Gå til innhold

Hvordan klage på frekk politi mann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen ble jeg stoppet av politiet. Det var visstnok en kjøretøys kontroll. Denne dagen hadde jeg lagt igjen førerkortet hjemme. Det første han spør om er selvfølgelig førerkortet, jeg forklarte at jeg hadde lagt det igjen hjemme, det lå i en annen veske, veldig dumt. Men jeg var blid og høflig, og forventet en bot.

Har overhode ingen problemer med dette, var bare dumt av meg å glemme førerkortet. Jeg spør politibetjenten om et enket spørsmål, han svarer da SÅ frekt og nedlatende at jeg har lyst til å sende inn en klage på han!! Det var rett og slett ubehaglig.

Det var veldig dumt føler jeg, i og med at det kunne vært en helt grei situasjon, der jeg blir stoppet, har glemt førerkortet (for en gang skyld) og ikke har noe som helst problem med at jeg skal betale en bot for dette, hele tiden er jeg blid og høflig. Istedet ble det en svært ubehaglig opplevelse for meg, der jeg kjørte avgårde med boten og følte jeg ble snakket til som jeg var en tilbakestående 5-åring, med frekke kommentarer og på en svært nedlatende måte, og en følelse av at jeg var en skikkelig kriminell som hadde gjort noe veldig galt. Jeg hadde jo bare glemt førerkortet mitt!

De kontrollerte ikke noe annet. Bak meg kjørte en av naboene mine, han ble spurt om førerkort og vognkort, han viste førerkortet og fant ikke vognkortet. Dette var helt greit sa de! Syns det er rart! Naboen min er en godt voksen mann som kjører en fin bil, jeg er ganske ung og kjører en gammel liten bil, så føler også at det er litt forskjellsbehandling med i bildet, og kanskje litt fordommer. Da vi ble stoppet kjørte det mange biler forbi, men de vinket inn meg. Naboen vinket de vel egentlig ikke inn, men han stoppet han også. Føler at de så en gammel bil (typisk sånn som rånere kjøper seg og fikser på) bare at min bare er en gammel haug som ikke er fikst eller gjort noe "ungdommelig" med. Føler nesten at de stoppet meg pga. bilen min! Jeg har rett og slett ikke råd til bedre bil jeg! Men føler politimannen så på meg som en råkjører i ungdomsbil. Dette kan jeg jo selvfølgelig ikke vite, men bare lufter tankene mine. Jeg kjørte forresten ikke fort i det hele tatt.

MEN at mannen var frekk, nedlatende og direkte ubehaglig vil jeg ikke bare la gå! SÅ, hvordan sende inn en klage på denne mannen? Hvor sender man den? Hva skriver man? Signerer man med fullt navn eller som annonym?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler med deg, men prøv å glem det. Disse folkene beskytter hverandre og om så han hadde slått i stykker bilen din i vill narkorus, så hadde du endt opp med regningen.

Skrevet

Jeg reagerer litt på hvorfor du ikke skriver hva det enkle spørsmålet ditt var og hva han sa som var så nedlatende. Litt vanskelig å svare på for oss da.

Skrevet

Jeg føler med deg, men prøv å glem det. Disse folkene beskytter hverandre og om så han hadde slått i stykker bilen din i vill narkorus, så hadde du endt opp med regningen.

Ja, for det er det de pleier å gjøre på jobb. Hver dag. Staten holder dem også med dop så de får ruset seg. Knuse biler er det første de lærer på politihøyskolen.

Gjest Rosemor
Skrevet

MEN at mannen var frekk, nedlatende og direkte ubehaglig vil jeg ikke bare la gå! SÅ, hvordan sende inn en klage på denne mannen? Hvor sender man den? Hva skriver man? Signerer man med fullt navn eller som annonym?

Du sender klagen direkte til politimesteren ved det kontoret politimannen arbeider. Klagen blir da loggført, og behandlet etter et spesielt regelverk.

Hvis du ikke er fornøyd med svaret fra politimesteren, kan du sende en ny klage til politidirektoratet.

Skal klagen bli behandlet, må du signere med fullt navn, anonyme klager blir ikke tatt hensyn til annet enn i ekstreme tilfeller.

Du skriver hva som skjedde, hvor det skjedde, hva du sa, hva politimannen svarte, og hva du klager på. (at du opplevde politimannen som frekk, nedlatende og ubehagelig)

At akkurat din bil ble vinket inn er naturlig, i og med at det var en kjøretøyskontroll... det er vanligvis eldre biler de stopper i slike kontroller (uansett hvem som kjører) fordi det oftest er eldre biler som har mangler.

Skrevet

Jeg reagerer litt på hvorfor du ikke skriver hva det enkle spørsmålet ditt var og hva han sa som var så nedlatende. Litt vanskelig å svare på for oss da.

Tja, jeg vurderte å skrive det. Det er bare at så mange av naboene her har fått det med seg nå (litt lite sted) så tenkte å unngå å bli for personlig :sjenert:

Men jeg kan jo si at når jeg spurte, svarte han først ikke i det hele tatt, bare stod å så på meg, sint som en okse, ble nesten litt redd der jeg satt, føltes som jeg hadde spurt om noe ulovlig omtrent. Så svarte han omsider, utrolig frekk tone, og veldig sånn "er du dum?" svar.

Skrevet

Du sender klagen direkte til politimesteren ved det kontoret politimannen arbeider. Klagen blir da loggført, og behandlet etter et spesielt regelverk.

Hvis du ikke er fornøyd med svaret fra politimesteren, kan du sende en ny klage til politidirektoratet.

Skal klagen bli behandlet, må du signere med fullt navn, anonyme klager blir ikke tatt hensyn til annet enn i ekstreme tilfeller.

Du skriver hva som skjedde, hvor det skjedde, hva du sa, hva politimannen svarte, og hva du klager på. (at du opplevde politimannen som frekk, nedlatende og ubehagelig)

At akkurat din bil ble vinket inn er naturlig, i og med at det var en kjøretøyskontroll... det er vanligvis eldre biler de stopper i slike kontroller (uansett hvem som kjører) fordi det oftest er eldre biler som har mangler.

Takk for svar :) Da nevner jeg ikke noe om bilen i klagen, kun selve opplevelsen med kommentaren. Også signerer jeg med fullt navn, hvis ikke er det vel sjanse for at det bare blir lest og kastet, og den sure mannen aldri en gang får høre om det.

Jeg vil ikke lage noe stor sak, det er det jo ærlig talt heller ikke. Men jeg syntes det er urettferdig at han skal få behandle andre på den måten og aldri få høre det. Der og da hadde jeg veldig lyst til å se "er det nødvendig med en sånn frekk tone? Jeg stillte deg bare et spørsmål" Men det turte jeg selvfølgelig ikke, da hadde jeg vel fått enda en bot! Har ingen erfaring med politiet fra før av, men jeg syntes virkelig det er synd, hvis det er sånn at man føler seg urettferdig behandlet og ikke kan få si ifra. Trodde det var sånn i latinamerika jeg, ikke her.

Nå føler jeg kanskje også at det er litt "farlig" å sende inn med fullt navn, at de, eller han, kommer til å merke seg det og gi meg et helvete neste gang. Jaja, litt paranoid, men må si jeg begynnte å lure på flere ting ang. det norske politi etter denne hendelsen. Men sender nå inn med fullt navn, så får vi se.

Takk for svar ja :)

Gjest Spinell
Skrevet

Hvis det ikke er noen stor sak, synes jeg du skal la det være! Nå forutsetter jeg at svaret du fikk ikke var et lovovertramp, men mer av typen "dårlig dag på jobben", bare så det er sagt.

Hvorfor skape en personalsak og styr og stell av noe som en egentlig bare kan legge bak seg og gjøre seg ferdig med? Vær klar over at du kan komme til å bli innkalt til samtale, at vitner kanskje må involveres og innkalles til samtale osv. Hvis du synes måten du ble behandlet på er verdt denne ressursbruken skal du selvsagt gå videre, men hvis ikke - la livet gå sin gang.

Skrevet

La episoden gå sin gang. Du kommer ingen vei med det uansett. Har god kjennskap til offentlige tjenestemenn, og de slår (forståelig nok) ring om hverandre. Det kommer til å bli ord mot ord, politibetjentes ord er sterkere enn ditt, end of story.

Ikke noe vits i å lage noe sak ut av det. Alle kan ha en dårlig dag på jobben. Har du aldri fått en spydig kommentar fra en kassadame?

Skrevet

Jeg syns det er litt rart at han ble sint som en okse for et helt enkelt spørsmål. Tror nok det ligger mer bak enn det som kommer frem her.

Skrevet

Du bør kanskje fortelle oss hva du spurte om?

Skrevet

La det ligge TS ;) Bare glem hele saken..

Skrevet

Ville lagt det ligge. Politiet er og blir sånn og du kommer sikkert ingen vei.

Spol til 3 minutter. ;)

Skrevet

Jeg syns det er litt rart at han ble sint som en okse for et helt enkelt spørsmål. Tror nok det ligger mer bak enn det som kommer frem her.

NEI, det ligger ikke noe mer bak... Hva mer skulle det vært? At jeg tilfeldigvis også var drita men ikke ville nevne det her?

OK, så skal jeg si hva det var jeg spurte mannen om. For en stund tilbake glemte jeg lommeboka på en klesbutikk, den ble selvfølgelig stjålet, og dermed ble lappen min også stjålet. Jeg bestillte ny, men hadde en sånn midlertidig førerbevis-lapp fra politiet. Jeg har fått nytt førerkort for lengst og hadde vel egentlig glemt hele denne lappen, men denne dagen (som jeg ble stoppet) hadde jeg byttet veske og der lå denne gammle lappen.

Etter alt er skjedd, jeg sier jeg ikke har med førerkortet, han skriver bot osv. Finner jeg denne lappen, (roter litt rundt i veska mens han står der) så jeg spør HØFLIG og blid om det har noe å si at jeg har den? (selvfølgelig et veldig teit spørsmål, lappen hadde jo gått ut, men var vel litt nervøs, jeg så lappen og spurte uten å tenke så nøye igjenom det)

Det hadde holdt at han bare kunne svart "nei". Det gjorde han ikke. Først svarer han ikke i det hele tatt, står der og ser på meg med et olmt blikk, et øyeblikk tenkte jeg Hva faen slags lapp var det jeg gav mannen nå????

Tilslutt svarer han; Du kan kanskje lese? Du ser kanskje et denne er gått ut den ****. At ikke du har GREID å kave deg til biltilsynet på et halvt år er kun din egen skyld, og ikke mitt problem.

Jeg prøve å forklare at jeg hadde jo vært der, og fått nytt førerkort, men bare lurte på om det hadde noe å si at jeg hadde denne lappen. Det fikk jeg aldri fullført, for han avbrøt meg hver gang.

Han fortsatt med å si; Du må se å komme deg på biltilsynet imorgen og få ordnet opp i dette, ellers stopper vi deg flere ganger og du vil få mange flere bøter. (!)

Tilslutt gav jeg opp å prøve å forklare at jeg hadde ordnet med det forlengst, ble helt på gråten der jeg satt, lenge siden noen har kjeftet på meg på den måten.

Han sa mer også, alt gikk liskom ut på at jeg var lat og dum. Og han snakket liksom til meg som jeg var noe slags monster, virket som han syntes jeg var noe skikkelig ekkelt, en løshund som ikke hadde badet på måndesvis eller noe sånt. Også snakket han kjempehøyt, det var skikkelig kjefting nesten.

Uff det var virkelig en ubehagelig opplevelse. Jeg skjønner at politiet kanskje er krasse mot folk som gjør noe kriminelt, det er vel på sin plass. Om jeg hadde kjørt i 200 i 60 sona hadde jeg ikke forventet en grei og blid politimann. Men jeg hadde jo bare glemt førerkortet mitt :tristbla:

Skrevet

Ville lagt det ligge. Politiet er og blir sånn og du kommer sikkert ingen vei.

Spol til 3 minutter. ;)

Haha takk :) Det hjalp litt å se denne. Kjente meg igjen :fnise:

TS

Skrevet

La episoden gå sin gang. Du kommer ingen vei med det uansett. Har god kjennskap til offentlige tjenestemenn, og de slår (forståelig nok) ring om hverandre. Det kommer til å bli ord mot ord, politibetjentes ord er sterkere enn ditt, end of story.

Ikke noe vits i å lage noe sak ut av det. Alle kan ha en dårlig dag på jobben. Har du aldri fått en spydig kommentar fra en kassadame?

Jo, jeg har fått en spydig kommentar fra en kassadame, og har sagt ifra! Hadde dette vært en mann som snakket sånn til meg i en butikk eller hvor som helst, hadde jeg nok sagt ifra og reagert litt annerledes.

Jeg følte ikke at jeg kunne si noe som helst til denne mannen egentlig, jeg fikk ikke en gang forklart at han misforstod.

Skulle jeg sagt noe sånt som "oi, stått opp på feil ben idag eller?" ville jeg vel blitt fengslet! Det er virkelig synd at skal være sånn! At han kan være så frekk han bare vil mot meg, og jeg bare pent må finne meg i det. Det er derfor jeg vil klage.

Men jeg tror nok ikke, etter å ha lest de siste svarene, at jeg sender inn med fullt navn, sender inn en annonym klage, eller "opplysning" om hendelsen, og skriver at jeg håper politimannen det gjelder får høre om dette.

Skrevet

NEI, det ligger ikke noe mer bak... Hva mer skulle det vært? At jeg tilfeldigvis også var drita men ikke ville nevne det her?

OK, så skal jeg si hva det var jeg spurte mannen om. For en stund tilbake glemte jeg lommeboka på en klesbutikk, den ble selvfølgelig stjålet, og dermed ble lappen min også stjålet. Jeg bestillte ny, men hadde en sånn midlertidig førerbevis-lapp fra politiet. Jeg har fått nytt førerkort for lengst og hadde vel egentlig glemt hele denne lappen, men denne dagen (som jeg ble stoppet) hadde jeg byttet veske og der lå denne gammle lappen.

Etter alt er skjedd, jeg sier jeg ikke har med førerkortet, han skriver bot osv. Finner jeg denne lappen, (roter litt rundt i veska mens han står der) så jeg spør HØFLIG og blid om det har noe å si at jeg har den? (selvfølgelig et veldig teit spørsmål, lappen hadde jo gått ut, men var vel litt nervøs, jeg så lappen og spurte uten å tenke så nøye igjenom det)

Det hadde holdt at han bare kunne svart "nei". Det gjorde han ikke. Først svarer han ikke i det hele tatt, står der og ser på meg med et olmt blikk, et øyeblikk tenkte jeg Hva faen slags lapp var det jeg gav mannen nå????

Tilslutt svarer han; Du kan kanskje lese? Du ser kanskje et denne er gått ut den ****. At ikke du har GREID å kave deg til biltilsynet på et halvt år er kun din egen skyld, og ikke mitt problem.

Jeg prøve å forklare at jeg hadde jo vært der, og fått nytt førerkort, men bare lurte på om det hadde noe å si at jeg hadde denne lappen. Det fikk jeg aldri fullført, for han avbrøt meg hver gang.

Han fortsatt med å si; Du må se å komme deg på biltilsynet imorgen og få ordnet opp i dette, ellers stopper vi deg flere ganger og du vil få mange flere bøter. (!)

Tilslutt gav jeg opp å prøve å forklare at jeg hadde ordnet med det forlengst, ble helt på gråten der jeg satt, lenge siden noen har kjeftet på meg på den måten.

Han sa mer også, alt gikk liskom ut på at jeg var lat og dum. Og han snakket liksom til meg som jeg var noe slags monster, virket som han syntes jeg var noe skikkelig ekkelt, en løshund som ikke hadde badet på måndesvis eller noe sånt. Også snakket han kjempehøyt, det var skikkelig kjefting nesten.

Uff det var virkelig en ubehagelig opplevelse. Jeg skjønner at politiet kanskje er krasse mot folk som gjør noe kriminelt, det er vel på sin plass. Om jeg hadde kjørt i 200 i 60 sona hadde jeg ikke forventet en grei og blid politimann. Men jeg hadde jo bare glemt førerkortet mitt :tristbla:

Det kan jo ha vært noe med måten du spurte på. Hvis du var spydig selv i måten å snakke på så kan jeg skjønne det.

Skrevet

Det kan jo ha vært noe med måten du spurte på. Hvis du var spydig selv i måten å snakke på så kan jeg skjønne det.

Nei, jeg sier jo at jeg var høflig og blid!

Jeg sa noe sånt som "du, jeg fant denne her, har den noe å si?"

Skrevet

Har du virkelig tenkt å sende en klage pga dette?

Prøv å se det litt fra politimannen sin side:

Du gir han en kjørelapp som er utgått for flere måneder siden.

Han ser dette, og blir irritert over at du har kjørt uten sertifikat i lang tid (for han var det logisk å tenke det, siden du viste lappen).

Gir deg derfor en "skjennepreik" for at du skal forstå at slik gjør man ikke. Han misforstid altså situasjonen, men egentlig ikke rart for hvorfor skulle du dra denne lappen opp, hvis du ikke trodde den kunne brukes.

Hvis du ikke har større problemer enn dette i livet, er du heldig. Og det mener jeg.

Sov på det i noen dager, så kanskje du ser annerledes på det, etter å ha fått situasjonen litt på avstand.

:)

Skrevet

Ja send inn en klage, og la det offentlige bruke tid og penger til å behandle din klage på noe som er en bagatell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...