Gå til innhold

Jeg er så glad i hunden min :)

Anbefalte innlegg

Jeg er så glad i hunden min :hjerte:

Den gir meg så utrolig mye glede, så hvordan gi noe tilbake?

Den får masse oppmerksomet, og turer, tipp topp mat osv. Men jeg tenker på andre ting.

Jeg har hørt at mange hunder kjeder seg, da det er samme rutiner hver dag. Samme turen hver dag osv. Så jeg prøver å bryte opp litt, gå andre veier osv. Driver også å gjemmer godbiter, dette syns den er veldig morro!

Er det noen som har flere slike tips? Hvordan gjøre hverdagen til hunden spennende?

Fler der ute som er utrolig glad i voffsen sin? :)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/514627-jeg-er-s%C3%A5-glad-i-hunden-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, elsker den lille vovvepia mi! Hun er helt fantastisk flott, og selv om hun har sine feil og mangler (hun er redd for fremmede, bjeffer og gjør utfall. Har jobbet med det i 4,5 år, vært hos adferdsterapaut og greier og greier, men dette er nok noe vi bare må gjøre det beste ut av!) så kunne jeg ikke tenkt meg en annen hund! Hun er helt perfekt for meg!

Når det gjelder å gi noe igjen, så gjør du jo det når du gir god, sunn mat, går turer, gir kos, og tenker på hunden din på den måten du gjør. Har du lyst å gi litt ekstra, så se på hva det er hunden liker. Det står jo som regel mellom: mat, leking, tur, trening og kos/stell. Min hund er veldig glad i mat, men jeg tror faktisk at leking står øverst på hennes liste over ting hun liker. Derfor er jeg flink med å rotere leker (alltid ha 2 fremme, men ha et lite lager så jeg kan gi henne nye mens de andre er til vask, for så å gå på lageret. En gammel leke som kommer tilbake blir som ny!).

Når det gjelder mat, så kan du jo lete litt rundt å se om du finner oppskrifter på festmat og snacks til hund. Så kan den f. eks. få noe ekstra godt i jula og på bursdagen.

Lære nye triks og mestre de gamle øker en hund's selvtillit, så kanskje investere litt tid der på å finne på nye ting å jobbe med. Hjernetrim er også bra!

Den gamle hunden elsket ingenting mer enn å gå på tur i skogen uten bånd. Utenom båndtvang var den beste belønningen hans å få gå på en ordentlig skogstur med nye spennende dufte og full frihet til å vimse rundt og kose seg sammen med menneskene han var glad i.

Jeg tror noe av det beste du kan gi hunden din er god mat, godt stell og masse aktivisering. Du kan også lage sunn hundesnacks/hundekjeks, det finnes oppskrifter på nett. Noen tips:

- Langtur et sted hunden kan løpe løs. Ta med hundesnacks.

- Kast en neve hundemat/snacks på plenen og la hunden snuse dem opp

- Lær den et nytt tricks på en lystbetont måte

- Gå i en dyrebutikk og kjøpe et stort og nytt tyggebein hun ikke har prøvd før

Hva med hundepark hvis det er noe sånt der dere bor? Da kan den springe løs og leke med andre hunder. Det er jo moro for de fleste hunder :)

Har ikke hund lenge, men har vært veldig glad i de jeg har hatt. Man vil jo det beste for dem. Jeg syns det er veldig lett å skjemme dem bort jeg da :)

Annonse

Føler det på samme måte som deg; er ubeskrivelig glad i lille hårballen min. Det er ingenting bedre enn å komme hjem etter en lang dag å se en hoppende glad valp med en loggrende hale som går i hundre km/t :)

Jeg føler at jeg gir det tilbake med å vise henne også at jeg er glad i henne. Jeg aner ikke om hun forstår det, men jeg snakker til henne med en lys, høy tone og sier søte ting. Hun logrer jo, så jeg går utfra at hun forstår at det er godsnakk. Så bruker jeg også metoden å gjemme godbiter rundt om i huset, så kan hun snuse seg fram til dem. Siden hun er en Havanais er hun veldig på høgget og utrolig intelligent, så jeg er nødt til å gi henne stimuli. IQ-leker, og andre leker som går ut på at hun må tenke litt, f.eks. den klassiske; godbit i en boks, er kjempe gode øvelser. På den måten belønner jeg jo henne også med lek, i og med at hun syns det er gøy.

Så går vi lange turer sammen, og jeg varierer alltid hvor vi går sånn at hun kan se noe nytt hver gang vi går tur. Det i seg selv er en opplevelse for hunden. Hun trenger jo oppleve nytt terreng, og å se nye ting og snuse på nye ting. Det er måten hunden oppdager verden. Og så gir jeg selvsagt andre godbiter innimellom, som f.eks. tørrfisk!!

Jeg har i de senere tider lagt merke til at hun er veldig hoppeglad, utrolig aktiv og elsker å skøye. Så jeg har tenkt å starte med agility med henne :) Jeg har alltid syns agility i seg selv er gøy, men kunne aldri tenkt meg å "tvunget" en hund til å hoppe gjennom en ring og over en bom. Men jeg vet at hun kommer til å elske det. Hun er litt liten enda, men vi kan jo begynne sånn lett og ta det derfra.

Hva med hundepark hvis det er noe sånt der dere bor? Da kan den springe løs og leke med andre hunder. Det er jo moro for de fleste hunder :)

Har ikke hund lenge, men har vært veldig glad i de jeg har hatt. Man vil jo det beste for dem. Jeg syns det er veldig lett å skjemme dem bort jeg da :)

Skriver under på dette. Ellers synes jeg Tabris hadde mange gode tips.

Jeg elsker også vovven min, og gjør mye for at hun ikke skal kjede seg. Leker masse, går mye løs på tur (borte fra tursti), arrangerer møter med andre hunder, gjemmer godbiter ute og lar henne snuse dem frem, koser masse, snakker med henne m.m.

:) Dette var jo kjempegode tips fra alle sammen!

Godt å se det ikke bare er jeg som bruker mye tid og energi på hunden og kun vil den det beste ;)

Hundene deres har det nok superbra! Dette med agility har jeg tenkt på, men rasen egener seg vel ikke helt, men mulig vi prøver en "light" versjon bare for morro skyld. Skal jammen begynne å gjemme godbiter ute også. :hund:

I år, har jeg hvertfall bestemt meg for og lage en julekalender til de!

Istede for den jeg kjøpte i fjor.

Hver morgen satt de klare og venta på at jeg åpnet kalenderen for de.

Men nå skal jeg heller lage en med andre godbiter til de.

I tillegg så skal jeg prøve og blir flinkere til og gå andre og lengre turer med de. De bare elsker det!

Gjest Wolfmoon

Jeg har denne boka, og synes den er flott for å få litt inspirasjon til nye ting når fantasien setter stopper for hva jeg kan gjøre.

Og belønningen til en hund trenger ikke nødvendigvis være mat (mange overvektige hunder der ute, fordi mennesker tror mat er veien til en hunds hjerte), men heller tid, oppmerksomhet og det å føle at de er en del av flokken.

Hva med å planlegge sommerferien slik at hunden får mest mulig glede av at du har fri? Mange hundeskoler arrangerer sommerkurs som går over en uke og bor man i telt er det supert å dra på fottur med hund enten i skogen eller på fjellet.

Annonse

Jeg for min del tror det holder med å trene hunden, gi godbiter innimellom, god og ordentlig mat, ordentlig stell, gå lange nok turer og trimme hunden, kose masse med hunden og sånn :)

Hvis jeg skal gi noe ekstra til hunden min, kjøper jeg en pose med frysetørket oksekjøtt og gir som godbiter etterhvert, kjøper et griseøre eller en ny leike.

(Må være av gummi og pipe :D )

Jeg er så glad i hunden min :hjerte:

Den gir meg så utrolig mye glede, så hvordan gi noe tilbake?

Den får masse oppmerksomet, og turer, tipp topp mat osv. Men jeg tenker på andre ting.

Jeg har hørt at mange hunder kjeder seg, da det er samme rutiner hver dag. Samme turen hver dag osv. Så jeg prøver å bryte opp litt, gå andre veier osv. Driver også å gjemmer godbiter, dette syns den er veldig morro!

Er det noen som har flere slike tips? Hvordan gjøre hverdagen til hunden spennende?

Fler der ute som er utrolig glad i voffsen sin? :)

Wow..tar av meg hatten for deg, du er nok en kjempegod hundeeier.

Takk og lov for at det finnes sånne som deg :)

• 2 uker senere...
Annonse

Wow..tar av meg hatten for deg, du er nok en kjempegod hundeeier.

Takk og lov for at det finnes sånne som deg :)

Takk :) Men jeg gjør vel strengt tatt bare det som er normalt; går tur, koser masse, leker, trener litt dressur, kvalitet mat, stell, hjernetrim etc.

Siden voffsen gir meg så mye glede, ville jeg gi noe tilbake, så tusen takk for supre tips alle sammen :strix:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...