Gå til innhold

Huseier varsler om økt husleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

18. januar i år fikk vi varsel om at husleien reguleres til kr 7920, og at ny husleie skulle gjelde fra 1.februar. Vi sendte derfor et brev tilbake hvor vi forklarte at dette var noe vi skulle ha en måneds varsel om, og at ny husleie ikke ville gjelde før 1.mars. Vi viste til husleieloven, og hørte ikke noe mer.

I går fikk vi et nytt brev hvor han skriver:

"For ordens skyld vil jeg varsle om regulering av husleien 1/1-11".

Da føler jeg vi er like langt! I kontrakten vår, så står nettopp at husleien reguleres 1. januar, så om han skal skrive det samme i et brev og forvente at alt er greit, blir det jo feil. Vi vet jo allerede når den reguleres, men det vi må vite er hvor mye ny husleie kommer til å bli! Stemmer ikke det?

Varsel om økning av husleie skal ikke bare inneholde varsel om at "nå blir det ny husleie", liksom, men også hva ny husleie blir?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt rotete forklart, kanskje, men håper dere skjønner! Ikke bare bare å leie leilighet merker jeg...

Skrevet

Han kan vel ikke regulere husleien med mer enn konsumprisindeksen? Men han burde ha opplyst om den nye summen ja.

Skrevet

Nei, det kan han ikke. Men det har han heller ikke gjort :) Vi har sjekket alt sånt.

Skrevet

Det er vel bare en glipp da? Du kan jo bare ringe og spørre, så er det problemet løst.

Skrevet

Nei, vi har hatt akkurat samme problem ved tidligere reguleringer.

Skrevet

Nei, vi har hatt akkurat samme problem ved tidligere reguleringer.

Dere har jo avtale om regulering det 1. januar HVERT år i hht kontrakt, da er vel varel strengt tatt unødvendig. Den ska reguleres likt konsumprisindeks sku man tro. Kan du ikke bare spørre huseier?

Skrevet

Dere har jo avtale om regulering det 1. januar HVERT år i hht kontrakt, da er vel varel strengt tatt unødvendig. Den ska reguleres likt konsumprisindeks sku man tro. Kan du ikke bare spørre huseier?

Det er jo akkurat derfor jeg spør her inne! For jeg lurer på om et varsel med NÅR husleie reguleres holder? Bør vi ikke også få vite hva NY husleie blir? På den måten har vi en sjans til og evt si opp leiligheten om prisen blir for høy! Den muligheten får vi jo ikke om vi ikke får vite ny leie dagen før den skal betales!!

Skrevet

Det var da svært så vanskelig det skulle være! Ta høyde for 2,5%, så tegner du selv ut hvor mye det blir.

Skrevet

Det var da svært så vanskelig det skulle være! Ta høyde for 2,5%, så tegner du selv ut hvor mye det blir.

Ja, det visst ikke alle som forstår at jeg bare lurer på hva et varsel SKAL inneholde...........

Skrevet

Formalia, tenker du på? Er det så pinlig nøye når ting er i hht avtale?

Skrevet

Det er jo akkurat derfor jeg spør her inne! For jeg lurer på om et varsel med NÅR husleie reguleres holder? Bør vi ikke også få vite hva NY husleie blir? På den måten har vi en sjans til og evt si opp leiligheten om prisen blir for høy! Den muligheten får vi jo ikke om vi ikke får vite ny leie dagen før den skal betales!!

Det er nok bare huseier som vet hvor mye h*n har tenkt å øke husleien med, så dere må nok kontakte h*n for å få vite det. Å når dere har fått svar på det så kan dere jo vurdere om husleien blir for høy for dere.

Skrevet

I går fikk vi et nytt brev hvor han skriver:

"For ordens skyld vil jeg varsle om regulering av husleien 1/1-11".

I henhold til husleieloven heter det "den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.".

Utleier har gitt dere et skriftlig varsel, og det i god tid før 01.01.2011. Hva indeksreguleringen vil tilsi har ikke utleier noen kontroll over, og avhengig av hvilket tidspunkt indeksreguleringen regnes ut i fra så er det ikke sikkert utleier vet hva reguleringen blir når han sender ut varselet. Den kan øke eller den kan faktisk også gå ned.

F.eks. hvis utleier bruker konsumprisindeksen for oktober hvert år som beregning for økning fra 01.01, så legges ikke denne ut på Statistisk sentralbyrås nettsider før første halvdel av november.

Ta kontakt med utleier og spør når indeksreguleringen vil være klar.

Det beste hadde selvsagt vært om utleier opplyste om økningen i brevet dersom dette var klart før utgangen av november, og kanskje dere kan be han gjøre det neste gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...