AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #1 Skrevet 30. september 2010 I boretslaget der jeg bor så har jeg lagt merke til at flere barn i 10-årsalderen flyr rundt med melposer og later som det er narkotika. Er dette noe man burde blande seg opp i? Si fra til foreldre, ta fra dem dem posen? Eller kanskje kontakte skolen og få dem til å ta en alvorsprat med barna? Vet jo ikke hvordan foreldrene vil reagere heller så er kanskjke best å bare kontakte skola snarest? Har selv opplevd foreldre som ikke tåler at andre sier i fra når unga dems gjør noe.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 Vet du, det gjorde jeg også da jeg var på den størrelsen for femten år siden. Vi røykte også papir (gud så flaut). Har imidlertid aldri rørt dop, røyker ikke og drikker særs fornuftig. MEN, venninna mi som jeg gjorde disse tingene sammen med er motsatt. Har prøvd litt av hvert, røyker, er glad i den norske helgefylla, fikk barn tidliig med én av to farskandidater. Flott jente, men vi har gått hver våre veier. Ikke at noe av dette har noen som helst korrelasjon med at vi lekte med melposer, men det ER rimelig teit å leke narkoman. Hvorfor ikke ta kontakt med skolen og ta initiativ til at klassen får besøk av eks-rusmisbrukere? Det er ikke for tidlig.
Anaconda Skrevet 1. oktober 2010 #3 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg har også røyket papir og innkjøp av sjokoladerøyk i Sverige var veldig stas, men narkotika visste jeg ikke om engang! Jeg hadde på samme måte som deg reagert på disse barna. Hvorfor har de kjennskap til dop og dets utseende i det hele tatt? Det er jo tydelig at foreldre eller andre voksne har håndtert dop åpenlyst mens barna har sett på, og det er etter min oppfatning ganske hårreisende! Jeg synes idèen om å kontakte skole kan være bra. Det er greit at de tar det derfra så slipper du, hvertfall i første omgang :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2010 #4 Skrevet 1. oktober 2010 Hvorfor har de kjennskap til dop og dets utseende i det hele tatt? Det er jo tydelig at foreldre eller andre voksne har håndtert dop åpenlyst mens barna har sett på, og det er etter min oppfatning ganske hårreisende! Ja, eller kanskje de har sett på Tv. Nyhetene, for eksempel, eller film eller en serie. Eller de har lest avisa eller, gud forby, lest en bok. ;-) Eller kanskje de allerede HAR hatt besøk av politiet eller en eks-narkoman på skolen. Man må ikke ha foreldre eller andre nære voksenpersoner som bruker eller selger narkotika for å kjenne til fenomenet. Det er mulig å vite om ting man ikke har opplevd personlig, vet du.
Anaconda Skrevet 1. oktober 2010 #5 Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Ja, eller kanskje de har sett på Tv. Nyhetene, for eksempel, eller film eller en serie. Eller de har lest avisa eller, gud forby, lest en bok. ;-) Eller kanskje de allerede HAR hatt besøk av politiet eller en eks-narkoman på skolen. Man må ikke ha foreldre eller andre nære voksenpersoner som bruker eller selger narkotika for å kjenne til fenomenet. Det er mulig å vite om ting man ikke har opplevd personlig, vet du. Ehm..gode poeng! Det kommer vel litt an på alderen også...forskjell på en 4-åring og en fjortis. Uansett skremmende at dop har blitt så vanlig og ikke minst synlig, og det er etter min mening ikke greit. Men jeg hadde nok, på lik linje med ts, stilt spørsmålstegn ved det og ville vurdert å fulge opp saken. Endring: så ikke at dette var snakk om 10-åringer før nå. Endret 1. oktober 2010 av Anaconda
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #6 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg hadde snakket med ungene. (På ca 10 år) Det enkleste er å spørre hva slags lek det er. Følgespørsmålet blir da for deg som er voksen å enten gripe problemet der og da elller si til ungene at dette må du snakke med foreldrene om. Hvis de leker noe som du oppfatter som doplek. Nytt ord - doplek. Siden du alerede lurer på om du skal, så er du nok typen til å bry deg, både med og om folk. Det er avgjørende hvilken måte du snakker til/med ungene på. Trå varsomt du, så vil du sikkert få svar. De kan til og med bli glad for at noen bryr seg med hva de gjør. Det sier jeg av erfaring. Desverre så er det alt for få voksne som tør å bry seg med eller om i dag. Hilsen fostermor til 3 og mamma til 1.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg ser ingen grunn til å legge seg opp i slike ting. Barn får ideer til lek fra mange ulike steder, bla antidoppropaganda, nyhetene og ting de opplever rundt seg. Og de leker bla for å bearbeide alle inntrykkene de får, og da bør ikke voksne legge seg opp i det, annet enn når det er en "lek" som gjør skade på noen, som mobbing, steinkasting osv. Ingen skades av at de løper rundt med noen melposer, og det er bare en nymoderne utgave av cowboy og indianer.
Anaconda Skrevet 1. oktober 2010 #8 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg synes det er så trist at det stadig vekk snakkes om at man ikke skal legge seg bort i andres saker. Helt enig med siste "anonym bruker " at frilek er viktig for barn, men ikke for enhver pris. En annen ting er at dersom barna får snusen i at noe er fy-fy, så kan nettopp det gjøre leken mer spennende, siden det er "ulovlig". Å stille seg undrende til hva barnas lek går ut på, direkte til barna, er en måte å gjøre det ufarlig på, som annen anonym bruker (kan dere ikke skrive et navn, gjerne fiktivt, på slutten av innlegget slik man kan skille mellom dere i en diskusjon?) foreslår.
Gjest H Skrevet 1. oktober 2010 #9 Skrevet 1. oktober 2010 Dette er da ikke galt. Mange barn leger drap, det er verre, men selv det er greit. Ikke bland deg.
Gjest H Skrevet 1. oktober 2010 #10 Skrevet 1. oktober 2010 Dette er da ikke galt. Mange barn leker drap, det er verre, men selv det er greit. Ikke bland deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå