Anna Svingtrapp Skrevet 30. september 2010 #1 Skrevet 30. september 2010 Forleden dag bestilte jeg noe ekstrautstyr til mobilen min på nett. På nettsiden står prisene oppgitt i NOK, men de sender varene fra Danmark. Jeg er jo klar over tollgrensen på 200 kr, så jeg passet på holde meg under denne. Totalt kom bestillingen på 178 kr, og så ble det 34 kr i frakt. Dette ble betalt med VISA ved bestilling. I dag fikk jeg hentelapp fra posten, og der står det at jeg må betale 163 kr for å få ut pakken. Jeg er så klart ikke interessert i å betale nesten dobbel pris! Avgiften fra posten er satt sammen av Pris fortolling (inkl. MVA) og Utlagt MVA Jeg prøvd å finne info på tollvesenets nettsider, og der leser jeg for eksempel følgende: Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto, trenger du ikke betale toll og avgifter for DVD-en.. Derfor forstår jeg ikke hvorfor jeg må betale....kan noen forklare? Har også prøvd å lese om hvordan jeg eventuelt skal gå fram for å klage. Har sett på tollvesenet og posten sine nettsider, men blir ikke noe klokere. Regner med at jeg må hente ut pakken og betale avgiften, for så å klage i etterkant? Kan jeg eventuelt bare la være å hente ut pakken, og la den bli sendt i retur?
Anglofil Skrevet 30. september 2010 #3 Skrevet 30. september 2010 Nei, du skal ikke betale for dette. Jeg har opplevd det samme selv, og da måtte jeg bare vise at jeg hadde betalt det jeg hadde betalt, og fikk dermed medhold. Det hender de tar feil en gang i blandt. Mvh Yvonne
Eske Skrevet 30. september 2010 #4 Skrevet 30. september 2010 Jeg fikk en gang et feilberegnet tollkrav på en pakke fra LookFantastic, og sendte da en mail til [email protected] og fortalte dem om feilen. Kort tid etter fikk jeg mail tilbake med beskjed om at det var rettet opp, og at jeg kunne bruke den originale hentemeldingen til å hente pakken - postkontoret ville automatisk få beskjed om at tollkravet skulle annuleres :-)
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #5 Skrevet 1. oktober 2010 Sannsynligvis er pakken merket med varens verdi + fraktomkostninger i ett, slik at det ser ut for tollvesenet som om du har handlet for mer enn 200 kroner. Som Eske skriver - send dem en mail hvor du forklarer saken og legger ved bestillingsbekreftelser el. som beviser det du sier, så fjerner de kravet. Husk å oppgi referansenummeret som står på hentelappen din. Det du ikke skal gjøre, er å hente ut pakken for så å klage, da har du et innmari styr med å få pengene tilbake.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 Men husk å klage først, og så hente varen. Ikke betal kravet, ikke hent varen på posten før du får svar på klagen din. Hvis du gjør det, blir det umulig å klage, da ser de nemlig ikke på klagene under 1000 kr..
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 Ikke hent ut pakken før du har klaget og fått svar. Fremgangsmåte: - Send mail til [email protected] - Legg ved faktura e.l. (jeg har tatt printscreen av faktura). - Vis til at verdien utenpå pakken inkluderer frakt. Du har betalt NOK xxx + frakt NOK xxx. Og siden verdien er under NOK 200,- skal du ikke betale mva og fortollingsgebyr. Da jeg gjorde det, fikk jeg følgende svar etter 6 dager: "har korrigert fortollingen slik at du kan hente sendingen tollfri på lokalt postkontor".
minienthe Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 evnt skriv ut kvittering, ta med kvittering til postkontoret. få ekspeditøren til å ringe opp kundeservice og rette feilen der og da. det var det jeg fikk beskjed om av posten kundeservice på mail når jeg var i samme situasjon, fungerte fint.
Anna Svingtrapp Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 3. oktober 2010 Takk for gode råd! Har sendt e-post med kopi av ordrebekreftelsen nå, så da håper jeg at det ordner seg
Fruktvand Skrevet 5. oktober 2010 #10 Skrevet 5. oktober 2010 Opplevde noe slik nettop jeg også. Måtte betale toll og mva av en vare som kostet et stykke under 200 kroner. Men uvitende som jeg var så hentet jeg ut pakken, betalte og regnet med å få refundert når jeg senere på dagen sendte posten en e-post med dokumentasjon på hva jeg virkelig hadde betalt. Viste seg at den nettbutikken jeg hadde handlet hos hadde skrevet summen utenpå pakken så dårlig at et ett-tall ble til fire-tall slik at tollbehandlerene plusset på et par hundrelapper for meg og betale. De har ikke skrevet feil utenpå hos deg TS siden du må betale 110 kr i fortolling og 53 i mva? Men en lekse lært for meg, ikke hent ut pakken før du har klagd og sendt inn dokumentasjon på korrekt pris på varen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå