myself30 Skrevet 30. september 2010 #1 Skrevet 30. september 2010 Hei. Jeg har termin i månedskille april/mai. For en uke siden fikk jeg vite at firmaet jeg jobber i skal slå sammen to kontorer. Og det vil si - mest trolig også da nedbemanning. Jeg er sistemann ansatt - og derfor den første av oss som går. De har ikke bestemt om det er 1 eller 2 personer ennå. Sammenslåingen skal skje ca februar. 3 mnd før min termin sånn cirka. Ikke gøy når slikt skjer - så jeg lurer på om det er noen av dere som har peiling på slikt... Det er flere vikarer på andre kontorer - ca 1-2 timer unna mitt kontor. Så kanskje får jeg tilbud om denne vikar jobben. Problemet er at da må jeg nok pendle hver dag + at det vikariatet nok ikke er ledig lenger når jeg kommer tilbake etter permisjonen ett år etter... Hva anbefales, og hva kan jeg evt kreve? Sluttpakke? Betalt permisjon de siste månedene av svangerskapet? eller bør jeg takke ja til vikarjobb de siste månedene? økonomisk sett??? Gleder meg over at jeg er gravid - men selvsagt går tankene på jobben også når man ikke vet om man har jobb 2-3mnd før termin...
Jesse Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 Hvis du tenker på hva du kommer til å få utbetalt i permisjonstiden, regner de vel ut ifra de 6 beste mnd av de 10 siste eller noe sånn, ikke nødvendigvis det du har i inntekt akkurat når du går ut i permisjon, slik at de da kan regne ut ifra det du tjener nå frem til du evnt. må slutte.
siebaeo Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 (endret) De kan for det første ikke si deg opp så lenge det er andre som har samme type stilling som deg, eller at hele stillingstypen forsvinner i sin helhet. Du spratt akkurat øverst på rangstigen med å være gravid.. Skulle du bli oppsagt (fordi din type stilling skal opphøre og du blir overflødig) vil oppsigelsestiden tid begynne å gå fram til permisjonen, for så å fortsette etter ferdig perm om der gjenstår noe oppsigelsestid. Blir du mot formodning oppsagt før du går i perm og blir arbeisledig vil de nok regne de seks beste av de ti siste som foreldrepengegrunnlag. Er du fortsatt i vikariatet når du går ut i perm regner de nok siste mnd som grunnlag. Er det ingen forskjell i utbetalingen for deg i perm uavhengig av hvilke av disse du ender på kan du jo vurdere om du vil holde på stillingen. Men er du usikker ville jeg ikke gitt opp plassen før jeg måtte.. Forsvinner hele stillingen under permisjonen slik at du blir oppsagt løper oppsigelsestiden ETTER endt permisjon. Det er også mulig å starte permen tre mnd før fødsel, men da blir den jo forkortet i forholdt til når barnet faktisk er her.. Endret 2. oktober 2010 av siebaeo
Skravla Skrevet 2. oktober 2010 #4 Skrevet 2. oktober 2010 § 15-9. Oppsigelsesvern ved svangerskap, og etter fødsel eller adopsjon (1) Arbeidstaker som er gravid kan ikke av den grunn sies opp. Oppsigelse som finner sted i denne perioden, skal anses å ha sin grunn i dette forhold dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. Graviditeten må dokumenteres ved legeattest dersom arbeidsgiver krever det. (2) Arbeidstaker som har permisjon etter §§ 12-2, 12-3, 12-4 eller 12-5 første ledd i inntil ett år, må ikke sies opp med virkning i fraværsperioden når arbeidsgiver er klar over at fraværet skyldes disse grunner eller arbeidstaker uten unødig opphold gir beskjed om at dette er grunnen for fraværet. Er arbeidstaker lovlig sagt opp til fratreden på et tidspunkt som faller innenfor dette tidsrommet, er oppsigelsen gyldig, men oppsigelsen forlenges med et tilsvarende tidsrom. (3) For arbeidstaker som har permisjon etter §§ 12-5 andre ledd eller 12-6 utover ett år, gjelder første ledd første og andre punktum tilsvarende. Man kan ikke sies opp pga graviditet, men i dette tilfellet er det jo med bakgrunn i sammenslåing og nedbemanning.
siebaeo Skrevet 2. oktober 2010 #5 Skrevet 2. oktober 2010 Man kan ikke sies opp pga graviditet, men i dette tilfellet er det jo med bakgrunn i sammenslåing og nedbemanning. Det stemmer. Men så lenge det er noen andre med samme type stilling går de før TS siden hun er gravid.
myself30 Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg vet at jeg er sist ansatt - og nestemann på kontorene som skal sammenslås har ett år mer erfaring enn meg.. Og de visste ikke jeg var gravid da de sa det blir nedbemanning. Det er bare ikke offentliggjort enda - hvor mange stillinger som må gå - men mest trolig går min stilling bort.
siebaeo Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 Erfaringen har ikke noe å si her mener jeg. Så lenge dere har samme stilling er det du som sitter øverst på stigen nå. Dersom bare en av dere må gå er det ikke deg. Men si fra at du er gravid du. Du var jo gravid da avgjørelsen ang nedbemanning ble tatt og det er det som gjelder. Det er faktisk sånn reglene er. Selv om det nok føles urettferdig for den som har mer erfaring enn deg og har høyere ansiennitet..
Harlekin Skrevet 2. oktober 2010 #8 Skrevet 2. oktober 2010 sibaeo: TS har ikke sterkere oppsigelsesvern enn andre selv om hun er gravid. Hun kan ikke sies opp på grunn av at hun er gravid (usaklig oppsigelse), men er det skjellig grunn, som nedbemanning og lavest ansennitet er, så blir nok TS sagt opp før de som har jobbet der lenger, selv om hun er gravid. Det skjedde med meg, jeg var blant de med lavest ansennitet, og var 7 mnd gravid da jeg ble sagt opp pga. nedbemanning.
siebaeo Skrevet 2. oktober 2010 #9 Skrevet 2. oktober 2010 Ja, det er nok riktig.. Beklager. Sjekket en gang til. På jobben min regner de ikke bare ett års ansiennitetsforskjell som skjellig grunn men da er jeg vel bare veldig heldig. Vi har samme arbeidserfaring/utdannelse men noen av oss har jobbet i dette firma lenger.
siebaeo Skrevet 2. oktober 2010 #10 Skrevet 2. oktober 2010 Nedbemanning i seg selv er forresten ikke skjellig grunn, men hvis man derimot bruker ansiennitetsprinsippet når man sier opp folk, kan en gravid ansatt sies opp på lik linje med alle andre, dersom hun har mindre ansiennitet enn andre.
Harlekin Skrevet 2. oktober 2010 #11 Skrevet 2. oktober 2010 Riktig, siebaeo Det føles forferdelig tøft å bli sagt opp som gravid, og selv følte jeg meg veldig dårlig behandlet av arbeidsgiver, men jeg vet at de var i sin fulle rett.
siebaeo Skrevet 2. oktober 2010 #12 Skrevet 2. oktober 2010 Håper du hadde 3 mnd oppsigelsestid, Harlekin? Og hvis du hadde det; tok de utgangspunkt i din fulle lønn ved beregninger av foreldrepengene? Eller var du allerede da ansett som arbeidsledig og mottok dagpenger (med foreldrepengegrunnlaget beregnet ut fra 6 beste av 10 siste mnd?
Harlekin Skrevet 2. oktober 2010 #13 Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Når jeg tenker meg om ble jeg oppsagt da jeg var 6 mnd på vei, for jeg hadde omtrent nøyaktig tre måneder igjen til termin. Jeg hadde tre måneders oppsigelse, ja, og NAV tok utgangspunkt i min fulle lønn ved beregning av feriepenger, heldigvis. Jeg ville i praksis ha vært arbeidsledig i to dager eller noe før termin, men slik ble det ikke. Så det eneste jeg mistet (annet enn jobben :gjeiper: ), var muligheten til å få fulle feriepenger neste år, og ikke bare feriepenger fra NAV. Endret 2. oktober 2010 av Harlekin
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2010 #14 Skrevet 2. oktober 2010 Det stemmer. Men så lenge det er noen andre med samme type stilling går de før TS siden hun er gravid. Det blir feil. TS er ikke immun mot nedbemanning, men de kan ikke bruke graviditeten som en unnskyldning. Da skal heller ikke graviditeten kunne brukes for å sparke de hun jobber sammen med.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #15 Skrevet 2. oktober 2010 Det blir feil. TS er ikke immun mot nedbemanning, men de kan ikke bruke graviditeten som en unnskyldning. Da skal heller ikke graviditeten kunne brukes for å sparke de hun jobber sammen med. Siebeao har jo allerede sagt at hun tok feil...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå