Gå til innhold

Drittsekkbyråkratiet til Stoltenberg.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette er en historie, som forteller hvor forferdelig mye knot byråkrater kan lage i hverdagen, selv på småting, som angår alle som benytter seg av netthandel.

I slutten av juli kjøpte jeg noen saker online, og sendte dem i retur pga str. Jeg ringte tollvesenet, for å undersøke hva jeg måtte produsere av dokumentasjon for å få tilbake pengene. Jeg sendte så en søknad som e-mail, straks jeg hadde fått en bekreftelse på selger om at de hadde mottatt varene, og at de refunderte pengene til kortet mitt.

Jeg vedla mail fra selger om mottatte varer, scannede kopier av utsendelsespapirene, originalfaktura, kvittering fra posten.

Jeg fikk så en mail (utrolig positivt med mail, gitt, det er i det minste noe) om at det skulle ta 6 uker pga arbeidsbyrde å behandle saken.

8 uker etterpå, får jeg et brev fra tolloverinspektør, med kopi av alle innsendelsene mine og e-post, som forteller at jeg skal levere inn en bekreftelse fra selger om at de har mottatt varene. Men en slik bekreftelse har jeg allerede sendt dem, og det står ikke et ord om hva som var i veien med dokumentasjonen de allerede har fått.

Videre vil de ha en kontoutskrift som viser at jeg har fått tilbake pengene fra nettbutikken. Dette ble ikke nevnt i første telefonsamtale.

Nå har de brent bort skattepenger på å forfatte et brev fra to tollinspektører, for å be meg om papirer de allerede har fått (de åpnet vel ikke alle .pdf vedleggene, laget spesifikt som pdf-er for at saksbehandlere skal kunne skjønne formatet). I tillegg ba de meg om å på nytt sende alle dokumenter de allerede har fått.

Blir litt lettere oppgitt av dette systemet. Hadde vært så mye deiligere å være i mva-union med resten av europa for forbrukerenes del. Syns dere andre virkelig at det er kult med sånt byråkrati? Jeg bare rister på hodet av hele greia.

Endret av NinjaTurtle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt urimelig at du kritiserer statsministeren personlig for dette. Han har neppe noe med hvordan Tollvesenet praktiserer sine regler å gjøre.

Du må gjerne kritisere tolldirektøren derimot.

Skrevet

Litt urimelig at du kritiserer statsministeren personlig for dette. Han har neppe noe med hvordan Tollvesenet praktiserer sine regler å gjøre.

Du må gjerne kritisere tolldirektøren derimot.

Jeg skjønner heller ikke dette med Stoltenberg.

Og du.

Ikke tro at det hadde blitt så mye bedre i utlandet.

Mange steder er det mye verre.

Skrevet

Jeg kan heller ikke forstå at du blander inn Stoltenberg i dette når det tydeligvis er en saksbehandler som har gjort en feil, eventuelt at mailen din er blitt skadet.

Skrevet

Enig med de øvrige svarene.

Du synes sikkert det er "sykt dust" at vi må betale skatt også.

Skrevet

Jeg er enig i at det er tullete å blande Stoltenberg inn i det, men jeg er også enig i at det er alt for mye tungrodd byråkrati i Norge. Enkle ting som kunne vært løst på kort tid tar plutselig evigheter og papirmølla man må gjennom for selv enkle saker er helt vannvittig! Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig - det burde da være mulig å lage litt enklere systemer som ikke krever en haug skjemaer og vedlegg... Når man som bruker sender inn all dokumentasjon man får beskjed om og når man så etter noen uker etterlyser en utbetaling har man plutselig glemt å sende med noe man ikke fikk beskjed om i utgangspunktet.

Skrevet

Jeg tror jeg skjønner dette med å blande inn Stoltenberg. Vi har et enormt, stort og tungrodd byråkrati i Norge. Og under Stoltenberg har byråkratiet vokst enda mer. Det er noe som heter at " jo flere kokker, jo mere søl!! ". Og det er vel noe av problemet her, den ene vet ikke hva den andre gjør, nettopp fordi byråkratiet har blitt for stort.

Skrevet

Byråkratiet har vært akkurat like tungrodd og tregt når Høyre har styrt. Skattene har vært like høye og skolen like dårlig.

I Oslo sløses det enormt med penger, særlig til dårlig planlagte veiutbygginger. Høyre og FRp styrer, og hver gang de trenger penger legger de bare på avgiftene, f.eks bompengene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...