lost_bird Skrevet 30. september 2010 #1 Skrevet 30. september 2010 Jeg skal selge en bil privat. Det kommer en langveisfra og prøvekjører bilen i morgen, og han har sagt at om han skal kjøpe bilen så vil han gjerne ta den med seg i morgen. Jeg har printet ut salgsmelding og kjøpskontrakt fra nett (fra NAFs sider). Sånn jeg forstår det kan jeg ta med vognkort del 2 og salgsmelding til Vegvesenet - men holder dette for å frata meg ansvaret for hva kjøper gjør med bilen? (Om han feks skulle krasje før han rekker å betale omreg. etc.). Hva gjør jeg ifh. til forsikring? Holder det at jeg gir beskjed om at bilen er solgt, eller må forsikringsselskapet ha bekreftelse på at ny forsikring er laget av ny eier? Og hvordan er det med evt. bøter han måtte få i omregistreringsperioden? Har aldri gjort dette før og er rimelig usikker. Har saumfart nettet, men ikke funnet svar på mine spørsmål. Har mest lyst til å si til han som kommer at han ikke kan få den med seg i morgen, uansett, men har skjønt det sånn at da er han ikke interessert og vi har prøvd å selge bilen siden august så begynner å bli rimelig lei.. *frustrert* Noen her som har solgt bil? Hvordan gikk dere frem?
Gjest Consensio Skrevet 30. september 2010 #2 Skrevet 30. september 2010 Vi har solgt bil flere ganger. Jeg har da reist til vegvesnet og levert inn vognkortet som den nye eieren har skrevet under på. Sagt opp forsikringen et par dager senere, noe nye eier får beskjed om den dagen han/hun henter bilen. Aldri støtt på noen problemer så langt.
lost_bird Skrevet 30. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 30. september 2010 Vi har solgt bil flere ganger. Jeg har da reist til vegvesnet og levert inn vognkortet som den nye eieren har skrevet under på. Sagt opp forsikringen et par dager senere, noe nye eier får beskjed om den dagen han/hun henter bilen. Aldri støtt på noen problemer så langt. Ok. Men da har du altså gjort dette i forkant av overtagelsen, og ikke på samme dag - om jeg forstår det rett? Og det gikk fint å si opp forsikringen uten at eier hadde laget ny forsikring og at omregistreringen var godkjent? Takk for svar
Gjest Consensio Skrevet 30. september 2010 #4 Skrevet 30. september 2010 Gjorde det samme dag, nye eieren må jo skrive på vognkortet som skal leveres inn, og sier opp forsikringen et par dager etter at vognkortet er levert inn. Om den nye eieren ikke ordner seg forsikring innen den tid så er det hans problem. Jeg har mitt på mitt tørre ved at vognkortet er levert inn og at jeg har salgsavtalen, hvor det også står skrevet at forsikringen blir sagt opp etter X antall dager og at den nye eieren må ordne selv. Forsikring er jo noe man får på dagen.
lost_bird Skrevet 30. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 30. september 2010 Gjorde det samme dag, nye eieren må jo skrive på vognkortet som skal leveres inn, og sier opp forsikringen et par dager etter at vognkortet er levert inn. Om den nye eieren ikke ordner seg forsikring innen den tid så er det hans problem. Jeg har mitt på mitt tørre ved at vognkortet er levert inn og at jeg har salgsavtalen, hvor det også står skrevet at forsikringen blir sagt opp etter X antall dager og at den nye eieren må ordne selv. Forsikring er jo noe man får på dagen. Takk for svar - igjen Har enda et spørsmål! Hva hadde skjedd hvis den nye eieren hadde krasjet bilen samme dag som h*n overtok? Hadde det gått på din forsikring siden den fortsatt var aktiv, eller hadde den gått på den nye eieren siden salgsavtalen var signert?
Gjest Consensio Skrevet 30. september 2010 #6 Skrevet 30. september 2010 Det vet jeg faktisk ikke. Håper noen andre kan svare på det spørsmålet, da jeg kunne tenkt meg å få svar på det selv til neste gang jeg skal selge bil
lost_bird Skrevet 30. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 30. september 2010 Det vet jeg faktisk ikke. Håper noen andre kan svare på det spørsmålet, da jeg kunne tenkt meg å få svar på det selv til neste gang jeg skal selge bil Hehe. Da venter vi i spenning. Tusen takk for alle svar ihvertfall
Ixnay Skrevet 30. september 2010 #8 Skrevet 30. september 2010 (endret) Jeg skal selge en bil privat. Det kommer en langveisfra og prøvekjører bilen i morgen, og han har sagt at om han skal kjøpe bilen så vil han gjerne ta den med seg i morgen. Jeg har printet ut salgsmelding og kjøpskontrakt fra nett (fra NAFs sider). Sånn jeg forstår det kan jeg ta med vognkort del 2 og salgsmelding til Vegvesenet - men holder dette for å frata meg ansvaret for hva kjøper gjør med bilen? (Om han feks skulle krasje før han rekker å betale omreg. etc.). Hva gjør jeg ifh. til forsikring? Holder det at jeg gir beskjed om at bilen er solgt, eller må forsikringsselskapet ha bekreftelse på at ny forsikring er laget av ny eier? Og hvordan er det med evt. bøter han måtte få i omregistreringsperioden? Har aldri gjort dette før og er rimelig usikker. Har saumfart nettet, men ikke funnet svar på mine spørsmål. Har mest lyst til å si til han som kommer at han ikke kan få den med seg i morgen, uansett, men har skjønt det sånn at da er han ikke interessert og vi har prøvd å selge bilen siden august så begynner å bli rimelig lei.. *frustrert* Noen her som har solgt bil? Hvordan gikk dere frem? Her var mange spørsmål Veldig viktig at DU leverer salgsmeldingen. Sørg for at den er fullstendig utfylt slik at du ikke fortsatt blir sittende som eier. Det skjer f.eks at det avtales at ny eier skal levere salgsmld, men ikke leverer den. Da er du ansvarlig for årsavgift osv. Du må selv ta av forsikringen på din bil hos forsikringsselskapet. Dette skjer ikke automatisk ved salg av bil. Din forsikring løper til du selv sier den opp. Edit for å legge til at det holder at du gir beskjed om at bilen er solgt. Du trenger ikke vente på at det tegnes noen ny forsikring, det er ny eiers ansvar. Tegner han ikke ny forsikring, vil bilen bli erklært avskiltet. Dersom ny eier tegner ny forsikring fra han henter bilen vil den forsikringen gjelde dersom ny eier kræsjer bilen. Dersom han ikke tegner ny forsikring vil din forsikring gjelde i ti dager for bilen og maks til han tegner ny forsikring (inntil 10 dager). Dersom han da kræsjer bilen på vei hjem uten å tegne ny forsikring vil dette gå på din forsikring, uten bonustap, men med egenandel (ny eier ansvarlig for den). Et forbehold her om at dette er lik praksis i alle selskap, men tror det skal være rimelig det samme. (Nå vet jeg jo ikke noe om hva slags forsikring du har, men har du kun ansvar f.eks så dekkes kun skade som din bil forvolder på annen eiendom, kasko dekker også skade på egen bil). Endret 30. september 2010 av Ixnay
Ixnay Skrevet 30. september 2010 #9 Skrevet 30. september 2010 Vedr. spm om bøter, her er jeg ikke sikker, vil tro at du kan vise til underskrevet salgsmelding, dersom han skulle få bot. Dette problemet vil vel bare oppstå ved at han blir tatt i fotoboks, eller for feilparkering. I fotoboks kan du jo bestride at det var du som kjørte da det ikke vil være deg på bildet. vedr. parkeringsbot så er jeg usikker, men tror som sagt det vil hjelpe å vise til undertegnt salgsmelding/kontrakt. Hvis du er bekymret for dette håper jeg noen andre kan svare, eller så ville jeg kontaktet politiet eller et parkeringsselskap for å høre hvordan praksis det er i slike tilfeller.
Virreliten Skrevet 30. september 2010 #10 Skrevet 30. september 2010 Ved salg har vi praktisert at vi ringer forsikringsselskapet mens papirene fylles ut og gir beskjed om at "nå selger vi bilen til den og den, og sier opp vår forsikring på bilen fra idag." Ved kjøp har jeg gjort det samme, sagt at jeg har kjøpt x med regnr x, og de har registrert det før jeg har satt meg i bilen. "Kan jeg kjøre hjem nå da, alt er i orden?" har jeg spurt og de pleier å svare med "Jada, ha en god tur og kjør pent". Ikke verre enn det. Forutsatt at man treffer åpningstiden, da. Men det er jo bare å ta en telefon på forhånd...
lost_bird Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 1. oktober 2010 Tusen takk for svar dere. Selvfølgelig ville han ikke kjøpe bilen likevel.. Så en søvnløs natt med bekymringer - helt forgjeves.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #12 Skrevet 1. oktober 2010 Selvfølgelig ville han ikke kjøpe bilen likevel.. Så en søvnløs natt med bekymringer - helt forgjeves. Selvsagt ville han ikke det, når du skal lage problemer av alt mulig... Når man handler bil kontant får man den selvsagt med seg med en gang. Så lenge du har en underskrevet salgsmelding på dagens dato har du alt ditt på det tørre. Og man skriver normalt to utgaver av salgsmeldingen, en til hver. De gangene jeg har solgt bil har jeg levert salgsmelding innen kort tid, og så ringt forsikringsselskapet noen dager etter, for å dobbeltsjekke at forsikringen er blitt flyttet. (De får automatisk oppsigelse når kjøper tegner ny forsikring.)
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #13 Skrevet 1. oktober 2010 Bare husk at dersom det er utskrevet vognkort del2 på kjøretøyet som selges, er denne salgsmelding!!!!!! Inget kjøretøy med vognkort del2 blir omregistrert før denne foreligger! Hvis man ikke finner del2, må man melde den tapt på et spesielt skjema før kjøreøyet kan omregistreres! Har jobbet for Vegvesenet, og det var daglig spørsmål om hvorfor biler ikke var ferdig omregistrert, og i 70% av tilfellene, skyldes dette MANGLENDE DEL2.... Vi anbefalte alltid at kjøper melder inn forsikring før kjøretøyet kjøres fra selger. Dette kan man som selger sjekke på tlf 06650 i åpningstiden... Og til dere som selger: Lever inn del2/salgsmelding selv!!!! Ikke la kjøper ta den med seg.....
Ixnay Skrevet 1. oktober 2010 #14 Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Selvsagt ville han ikke det, når du skal lage problemer av alt mulig... Når man handler bil kontant får man den selvsagt med seg med en gang. Så lenge du har en underskrevet salgsmelding på dagens dato har du alt ditt på det tørre. Og man skriver normalt to utgaver av salgsmeldingen, en til hver. De gangene jeg har solgt bil har jeg levert salgsmelding innen kort tid, og så ringt forsikringsselskapet noen dager etter, for å dobbeltsjekke at forsikringen er blitt flyttet. (De får automatisk oppsigelse når kjøper tegner ny forsikring.) Det siste du skriver der gjelder kun hvis du selv bytter forsikringselskap. Dvs. Hvis du skal skifte selskap på den bilen du har så sender de automatisk oppsigelse for deg. Selger du bilen er det ditt ansvar å annullere forsikringen på bilen. Ny eier kan tegne ny forsikring på bilen, men det selskapet sender ikke da melding til tidligere selskap. Selskapet kan ikke bare slette en forsikring uten forsikringtagers samtykke. Edit for å rette skrivefeil. Endret 1. oktober 2010 av Ixnay
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå