Gå til innhold

Gretten katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en perserjente på 6 år, som jeg har hatt siden den var liten kattunge. Den har alltid vært veldig redd for fremmede mennesker, ukjente lyder og steder, og har stort sett kun vært trygg på meg. Jeg tror ikke oppdretteren var en veldig kjærlig person.. Det var veldig vanskelig i starten å få den trygg på meg, men gjennom mye varsomhet og kos(på dens premisser) ble den trygg i mitt selskap, og hadde det kjempebra.

Katten har aldri murret, hveset eller klort, bare "funnet seg i det" hvis den har blitt løftet opp av besøkende eller vært med på ting som ikke er behagelig (f.eks. bading). Den har bare vært totalt underdanig. Jeg fikk den da den var 10 uker gammel, og tror kanskje at den aldri lærte tilstrekkelig å "være katt" eller få utløp for enkelte reaksjoner.

For 5 måneder siden fikk jeg en til katt, en 13 uker gammel hunnkatt. Den er veldig vennlig og godlynt, men liker å leke og erte litt. Den første uken stod storepus bare å stirret bort på den fra avstand, og jeg var redd de aldri kom overens. Men etter et par uker var de perlevenner, og kunne tulle og leke masse sammen. Noen ganger ganske brutal lek. Den var som om storepusen hadde fått en helt ny glød og så ut til å stortrives med det nye selskapet.

Etterhvert merket jeg at storepus ikke ville sitte på fanget mitt lenger. Den kom ikke lenger når jeg ropte på den. Det gjorde derimot lillepus hver gang, og det gjorde at den fikk mer oppmerksomhet av meg. Nå er det kanskje to måneder siden jeg har "fått tillatelse" til å kose med storepus. Jeg har også opplevd at den har murret og bitt meg når jeg har prøvd å løfte den opp.

Er det noen som har opplevd noe lignende?? Jeg synes det er rart at en så mild og god katt kan bli sånn over natta. Jeg tenker at den kan være sjalu på lillepus, og at den føler at den har mistet sin posisjon i hjemmet. Men isåfall synes jeg det er rart at de to er så gode venner hvis den føler sjalusi. Jeg tror den alt i alt har fått det mye bedre etter at den fikk sin nye venn. Jeg bare synes det er trist, for jeg føler jeg har mistet den lille godklumpen min....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter kan også føle sjalusi, og hvis hun var veldig tett knyttet til deg fra før av kan en ny samboerpus føles som et slags svik. Kanskje du kan kose litt ekstra med henne hver gang lillepus sover/er opptatt med noe annet? : /

Noen katter er bare enmannskatter som foretrekker å ha matmor for seg selv, kanskje storepus er slik?

Skrevet

Er det noen som har opplevd noe lignende?? Jeg synes det er rart at en så mild og god katt kan bli sånn over natta. Jeg tenker at den kan være sjalu på lillepus, og at den føler at den har mistet sin posisjon i hjemmet. Men isåfall synes jeg det er rart at de to er så gode venner hvis den føler sjalusi. Jeg tror den alt i alt har fått det mye bedre etter at den fikk sin nye venn. Jeg bare synes det er trist, for jeg føler jeg har mistet den lille godklumpen min....

Åja, det er ikke uvanlig det du har opplevd her.

Jeg har selv opplevd det samme, og det jeg tror det kan handle om er at den lille dominerer den store, og at den store kanskje føler at du har blitt mer den lille sitt territorium?

Da jeg hadde to katter, dominerte den yngste den eldste.

Den eldste kom ALDRI og skulle ha kos på fanget o.l. Det skjedde ikke. Ikke etter at den yngste kom i hus.

Hvis vi løftet opp den eldste i sofaen, kom den yngste og stod på gulvet og prøvde å slå etter den eldste. Det var liksom den yngste som hadde førsteretten på alt her i huset, både kos, leik og mat.

Men jeg har ikke noe annet som kan "backe opp" min teori enn min egen erfaring og ting jeg har lest om katter.

Det kan også hende at eldstepusen din er sjalu også.

Men at den biter deg? Det er da ikke bra?

Jeg hadde ikke turt å ha en katt som beit meg.

Gjest Mahareth
Skrevet

Det skjedde noe liknende da vi fikk katt nr 2 her. Katt 1 ble fornærmet og sur, men ble likevel venner med katt 2. Han var sånn i et halvt års tid, og så snudde han. Nå er han mer kosete og sosial enn han var før vi fikk katt 2.

Skrevet

Jeg tror det går mer på vane, dominans og territorium enn på sjalusi. Jeg har ikke noe tro på at dyr kan føle sjalusi. Det er å menneskeliggjøre dem for mye.

Skrevet

Man menneskeliggjør ikke dyr fordi om man erkjenner at de har følelser!

• Liker 1
Skrevet

Man menneskeliggjør ikke dyr fordi om man erkjenner at de har følelser!

Enig. Men om man tolker dyrs atferd inn i en menneskelig referanseramme så menneskeliggjør man dem.

Skrevet

Åja, det er ikke uvanlig det du har opplevd her.

Jeg har selv opplevd det samme, og det jeg tror det kan handle om er at den lille dominerer den store, og at den store kanskje føler at du har blitt mer den lille sitt territorium?

Da jeg hadde to katter, dominerte den yngste den eldste.

Den eldste kom ALDRI og skulle ha kos på fanget o.l. Det skjedde ikke. Ikke etter at den yngste kom i hus.

Hvis vi løftet opp den eldste i sofaen, kom den yngste og stod på gulvet og prøvde å slå etter den eldste. Det var liksom den yngste som hadde førsteretten på alt her i huset, både kos, leik og mat.

Men jeg har ikke noe annet som kan "backe opp" min teori enn min egen erfaring og ting jeg har lest om katter.

Det kan også hende at eldstepusen din er sjalu også.

Men at den biter deg? Det er da ikke bra?

Jeg hadde ikke turt å ha en katt som beit meg.

Dette høres veldig kjent ut, at minsten er rett og slett kan være dominant. Lillepusen synes faktisk å tro at den har førsterett på alt det gode, og er nokså frekk og frampå. Jeg synes det har vært litt sjarmerende, men kan absolutt se at storepus føler det ugreit.. Storepus har alltid vært veldig bevisst på hva den får lov til og ikke, som f.eks. å gå oppå bordet. Dette gjør lillepus støtt og stadig, ofte når den vet den blir iakttatt av både meg og storepus. Virker som den gjør det for å tøffe seg og tøye grenser.

Når det gjelder biting så er ikke det hard biting. Det er mest vising av tenner og (tomme?) trusler. Etter denne type episoder synes den å være veldig brydd, og ser etter en form for reaksjon hos meg.

Hvis du kom deg ut av den "onde sirkelen", hvordan gjorde du det? Jeg ser at jeg muligens bevisst må forsøke å heve storepus over den lille, for å jevne ut maktbalansen.. men hvordan? Jeg er glad i begge mine katter, og klarer ikke avvise lillepus som kommer for kos :sukk:

Skrevet

Dette høres veldig kjent ut, at minsten er rett og slett kan være dominant. Lillepusen synes faktisk å tro at den har førsterett på alt det gode, og er nokså frekk og frampå. Jeg synes det har vært litt sjarmerende, men kan absolutt se at storepus føler det ugreit.. Storepus har alltid vært veldig bevisst på hva den får lov til og ikke, som f.eks. å gå oppå bordet. Dette gjør lillepus støtt og stadig, ofte når den vet den blir iakttatt av både meg og storepus. Virker som den gjør det for å tøffe seg og tøye grenser.

Når det gjelder biting så er ikke det hard biting. Det er mest vising av tenner og (tomme?) trusler. Etter denne type episoder synes den å være veldig brydd, og ser etter en form for reaksjon hos meg.

Hvis du kom deg ut av den "onde sirkelen", hvordan gjorde du det? Jeg ser at jeg muligens bevisst må forsøke å heve storepus over den lille, for å jevne ut maktbalansen.. men hvordan? Jeg er glad i begge mine katter, og klarer ikke avvise lillepus som kommer for kos :sukk:

Det er nok ganske sikkert at det dominans det er snakk om ja.

Så lenge det ikke er hard biting, er det nok ikke så farlig nei, men litt skummelt da? Jeg har opplevd kosebiting, men ingen annen biting. Har litt nulltoleranse for det ;) Heldigvis har jeg en snill katt.

Jeg kom meg ut av "den onde sirkelen" på en veldig trist måte.

Yngstepusen døde i en forferdelig ulykke. (Hvil i fred <3).

Så nå har jeg alenekatt, og hun har forandret seg.

Fra å holde seg unna til å ligge på fanget og sove.

Men så lenge begge levde sammen, var det den yngste som dominerte hele tiden. Det jeg prøvde på var å prøve og få alenetid med den underdanige katten. Jeg hadde utekatter, så jeg fikk sjansen til det en gang innimellom.

Skjønner hvordan du har det, disse kattene er jo så sjarmerende, og når de kommer for å få kos, smelter man bare. Og jeg synes du skal kose med katten når den kommer, men snik deg også bort til eldstepus for å kose og dulle, gi den kanskje noen godbiter så den føler seg bra.

Jeg er ingen ekspert, men jeg er ganske sikker på at kattene selv velger maktbalansen og at det ikke er så veldig mye en kan gjøre med det når de først har funnet sin plass på rangstigen.

Lykke til i hvertfall ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...