tineline Skrevet 2. oktober 2010 #21 Skrevet 2. oktober 2010 Når det gjelder narkotikaspørsmålet har jeg ikke satt meg inn i sakens alle etiske fasetter. Men demokratiet Norge har og skal ha fundamentale prinsipper som det nok tar lang tid å endre på. Et strålende eksempel er jo sprøyterommet. [url=http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1893946,00.html] hvorfor må noen av disse ha makt over andre? Nå er vel greia at i et velfungerende demokrati, er det ikke noen som skal ha makt over mange, men mange som skal ha makt over noen. Til ultraliberalistene: forklar meg hvordan vi blir bedre mennesker av å følge frie markedskrefter? Med teskje, gjerne. Og hvordan skal vi sikre vanskeligstiltes rettigheter?
gbnj Skrevet 3. oktober 2010 #22 Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Når det gjelder narkotikaspørsmålet har jeg ikke satt meg inn i sakens alle etiske fasetter. Men demokratiet Norge har og skal ha fundamentale prinsipper som det nok tar lang tid å endre på. Et strålende eksempel er jo sprøyterommet.Norske politiske representanter dilter ettet andre land, prinsipper er fraværende.Nå er vel greia at i et velfungerende demokrati, er det ikke noen som skal ha makt over mange, men mange som skal ha makt over noen.Hvordan kan mange ha makt over noen i et standard demokrati som vårt, dvs det er jo særinteresseorganisasjonene/lobbyistene som styrer over massene?Til ultraliberalistene: forklar meg hvordan vi blir bedre mennesker av å følge frie markedskrefter?Hva er problemet med fravær av initiering av trusler/vold/utpressing ol. i samfunnet?Med teskje, gjerne. Og hvordan skal vi sikre vanskeligstiltes rettigheter?Hvilke rettigheter har de vanskeligstilte? Endret 3. oktober 2010 av gbnj
tineline Skrevet 3. oktober 2010 #23 Skrevet 3. oktober 2010 "Problemet" med fravær av tvang ligger for meg i det jeg sa om å ha et pessimistisk menneskesyn, slik jeg har. Jeg tror ikke individer evner/gidder å bry seg om andre (enn sine aller nærmeste) hvis de ikke må. Hvilke rettigheter har de vanskeligstilte? Neiiiii skal vi se: rett til dagpenger, sosialstønad, metadon, uføretrygd, omsorgsbolig, gratis skolegang, formynderskap, legehjelp, psykiatrisk hjelp, tilpasset arbeidsmiljø på jobb og skole, blå resept, fri rettshjelp, fagorganisering, TT-kort, hjelpemidler som rullestol etc, tolkehjelp, forsvarer i retten, bistandsadvokat, minimum levestandard etter sosialtjenesteloven, allemannsretten, rett til å ikke bli diskriminert, fengslet uten LOV og dom og hetset, rett til innleggelse, prøveløslatelse og asyl på riktig grunnlag. Skal jeg fortsette? Hvordan skal alt dette oppfylles uten tvangsmakt? Og er det noen andre enn folkevalgte som kan ha uhildet tvangsmakt? Syns teskjeen var mer på størrelse med en suppeøse, gå gjerne ytterligere i detalj.
gbnj Skrevet 3. oktober 2010 #24 Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Problemet" med fravær av tvang ligger for meg i det jeg sa om å ha et pessimistisk menneskesyn, slik jeg har. Jeg tror ikke individer evner/gidder å bry seg om andre (enn sine aller nærmeste) hvis de ikke må.Så hvorfor bør misantroper ha makt over mennesker?Neiiiii skal vi se: rett til dagpenger, sosialstønad, metadon, uføretrygd, omsorgsbolig, gratis skolegang, formynderskap, legehjelp, psykiatrisk hjelp, tilpasset arbeidsmiljø på jobb og skole, blå resept, fri rettshjelp, fagorganisering, TT-kort, hjelpemidler som rullestol etc, tolkehjelp, forsvarer i retten, bistandsadvokat, minimum levestandard etter sosialtjenesteloven, allemannsretten, rett til å ikke bli diskriminert, fengslet uten LOV og dom og hetset, rett til innleggelse, prøveløslatelse og asyl på riktig grunnlag. Skal jeg fortsette?Hvordan kan noen ha rett til noe som helst? Og hvordan oppstår problemene deres?Hvordan skal alt dette oppfylles uten tvangsmakt? Og er det noen andre enn folkevalgte som kan ha uhildet tvangsmakt?Ingen er istand til det.Syns teskjeen var mer på størrelse med en suppeøse, gå gjerne ytterligere i detalj. Endret 3. oktober 2010 av gbnj
tineline Skrevet 4. oktober 2010 #25 Skrevet 4. oktober 2010 Så hvorfor bør misantroper ha makt over mennesker?Hvordan kan noen ha rett til noe som helst? Og hvordan oppstår problemene deres? Mitt svar er at dette i bunn og grunn dreier seg om tro. Jeg tror ikke mennesker vil vise omsorg for folk de ikke kjenner. Jeg tror at vanskeligstilte bør få spesielt beskyttede rettigheter. Jeg tror ikke dette vil skje uten tvangsmakt, og derfor bør denne være så nøytral som det går, ergo folkevalgt. Alle prinsippene i denne tråden er vel utslag av overbevisning snarere enn sannhet? Og hva mener du forresten om de liberalistiske menneskerettighetene da?
gbnj Skrevet 4. oktober 2010 #26 Skrevet 4. oktober 2010 Mitt svar er at dette i bunn og grunn dreier seg om tro. Jeg tror ikke mennesker vil vise omsorg for folk de ikke kjenner. Jeg tror at vanskeligstilte bør få spesielt beskyttede rettigheter. Jeg tror ikke dette vil skje uten tvangsmakt, og derfor bør denne være så nøytral som det går, ergo folkevalgt.Men folk er jo misantroper, så det blir jo hipp som happ, folk stemmer jo på misantropiske partier?Alle prinsippene i denne tråden er vel utslag av overbevisning snarere enn sannhet? Og hva mener du forresten om de liberalistiske menneskerettighetene da?De respekterer mennesker.
tineline Skrevet 4. oktober 2010 #27 Skrevet 4. oktober 2010 Tanken er veldig god, jeg er enig i dét, jeg tror bare som nevnt ikke det er mulig at vanskeligsstilte får den hjelpen de bør ha for å leve likeverdige liv som oss andre. Savner fortsatt en utdypning av alternativet til statlig styring av dette. Eller er det dét at vi skal diskutere hvorvidt disse menneskene bør ha rettigheter overhodet?
gbnj Skrevet 6. oktober 2010 #28 Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Tanken er veldig god, jeg er enig i dét, jeg tror bare som nevnt ikke det er mulig at vanskeligsstilte får den hjelpen de bør ha for å leve likeverdige liv som oss andre. Savner fortsatt en utdypning av alternativet til statlig styring av dette. Eller er det dét at vi skal diskutere hvorvidt disse menneskene bør ha rettigheter overhodet? Du skriver at de egoistiske misantropene stemmer på partier som vil tvinge dem til å hjelpe vanskeligstilte, så da ønsker vel folk å hjelpe(og det står folk fritt til å gjøre i et liberalistisk samfunn), eller så er "hjelpen til vanskeligstilte" kun et vikarierende motiv for å få makt/privilegier/kontroll. Folk kan skaffe velferd selv, de er fullt ut kapable, og hvorfor skal folk ha økonomiske rettigheter som krever at andre må jobbe for dem? Endret 6. oktober 2010 av gbnj
tineline Skrevet 6. oktober 2010 #29 Skrevet 6. oktober 2010 Vel, det der blir vi rett og slett aldri enig om. Sånn tror jeg vi må se det. Jeg kjenner selv at samvittigheten er bedre når jeg stemmer mot venstre, for da har jeg gjort mitt for fire år framover. Hadde det vært opp til meg å hjelpe andre, ville de ikke fått hjelp. Derfor er jeg misantrop - på seg selv kjenner man andre.
gbnj Skrevet 6. oktober 2010 #30 Skrevet 6. oktober 2010 Vel, det der blir vi rett og slett aldri enig om. Sånn tror jeg vi må se det. Jeg kjenner selv at samvittigheten er bedre når jeg stemmer mot venstre, for da har jeg gjort mitt for fire år framover. Hadde det vært opp til meg å hjelpe andre, ville de ikke fått hjelp. Derfor er jeg misantrop - på seg selv kjenner man andre. Du kan ikke både være misantrop og stemme på partier som hevder de vil hjelpe de svake.
tineline Skrevet 6. oktober 2010 #31 Skrevet 6. oktober 2010 Sant, sant, jeg blandet begrepene der. Derfor har jeg et pessimistisk menneskesyn, var det jeg mente.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå