Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en leilighet denne uka hvor jeg synes vurderingen som ble presentert av takstmann/megler i prospektet var lite utfyllende. Jeg vurderer derfor å kontakte en annen takstmann til å gå grundig igjennom leiligheten slik at jeg får ordentlig svar på det jeg lurer på da både megler og selger var veldig unnvikende og vage da jeg forsøkte å finne ut mer om tilstanden på leiligheten - det må vel være dette som kalles tilstandsrapport?

Hvor vanlig er det å hyre takstmann til å gi en tilstandsrapport på en leilighet? På et stort hus kan jeg tro det er mer vanlig, store dyre leiligheter likeså. Men hva med min lille 2-roms?

Hva er gjennomsnittsprisen i Oslo/Akershus for å leie en takstmann til å se på leiligheten og skrive en tilstandsrapport? Noen anbefalinger eller erfaringer?

Hva hvis takstmannen finner mangler det burde vært opplyst om i prospektet eller på kontraktmøtet - har jeg noen rettigheter, kan jeg få rabatt på kjøpesummen?

Burde jeg ha hatt en kjøper-forsikring i tilfelle takstmann finner uventede mangler? Er dette for sent å skaffe seg etter vunnet budrunde og gjennomført kontraktmøte, men før overtagelse/overføring av kjøpesum?

Vurderer å bestille takstmann til samme tid som overtagelsen av leiligheten, fordi leiligheten skal uansett gjennomgås av meg og selger og jeg har strengt tatt ikke peiling på hva jeg burde se etter bortsett fra det overfladiske/logiske.

Hvis takstmann finner uventede mangler, burde jeg la være å skrive under på overtagelsespapirene denne dagen og heller vente på tilstandsrapporten? Eller skrive under og evt kreve rabatt i etterkant? Problemet er jo da at kjøpesummen blir overført til selger før jeg evt får klaget.

Det er spesielt det elektriske samt bad/kjøkken og fuktproblematikk jeg ønsker svar på. Jeg vet takstmenn har forskjellig fagbakgrunn - hvordan kan jeg finne en takstmann med kompetanse både innen bad/fukt og det elektriske?

Og til slutt: er det noen som har noen erfaringer med å bruke egen takstmann ved kjøp av små leiligheter?

Mange spørsmål :) håper på svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tenkt at er jeg i tvil ville jeg ikke kjøpt, men det var ikke det du ville ha svar på.

En kjøpe-forsikring ville jeg uansett hatt i tilfelle noe skulle dukke opp som selger burde ha visst om.

En takstmann går normalt sett heller ikke ned i dybden, ved salg av egen bolig har takstmann sjelden hatt så mye å bidra med annet enn å sette tilstandsgrad og lage ei offisiell blekke som de aller fleste baserer sine bud på. Ta med deg foreldre eller en venn som er håndtverker. Sparer kroner på det.

Skrevet

Du har kjøp leiligeten "som den er", og da kan du ikke klage på ting under overtakelsen. Dette burde du sjekket ut FØR du kjøpte leiligheten. Hvis det er graverende feil kan det være du får det igjen på forsikringen, men det er vanskelig og ingen kan regne med at det automatisk går bra. Så moralen er; ikke kjøpt leiligheter du ikke føler deg trygg på.

Skrevet

Jeg har undersøkt det jeg kunne før kjøp og før overtakelse. Jeg kjenner dessverre ingen "fagmenn" og min familie bor ikke i samme by.

Det jeg vil sikre meg mot er ukjente feil og mangler som jeg ikke har kunnskap nok til å "se" (f.eks. fuktskader på bad som ikke er synlige med det blotte øye og som ikke er nevnt i prospektet/taksten). Jeg angrer ikke på at jeg har kjøpt leiligheten, det var et godt kjøp i forhold til den tilstand som blir gitt i prospektet og hva andre leiligheter med samme størrelse går for i området. Jeg vil bare ikke finne ut senere om den er i en annen stand enn det jeg trodde.

Skrevet

I utgangspunktet ville jeg tatt med meg en fagmann på visningen, og evt. justert bud etter den tilstand du, basert på råd fra fagmann, mente var riktig - for å ta høyde for evt feil/mangler denne kunne ha oppdaget. Ved overtagelse er det allerede noe for sent, jeg er usikker på om det er mulig å forhandle om prisreduksjon (som vel er det eneste du kan gjøre utenom å velge å heve kjøpet?) på et såpass sent tidspunkt.

Husk også på at du tar på deg et større ansvar ved å hyre inn fagfolk i denne prosessen, dersom det skulle dukke opp andre feil/mangler på et senere tidspunkt som du ikke har oppdaget, kan det argumenteres med at du likevel burde ha gjort dette ettersom du valgte å ta med en takstmann på overtagelsen. Litt kinkig akkurat det der.

Jeg ville i såfall bedt om en ekstra tilstandsvurdering av leiligheten _før_ overtagelse slik at evt uoverenstemmelser avklares før dette tidspunkt.

Forsikring ville jeg nok ha skaffet meg, spesielt siden du er usikker på den egentlige tilstanden til leiligheten. Husk allikevel at det skal være ganske store mangler (ift % av kjøpesum, er det 5% som er minimum?) før du får så mye igjen for det.

Gjest Spinell
Skrevet

Du har fem år på å klage på skjulte feil og mangler ved boligkjøp. Som de andre her, mener heller ikke jeg at overtakelsen er rett tid og sted for å ha med seg takstmann eller annen fagkyndig. Det skulle du heller ha leid i forbindelse med visning. Hvis du syntes prospektet var for tynt skulle du jo ha spurt megler eller selger om de tingene du savnet!

Men det er ingen ting i veien for å leie en takstmann i etterkant, men ikke under overtakelsen. Ta deg heller litt tid etter overtakelsen.

Skrevet

Takk for svar!

Grunnen til at jeg hadde tenkt å ta med takstmann på overtagelsen var fordi det var et råd jeg så gikk igjen på andre forum der man hadde kjøpt bolig. På overtagelsen går man jo igjennom leiligheten med selger for deretter å skrive under på at man godtar den stand leiligheten er i ved overtagelse og man får nøklene. Etter dette er jo leiligheten min/mitt ansvar, og da tenkte jeg det var for sent å f.eks. få rabatt dersom jeg oppdaget feil i etterkant - eller iallefall mye vanskeligere siden jeg da ville ha skrevet under på at alt var i orden ved overtagelse.

Prospektet var tynt, og megler er dessverre av den arrogante typen som latterliggjør hvert spørsmål jeg har kommet med, og gir meg heller ikke noen svar bortsett fra å fortelle meg i en oppgitt tone at det ikke er noe å bry seg om. Jeg har fulgt sjekklister for leilighetskjøp ala "Er det målt fukt på badet?" "Hvor gammelt er badet?" etc for å sikre meg best mulig info om leiligheten før kjøp. Selger bor i utlandet, og har derfor vært vanskelig å få tak i.

Det er jo altså ikke noe rottereir jeg har kjøpt, men den trenger noe oppgradering - det er mer i hvilken grad og hvor akutt det er som jeg ikke har fått vite, og ønsker å sikre meg mot store uventede utgifter.

Å ta med en takstmann på hver visning hadde vært økonomisk umulig for meg da det ville kostet meg 2-3000,- hver gang og jeg har vært på mange visninger på forskjellige leiligheter det siste året.

Med visning på søndag og budrunde mandag morgen, er det ikke så mye man rekker å få bestilt av tilstandsrapporter etc.

Takk for mange gode råd :) jeg får tenke litt til på hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Takk for svar!

Grunnen til at jeg hadde tenkt å ta med takstmann på overtagelsen var fordi det var et råd jeg så gikk igjen på andre forum der man hadde kjøpt bolig. På overtagelsen går man jo igjennom leiligheten med selger for deretter å skrive under på at man godtar den stand leiligheten er i ved overtagelse og man får nøklene. Etter dette er jo leiligheten min/mitt ansvar, og da tenkte jeg det var for sent å f.eks. få rabatt dersom jeg oppdaget feil i etterkant - eller iallefall mye vanskeligere siden jeg da ville ha skrevet under på at alt var i orden ved overtagelse.

Når du overtar leiligheten er den allerede betalt for, da nytter det ikke å krangle på prisredusksjon i etterkant. Du har fått leiligheten for den prisen du vant budrunden på, hvis ikke hadde noen andre tatt den (f.eks hvis prisen var lavere). Takstmann eller annen fagperson må derfor tas med på visning for å kunne si noe om fremtidige kostander og hvor mye du må påregne i opp-pussing og dermed hvor mye du har råd til å by.

På overtakelsen går man ikke gjennom leilighetens stand, men får vist/viser hvor alt er (nøkler, boder, garasjeplass, strømmåler, alarm osv) og du godkjenner rengjøringen av leiligheten. Om du her finner ut at du vil ha prisavslag for noe på badet, så er du altfor sent ute, og har ingensomhelst rett på det. Leiligheten er i praksis ditt ansvar fra du vant budrunden, fordi bud er bindende til budfristen er utløpt. Og du signerer kontrakt og salgspapirer før du får se leiligheten igjen, som regel et par dager etter aksept av budet ditt. Og som sagt, leiligheten er betalt før overtakelse, så det er altfor sent å klage på pris og standard på overtakelsen.

Hilsen en som har solgt og kjøpt mange ganger i sitt liv.

Skrevet

Okei :) jeg er førstegangskjøper, så da har jeg nok misforstått hva man skriver under på ved overtagelse.

Fordi jeg ikke har kjøpt bolig før, har jeg forsøkt å lese meg opp på nett, f.eks.

her http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2002/1026128788.06

og her http://www.eiendomsagenten.no/Boligselgerinformasjon/overtagelse.htm

og der oppfordres det til å føre opp feil og mangler man ikke visste om på forhånd i overtakelsesprotokollen, samt at man så snart som mulig etter overtakelse skal undersøke og melde fra om evt feil og mangler. Jeg tenkte derfor at ved å ta med takstmann på overtakelsen slo jeg to fluer i en smekk. Men skjønner jo nå at dette kan man ikke gjøre, så da har jeg fått svar på spørsmålet mitt.

Takk for svar alle sammen :)

Gjest Harriet
Skrevet

På overtagelsesdagen så har selger fått beskjed om pengene er overført megler - først da er en overtagelse aktuelt.

På selve overtagelsen skal du kun godkjenne rengjøring, rydding av tomt osv ... dessuten skal strømmen leses av og nødvendig informasjon videreformidles. Skjema for dette skal krysses av og nøkler overleveres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...