AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Hvordan hadde du reagert om ditt barn kom hjem med en ny kjæreste som var rasist?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 Herregud. Så latterlig. Ordet rasist har forlengst oppbrukt sin mening. Man er jo rasist hvis man ikke liker voldtekt. Voldtekt er jo ikke lenger galt hvis det er en svart mann som gjør det, da er man jo bare rasist som påpeker det. Nei Gud bedre, det her blir bare værre og værre. Snart har man vel ikke lov til å gå ut uten å være mørk i huden.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #3 Skrevet 1. oktober 2010 sukk Det er et generelt spørsmål. Spør i gjen da. Hvordan hadde du reagert om ditt barn kom hjem med en ny kjæreste som var åpenlyst rasist? Og ja, mitt spørsmål går begge veier.
Gjest my Skrevet 1. oktober 2010 #4 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg hadde blitt utrolig trist og lei meg og lurt på hva i helvete jeg hadde gjort galt i oppdragelsen.
Piper Skrevet 1. oktober 2010 #5 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg hadde alsdri akseptert et slikt forhold, noe jeg hadde sagt til både mitt barn og kjæresten. Jeg vet at jeg ikke kunne stoppet dem, men de hadde fått høre hva jeg mente. Og en slik person hadde heller ikke vært velkommen i mitt hjem. Man dømmer rett og slett ikke mennesker etter hudfarge, og såpass oppegående bør alle mennesker være i dag. Er man ikke det, har man virkelig ikke forstått noe som helst og er mindre intelligent. Og hadde mitt barn ahdde samme syn, ville jeg sagt til barnet mitt at jeg virkelig har gjort en forferdelig dårlig jobb de gangene vi har diskutert dette emne.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #6 Skrevet 1. oktober 2010 http://www.vg.no/nyheter/uten-annonser/artikkel.php?artid=10041077 http://www.dagbladet.no/2010/09/30/nyheter/innenriks/skudd/oslo/13313655/ Dersom man gjør seg LIVSERFARINGER som gjør at man blir mer skeptisk til folk som er mørke i huden, ja da har man LOV til å være skeptisk til folk som er mørke i huden. Dersom man derimot ikke har noen erfaringer, synes jeg det er urimelig. MEN.. på generelt grunnlag må jeg si jeg synes det er all grunn til å være mer skeptisk til afrikanere og muslimer generelt, enn det er til nordmenn. Jeg kunne for eksempel ikke tenke meg å dra på nachspiel med tre afrikanere etter en kveld på byen. Da ville jeg vært intelligent nok til å forstå at sjansen for å bli voldtatt var maksimalt stor. Når det gjelder det med intelligens og trangsynthet, vil jeg heller si at Piper fremstår som svært trangsynt og ureflektert når hun bare umiddelbart avfeier alle med sunn skepsis som "uintelligente og fordomsfulle". I dagens samfunn ligger det ofte helt andre ting bak skepsis til mørkhudede, enn ubegrunnet rasisme. Oslo er i dag et utrygt sted. Mye grunnet de fremmedkulturelle. Som ikke har samme forhold til loven og hva man har lov til å gjøre, som det nordmenn har.
Piper Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 http://www.vg.no/nyheter/uten-annonser/artikkel.php?artid=10041077 http://www.dagbladet.no/2010/09/30/nyheter/innenriks/skudd/oslo/13313655/ Dersom man gjør seg LIVSERFARINGER som gjør at man blir mer skeptisk til folk som er mørke i huden, ja da har man LOV til å være skeptisk til folk som er mørke i huden. Dersom man derimot ikke har noen erfaringer, synes jeg det er urimelig. MEN.. på generelt grunnlag må jeg si jeg synes det er all grunn til å være mer skeptisk til afrikanere og muslimer generelt, enn det er til nordmenn. Jeg kunne for eksempel ikke tenke meg å dra på nachspiel med tre afrikanere etter en kveld på byen. Da ville jeg vært intelligent nok til å forstå at sjansen for å bli voldtatt var maksimalt stor. Når det gjelder det med intelligens og trangsynthet, vil jeg heller si at Piper fremstår som svært trangsynt og ureflektert når hun bare umiddelbart avfeier alle med sunn skepsis som "uintelligente og fordomsfulle". I dagens samfunn ligger det ofte helt andre ting bak skepsis til mørkhudede, enn ubegrunnet rasisme. Oslo er i dag et utrygt sted. Mye grunnet de fremmedkulturelle. Som ikke har samme forhold til loven og hva man har lov til å gjøre, som det nordmenn har. Vi snakker om rasisme, så da snakker vi ikke om skepsis. Og siden jeg selv har veldig dårlig erfaring med enkelte nordmenn, skal jeg være skeptisk til alle nordmenn da? Hudfarge er og blir en farge, og har ikke noe med hvordan et menneske er. Kultur og oppdragelse har derimot mye å si Og jeg kaller ikke det å være sunn skeptisk, når man er rasist. Når man er rasit mener man at de mørke er mindre verd enn de hvite, og mener man det er man mindre intelligent i mine øyner. Så får du pakke det inn i sunn skeptisk, men alle menensker er like mye verdt, uansett hvilken farge man måtte ha på kroppen. Handlingene mennesker gjør, er noe helt annet og har ikke noe med om man er lys eller mørk i huden.
Bernardette Skrevet 1. oktober 2010 #8 Skrevet 1. oktober 2010 Herregud. Så latterlig. Ordet rasist har forlengst oppbrukt sin mening. Man er jo rasist hvis man ikke liker voldtekt. Voldtekt er jo ikke lenger galt hvis det er en svart mann som gjør det, da er man jo bare rasist som påpeker det. Nei Gud bedre, det her blir bare værre og værre. Snart har man vel ikke lov til å gå ut uten å være mørk i huden. Du er ikke den skarpeste kniven i skuffen, er du det? ...) Jeg kunne for eksempel ikke tenke meg å dra på nachspiel med tre afrikanere etter en kveld på byen. Da ville jeg vært intelligent nok til å forstå at sjansen for å bli voldtatt var maksimalt stor. (...) Er du klar over hvor mange afrikanske mennesker som finnes? Jeg har to svært negative erfaringer med menn, og jommen er ikke begge hvite europeere. Må jeg da være "intelligent nok" til å forstå at jeg bør holde meg unna alle hvite europeere fordi sjansen for at de er rasshøl er maksimalt stor? TS, her er svaret til deg: Jeg ville blitt kjempelei meg og følt meg mislykket som mor.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #9 Skrevet 1. oktober 2010 Å være rasist eller ha fremmedfrykt er to ganske like ting. Jeg ville nok ikke reagert så kraftig, med mindre det var veldig alvorlig (eller åpenlyst, som du sa... men hva sa h*n som var så veldig åpenlyst?). Jeg har selv "fremmedfrykt" , men er overhodet ikke rasistisk. Men det meste negative man leser om i nyhetene involverer jo mørkhudede.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2010 #10 Skrevet 1. oktober 2010 Det hadde vært flott. Heller en rasist enn en mørkhudet kjæreste.
Mann_30 Skrevet 1. oktober 2010 #11 Skrevet 1. oktober 2010 det meste negative man leser om i nyhetene involverer jo mørkhudede. Skal tro hvorfor.. kan det ha en sammenheng med at mesteparten av kriminaliteten som foregår i Norge nå begås av utlendinger..? Nei, slikt noe må vi bare avfeie som blank løgn fra rasister. Det er ingen kriminelle utlendinger i Oslo. Ingen. De er alle kjempesnille.
ViljaH Skrevet 1. oktober 2010 #12 Skrevet 1. oktober 2010 Hvis det var gammeldags rasisme om at noen raser er mindre utviklet enn andre, mindre intelligente, mindre verdt, så hadde jeg blitt betenkt over personens intelligens og verdisystem. Og skuffet over mitt barns skjønn. Hadde det vært kulturskepsis så er det mer forståelig, så lenge det er reflektert. Å mislike muslimer fordi alle gjør det, synes jeg ikke er greit.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2010 #13 Skrevet 3. oktober 2010 De verste rasistene er invandrene. Da tenker jeg på kastesystmet i India og Pakistan, eller klansystmet i Somalia og amdre afrikanske land. I de landene der tåler dem ikke naboen sin engang. Arne Myrdal kunne ha gått på skole hos de folka der og lært seg skikkelig rasisme. Mange av invandrerne hater det vestlige samfunnet. Blandt muslimene er vi de vanntro. Oss kan de gjøre hva de vil med.
Ciara Skrevet 3. oktober 2010 #14 Skrevet 3. oktober 2010 Hvis barnet mitt kom hjem med en rasist? Nå er min sønn veldig liten, men jeg håper jo at jeg skal klare å oppdra ham til å bli et tolerant og sympatisk menneske og dermed at han ikke blir rasist selv. Jeg regner med at han (hvis han ikke var rasist) ville synes kjærestens rasisme var ekstremt lite flatterende og dermed at dette ville bli en sak mellom dem. Enten ville han vel forsøkt å opplyse henne, eller han ville droppe temaet og fokusert på de positive egenskapene hennes. Selv ville jeg holdt meg unna temaet med mindre diskusjonen ble tatt opp mens jeg var tilstede. Hadde hun vært av Vigrid-kaliber hadde jeg sagt hva jeg mente om forholdet, men en slik håper jeg virkelig ikke sønnen min faller for i utgangspunktet.
Inger88 Skrevet 3. oktober 2010 #15 Skrevet 3. oktober 2010 Det som undrer meg litt er at noen ville følt seg som en dårlig mor dersom barnet deres ble kjæreste med en rasist. Hadde skjønt det bedre om det var barnet som var rasist. Kanskje ungen ganske enkelt var blindet av kjærlighet og ikke "så" rasismen i kjæresten?
Gjest Airi Chikako Skrevet 3. oktober 2010 #16 Skrevet 3. oktober 2010 Barnet mitt ville nok ikke blitt sammen med en rasist, da en rasist mest sannsynlig ikke ville akseptert henne. Er selv bare halvt norsk, og det vises tydelig. Barna mine ville sikkert også se såpass "fremmed" ut at en skikkelig rasist ikke ville innledet noe forhold med dem. Rent hypotetisk vil jeg si at jeg ikke hadde nektet dem det, man kan ikke hindre andre i å begå feiltrinn. Men jeg ville sagt hva jeg mente om saken og konfrontert begge to med hvor tåpelig holdninger om at man er mindre verdt pga rent etniske forskjeller er.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #17 Skrevet 3. oktober 2010 Bedre det enn en fra Somalia som ikke gidder å jobbe, nekter henne å ta et glass vin, spise svin, ut med venner.......
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #18 Skrevet 4. oktober 2010 Å være rasist eller ha fremmedfrykt er to ganske like ting. Jeg ville nok ikke reagert så kraftig, med mindre det var veldig alvorlig (eller åpenlyst, som du sa... men hva sa h*n som var så veldig åpenlyst?). Jeg har selv "fremmedfrykt" , men er overhodet ikke rasistisk. Men det meste negative man leser om i nyhetene involverer jo mørkhudede. å være rasist og ha fremmedffrykt er overhodet ikke to like ting din fff....*** har du noen gang blitt sett rart på av andre når du har hodet ut av døra?har du noen gang i barndommen blitt sparket og spyttet på av medelever? har du blitt spyttet etter på byen eller kalt stygge ting bak deg? ALLE disse tingene gjør noe med en! ikke rart de "svarte" som dere kaller det,begynner å se på nordmenn med forakt! fremmedfrykt deriblant handler å ikke vite,å være redd noe man ikke kjenner til! to VELDIG forskjellige ting! du er overhodet ikke smart om du ikke skjønner dette!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå