Gå til innhold

Forbrenner man noe når man drikke kaldt vann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så/leste en gang at man forbrant 50 kcal pr glass med kaldt vann man drakk. Husker ikke hvor, men syns det virket veldig mye.

Er det noe hold i at man forbrenner noe som helst når man drikker vann? Tenker at kroppen må "varme opp" det kalde vannet, jobbe med det osv.

Pøser flere liter vann til dagen jeg, så håper jo ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så/leste en gang at man forbrant 50 kcal pr glass med kaldt vann man drakk. Husker ikke hvor, men syns det virket veldig mye.

Er det noe hold i at man forbrenner noe som helst når man drikker vann? Tenker at kroppen må "varme opp" det kalde vannet, jobbe med det osv.

Pøser flere liter vann til dagen jeg, så håper jo ;)

Jeg tviler sterkt på at det er så mye som 50 kcal per glass vann. Hvis vi sier at hvert glass er 2 dl blir det 250 kcal for en liter vann. Drikker man tre liter kaldt vann per dag blir det 750 kcal, som tilsvarer halvparten av hvileforbrenning for en gjennomsnittlig kvinne.

Kanskje det skulle vært 50 cal, altså en tusendedel? (k står for "kilo" = 1000)

Skrevet

Herregud! Når skal folk slutte å hoppe på "magiske kurer" og begynne å gjøre noe med kosthold og treningsvaner???!!! Jeesus! Dette er jo enda dummere enn suppedietten!! :kjefte:

Skrevet

Herregud! Når skal folk slutte å hoppe på "magiske kurer" og begynne å gjøre noe med kosthold og treningsvaner???!!! Jeesus! Dette er jo enda dummere enn suppedietten!! :kjefte:

Enig. Er det ingen som kontakter lege for veiledning og slanker seg på en normal måte lenger? :filer:

Vann er bare bra det, men ikke drikk mer enn anbefalt.

Skrevet

Unnskyld uttrykket, men det er en anoretiker myte. Kroppen kan slik jeg har forstått bruke 0,0002 (random)kcal mer for å varme kroppen igjen, men det er så liten grad og du kan bli syk av å drikke flere 10talls liter med vann hver dag.

Skrevet

Som nevnt over: Det der er en myte blant pro-ana på nett. Det er mulig kroppen bruker bittelitt energi for å varme opp vannet du drikker, men det vil ikke være nok til at du merker noe av det i det hele tatt. Husk at selv vann kan være farlig i for store mengder.

Skrevet (endret)

For å varme opp en liter vann en grad brukes en kilokalori.

Hvis en hel liter tappevann skal varmes opp fra f.eks 7 grader (ikke uvanlig tappetemperatur) til 37 grader , brukes dermed 30 kilokalorier.

Ett glass vann er gjerne ca 0,2 liter. For å varme opp 0,2 liter vann tredve grader brukes 30*0,2= 6 kilokalorier. Dette har altså ingen som helst betydning.

Endret av Spinell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...