Gå til innhold

Toro-avhengig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har innsett at jeg har blitt avhengig av Toro. Nesten til hver eneste middag bruker jeg minst én pose fra Toro eller Knorr. Gryteretter, supper og ikke minst sauser. Den eneste sausen jeg kan å lage fra grunnen av selv, er hvit saus til fiskeboller. I gryterettene pleier jeg som oftest å ha oppi litt ekstra grønnsaker, så de smaker litt ulikt fra gang til gang, men det blir jo mye likt, da....

Jeg skulle ønske jeg kunne å lage mer fra grunnen av, det er jo både sunnere, billigere og ikke minst blir det mer variasjon. Så: hvordan kan jeg lage gryterett uten å starte med en Toro-pose?? Har dere noen enkle forslag til en som ikke har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chili con carne, hvis du liker det? Det er bare å google etter oppskrifter. Jeg har dessverre ingen (gode). :sjenert:

Skrevet

Det er lettere å komme med alternativer hvis du lister opp hva slags middager du pleier å lage med pose som utgangspunkt - ikke nødvendigvis for å lage akkurat det samme uten, men for å ha en viss formening om hva slags mat du liker. Gryter kan jo være så mangt. :)

Skrevet

Det er lettere å komme med alternativer hvis du lister opp hva slags middager du pleier å lage med pose som utgangspunkt - ikke nødvendigvis for å lage akkurat det samme uten, men for å ha en viss formening om hva slags mat du liker. Gryter kan jo være så mangt. :)

Tja, det er jo ikke så mange varianter av Toro-gryter..

Bali kyllinggryte

Stroganoff gryte

Mexikansk gryte

Italiensk gryte

Risotto gryte

Orientalsk gryte

Jaktgryte

Indisk gryte

Pølsegryte

Spansk gryte

Bruker stort sett kjøttdeig eller oppskjært kyllingfilet, noen ganger strimlet svinekjøtt, pølser eller strimlet oksekjøtt. Skulle ønske de hadde noe med fisk, men det har de ikke...

Skrevet

Jeg ville begynt med å se på oppskrifter på f.eks. matprat.no.

Du kan også se om denne boken, 500 gryteretter er noe for deg.

Å lage mat uten toro er lettere enn mange tror. Da jeg oppdaget hvor enkelt det egentlig er, og skjønte at f.eks. tomater, rømme og kraft er nesten alt du trenger på kjøkkenet, så ble matlaging mye gøyere :jepp:

Skrevet

Enig med Mahareth, å lage uten toro er enklere enn mange tror! Ofte eneste du trenger er en boks grovhakkede tomater, tomatpasta, hvitløk og chili, og diverse krydder (basilikum, oregano, timian, osv).

Eller for de kyllinggryteretter, en boks med fløte! Eller creme freshe, hvis du ønsker noe lettere variant. :)

Skrevet

Jeg er glad i søkefunksjonen på BBC Good Food. Her kan du feks merke av for hvor lang tid du har til å lage retten, pluss hvilke hovedingredienser den skal inneholde, og så får du opp flere svar.

Eks: Kyllinggryter på 10-30 min. Vil du ha flere alternativer å velge i, søker du på kun "chicken stew". Men jeg regner med at det høye Toro-forbruket også har en del med tid å gjøre?

Pastaretter på 10-30 min. Her er som du ser listen omtrent uendelig. Pasta er veldig grei hverdagsmat, og ekstra raskt blir det om man lager den vegetarisk. Hvis man dropper kjøttdeigen som i norske kjøkken brukes til alt tenkelig og utenkelig, blir middagen både raskere, sunnere og billigere (og etter mitt syn: mye bedre).

Skrevet

Hei Hedda :) jeg kjenner mange som er i samme situasjon som deg, og er avhengig av ferdiglagd mat fra Toro. Det er mange feilopplysninger når det gjelder matlaging, bl.a. så tror de fleste at matlaging tar tid, men det trenger det ikke gjøre. Det fins lettere løsninger som tar like kort tid som en pose Toro. Toro har jo ingen friske ingredienser som jeg vet, så du får i deg lite næringsstoffer fra maten. Det er bra at du tilsetter enkelte elementer til gryterettene og suppene, men grunnlaget er likevel ikke godt. Mange vet ikke en gang hvor mye salt de får i seg av slike ferdigretter. Det er helt utrolig mye salt!! Og vegetabilsk fett.

Først av alt; hvis du har tenkt å lage gryteretter og supper er det viktige å huske basisen som er kraft eller buljong. Du kan lage kraften selv, det er kjempegodt. Det tar litt tid, men det er fult mulig å lage i store mengder å fryse ned. Du finner oppskrifter på nett eller så kan du bare prøve seg fram. Eller du kan bruke vanlig buljong som man kjøper i butikken. Det er kjempelett og passer til omentrent alt.

Jeg ser at du har risotto på lista di over ting du bruker å spise, men risotto er jo kjempe enkelt å lage selv!!! Det fins alle former for risotto, du kan enten ha risotto med kylling, reker, eller hva enn du måtte ønske. Jamie Oliver har en kjempe god forklaring step-by-step på hvordan å lage en god risotto: http://www.jamieoliver.com/recipes/risotto/basic-risotto-recipe. Så har du også på lista di pølsegryte. Noe som er litt likt er pølseform! Eller pølsegrateng. Det finner du masse oppskrifter på her på nettet. Hvis du velger riktig type pølser også kan det være sunt. Dessuten så kan du velge akkurat hva du ønsker å ha i formen. Du har ingenting fisk på lista di og det er jo veldig synd - fisk bør utgjøre i hvert fall 50% av kostholdet. Det er vanskelig å få til, men hvis du er interessert i å lage rask, enkel fisk så anbefaler jeg deg fiskepudding. Bare stek den lett på stekepanne og server med dampete grønnsaker f.eks. Ovnsbakt laks er også super enkelt og smaker fantastisk.

Når det gjelder gryterett kan du jo ta en titt på denne tråden som handler om gryterett: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=316526. Forresten så kan jeg jo si at sauser er det vanskligste å lage (syns i alle fall jeg) og jeg må innrømme at jeg ofte kjøper Toro sausbaser.

Forresten så bør du også ta en titt i Middagstråden her på forumet. Mange gode tips på ulike matretter ligger også der, og jeg går ut fra de fleste lager ting fra bunnen av. Så tar du bare et raskt googlesøk så får du opp hundretusenvis av oppskrifter å velge mellom. Lykke til. :)

Skrevet

Kom på en veldig viktig ting. Ta deg GOD tid når du handler!! Se på de ulike varene som fins i butikken så ser du kanskje muligheter. Bruk lang tid på å bare finne ut hva som egentlig fins på nærbutikken din. Det fins mer enn bare det som står fremst. Og dessuten, jo dårligere tid man har, jo lettere er det å velge fra Toro hylla!

Skrevet

Kan du lage hvitsaus, kan du også lage brun saus. Forskjellen er at du må røre og ikke la noe bli brent/svidd, men bare brune smøret og hvetemelet. Lager du større mengder enn til bare en middag, kan du ha jevningen på smørpapir og fryse ned.

Du kan også lage jevning i komfyren. Viktig at du kjenner komfyren din og kan skru på riktig varme på platene.

Brun saus kan tilsettes litt brunost, soyasaus og kraft eller buljongterning. Som krydder passer pepper og paprikapulver.

Steker du en biff, kan du ha en del fløte i pannen sammen med falsk brunsausfarge, sukkerkulør pepper og salt.

Det er mange andre måter å gjøre saus på, tomatsausen er så enkel og fleksibel at det eneste du trenger som basis på kjøkkenet er en boks hermetiserte tomater (eller og tomatpure), litt hvitløk, salt og pepper.

Les litt på innholdsfortegnelsen bak på toro-pakkene, og du kan plusse på med de krydrene de har tilsatt for å gjøre smaken mer hel. Hender jeg tyr til Toro jeg også. :)

Skrevet

Jeg bruker aldri toro eller andre halvfabrikata, eneste unntaket er vel buljongterninger. Selv tacosaus, tacokrydder, bernaise, gryter, tapenader osv lages fra grunnen. Denne helgen skal vi ha indisk mat, både chutnyen, nanbrødene, raitaen og marinaden er hjemmelaget.

Bruk google aktivt - søk på det du vil lage, så finnes det mange gode oppskrifter der ute. Etterhvert lærer man seg en del grunnleggende ting, og det går like lett som å kjøpe en pose.

Et tips du kan få med deg er maizennamel. Genialt dersom det du lager ikke har tykk nok konsistens.

Skrevet

Jeg bruker ofte matprat sine sider.

Her er det f.eks et søk på gryter, fikk 162 oppskrifter..

Så kan man velge kjøtt type, vansklighetsgrad og hvor lang tid du har på å lage det... Da blir det litt lettere å velge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...