeg oppfatter de som folk som tåler lite før de går til det skritt å klage og at de er lite tolerange . Hvordan håndterer dere dette ? Dere andre som har opplevd lignende fra naboer . Og hvordan gikk det ? Vil gjerne høre andres erfaringer . Litt småbjeffing må naboer tåle altså. Men det beste er å lære opp hunden til å være stille hvis du sier "Nei!". Det må være slitsomt for deg å høre på bjeffing daglig og? Jeg har selv hund, og h*n bjeffer ikke hver dag. Langt ifra. Jeg er selv veldig plaget av noen forferdelige hunder som bor ikke så langt unna meg, og de bjeffer og bjeffer. Til og med midt på natta. Denne eieren har begått en rekke lovbrudd, så det er hakket før jeg anmelder til politi/mattilsynet og varsler kommunen. Men det er ikke kun pga bjeffingen altså
Mangopai Skrevet 5. oktober 2010 #20 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg ville passa på at hunden ikke var ute mellom kl 23-07 slik at det var stille da.. men utenom det hadde jeg ikke gjort noe anna enn det som er best for hunden med tanke på at den ikke er aleine ute hele dagen... Vi har en bråkehund i nabolaget her, men hører aldri noe om natta eller tidlig om morningen, så det er ikke noe jeg irriterer meg over i heletatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå