Gå til innhold

Converse i vaskemaskin?

Anbefalte innlegg

Gjest idakaroline
Skrevet

Jeg har et par converse sko som er så møkkete at jeg nesten skjems av å bruke dem! Er det noen som vet om det går an å vaske de i vaskemaskinen og evt mange grader man skal vaske dem på? Kan man bruke såpe eller må man bare bruke vann?

Jeg bor i et hus hvor det ikke er varmekabler på badegulvet eller noen form for skotørker. Er det mulig og kaste de inn i tørketrommelen også?

Skrevet (endret)

Ja, det går helt fint. Vasker mine på 40 grader med litt vaskemiddel. Pleier å la de stå på en avis og tørke i noen dager.

Edit: husk å ta ut lissene og vask de i en vaskepose.

Endret av Bliss84
Gjest idakaroline
Skrevet

Aha! Takk :) Vet du om det går an å tørke dem i tørketrommel? Skulle hatt vaska dem idag og hatt de tørre til i morgen ...

Skrevet

Har ikke prøvd, dessverre. Har opplevd at de føles litt trangere i starten etter at jeg vasket de, så tror ikke jeg ville tatt sjansen med mindre det er god plass i de.

Gjest idakaroline
Skrevet

Kanskje ikke så lurt å prøve det da. Ville vært kjipt og ødelegge favorittparet mitt! =/

Skrevet

Ja, det er sant. Første gang jeg vasket de i maskinen var det et par som var så gammelt og slitt at jeg ikke hadde brukt de uansett hvis jeg ikke hadde vasket de. Har imidlertid hatt så gode erfaringer med det at det nyeste paret gikk i maskinen med en liten flekk kun noen dager etter at jeg kjøpte de :fnise:

Gjest idakaroline
Skrevet

Hehe, ser den! :P Jeg bruker så og si bare converse, uansett årstid og uansett vær. Får se om jeg slenger skoene inni vaskemaskinen etterpå! Kjørte du di på kortprogram eller vanlig? Jeg vet liksom ikke hva som lønner seg å gjøre :P Har sett litt rundt på andre steder også, å der står det at man kan ha converse i tørketrommelen, men jeg vet fortsatt ikke om jeg vil prøve :P

Skrevet

Vanlig program, tror jeg. Hva er egentlig kortprogram?

Håper det gikk bra da :)

Gjest idakaroline
Skrevet

Eller hurtigvask :P Mange forskjellige navn for det! Jeg er elendig på å forklare sånne ting, men jeg kan prøve - hvis du f.eks har et program på vaskemaskinen som går over to timer, kan du halvere tiden med å sette på kortprogram/hurtigvask :)

Skrevet

Nei nei nei! Du må ikke putte de i vaskemaskinen! Du kan risikere å ødelegge skoene dine, og det er ikke en reklamasjonsak da. Skoene kan løsne fra sålen, for limen tåler ikke den varmen.. og gul lim kan trekke seg opp i skoen og lage farge. Ja, det kan gå bra, men det kan og gå fryktelig dårlig! Kan gå bra de 10 første gangene du gjør det, men det kan også gå skeis første gangen du gjør det! Jobber i skobutikk, og kan ikke få sagt dette nok til kundene!

Skrevet

Ok! Jeg har aldri valgt noe sånt bevisst, men på de fleste vaskemaskinene jeg har "bodd med" (har flyttet mye de siste årene) har det tatt ca 40-60 minutter, og det har alltid vært nok til å få de sånn noenlunde rene og fine :) en annen ting er at skoene kanskje går litt opp i limingen mellom stoffet og sålene etter å ha blitt vasket en del ganger.

Men ellers er de utrolig slitesterke, har nesten litt problemer med at jeg ikke klarer å slite de ut, så jeg får aldri kjøpt nye :) jeg tror det ligger fem par rundt om i leiligheten her, og enda flere hjemme hos foreldrene mine :sjenert:

Skrevet

Nei nei nei! Du må ikke putte de i vaskemaskinen! Du kan risikere å ødelegge skoene dine, og det er ikke en reklamasjonsak da. Skoene kan løsne fra sålen, for limen tåler ikke den varmen.. og gul lim kan trekke seg opp i skoen og lage farge. Ja, det kan gå bra, men det kan og gå fryktelig dårlig! Kan gå bra de 10 første gangene du gjør det, men det kan også gå skeis første gangen du gjør det! Jobber i skobutikk, og kan ikke få sagt dette nok til kundene!

Jeg tror kanskje det er snakk om sko som er såpass slitte at den reklamasjonssaken i så fall er svært dårlig uansett :)

Men, gjelder dette sko generelt eller converse spesifikt? Jeg mener altså at dette er en type sko som tåler vaskemaskin veldig bra...

Skrevet

Dette gjelder alle tøysko, Converse, Vans, Kawasaki, Roots osv..! De tåler ikke varmen de utsettes for! Vi har fått streng beskjed om å videreføre dette videre til våre kunder! Jeg vet det er mange som vasker de, og det kan gå knallbra mange ganger, men plutselig kan det gå gale! Og det er utrolig kjipt dersom du har kjøpt noen sko og det skjer første gangen de vaskes! Derfor skal de ikke vaskes! Det er ihvertfall ikke reklamsjonsrett på de da (det er mange som prøver seg ....).. Er isåfall på egen risiko :)

Gjest Harriet
Skrevet

Hvis de er så skitne at du ikke kan bruke dem så ville jeg prøvd å vaske dem i maskinen. Hva har du å tape, liksom?

Jeg tar alle slags sko i maskinen, nå sist var det mannens Ecco-sko som havnet i maskinen etter at jeg tråkket i sørpa med dem. Så fine som nye etterpå.

Skrevet

Dette gjelder alle tøysko, Converse, Vans, Kawasaki, Roots osv..! De tåler ikke varmen de utsettes for! Vi har fått streng beskjed om å videreføre dette videre til våre kunder! Jeg vet det er mange som vasker de, og det kan gå knallbra mange ganger, men plutselig kan det gå gale! Og det er utrolig kjipt dersom du har kjøpt noen sko og det skjer første gangen de vaskes! Derfor skal de ikke vaskes! Det er ihvertfall ikke reklamsjonsrett på de da (det er mange som prøver seg ....).. Er isåfall på egen risiko :)

Dette har du sikkert rett i, men kan du forklare hvorfor reklamasjonsretten bortfaller dersom man kjører sånne sko i vaskemaskinen?

Skrevet

Fordi du da har utsatt skoene dine for noe den ikke tåler og ødelagt de selv ! Enkelt og greit! :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Vasker mine converse i vaskemaskinen hele tida, og det er ikke noe problem.

Jeg bruker "bomullsprgram" på 40 grader. Jeg bruker vanlig vaskemiddel, og tøymykner.

Tøymyknern kan du droppe hvis du vil ha litt mer stive sko.

Jeg tror ikke du burde kjøre dem på en veldig varm vask (95 grader)

Tviler på at du får dem tørre til i morra, og vet ingenting om converse i tørketrommel.

Endret av Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig, var bare litt nysgjerrig på hvor godt trent man blir i forbrukerkjøpvern når man jobber i skobutikk. Men det var en total avsporing. Jeg ville aldri prøvd å reklamere på sko som ble ødelagt etter en runde i vaskemaskinen.

Som du ser så løper du en viss risiko ved å kjøre yndlingsskoene i maskinen, ts :) men fordelen med converse er jo at det stort sett alltid er mulig å få tak i et nytt par av de samme skoene!

Gjest idakaroline
Skrevet

Converse skoa mine er vel to år og er vel så slitt at de egentlig kunne vært bytta ut med noen nye, men jeg klarer ikke å kaste "bestevennene" mine. De har liksom vært med overalt og jeg har brukt dem til alt mulig! :)

Jeg har vel egentlig ingenting å tape på å putte dem i vaskemaskinen. Går det galt, er det kanskje et tegn på at jeg bør få meg noen nye? :P

Skrevet

Jeg har hatt mine i tørketrommelen. Riktig nok ikke så lenge, 10-15 minutter for å få bort det verste. Mine overlevde :)

Du som jobber i skobutikk: hvis man absolutt ikke skal vaske møkkete sko i vaskemaskinen, hvordan skal man da få de rene? Kjøpe nye? Standardsvaret "en lett fuktet klut" hjelper ikke akkurat mot skitne tøysko. Er ikke et personangrep mot deg altså, bare lurer av nysjerrighet! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...