Gjest Villemy Skrevet 30. september 2010 #1 Skrevet 30. september 2010 Det er jo det du tjener de siste 6 mndr. som gir grunnlaget for hvor mye du skal ha i lønn når du er i fødselspermisjon. Men hva om du blir sykemeldt i svangerskapet innenfor disse 6 mndr.? Gjelder det som opptjening selv om du er sykemeldt? Noen som vet? Man kan jo aldri vite om man blir sykemeldt i et svangerskap, selv om man selvfølgelig håper at det blir helt fantastisk og ukomplisert:)
Christina_ Skrevet 30. september 2010 #2 Skrevet 30. september 2010 Ja, det gjør det hvis du har krav på sykepenger fra NAV
Gjest Gina Skrevet 30. september 2010 #3 Skrevet 30. september 2010 Det er ikke sikkert at det er det du har tjent de siste 6 mnd som utgjør grunnlaget for foreldrepengene, men det er ofte det. Sykepenger beregnes etter de samme reglene som foreldrepenger. Jeg ble sykemeldt under svangerskapet og gikk rett fra sykepenger til foreldrepenger. Jeg hadde variabel inntekt og mine sykepenger ble beregnet ut ifra et snitt de siste 6 mnd. Da jeg gikk over til foreldrepenger, ble dette det samme beløpet som jeg hadde fått i sykepenger månedene før.
Gjest Villemy Skrevet 30. september 2010 #4 Skrevet 30. september 2010 Jeg jobber nemlig 50 % nå og håper på å få mer jobb etter nyttår. Vi har lyst på barn, men jeg vil ikke bli gravid uten at jeg vet at jeg har en sikker inntekt når barnet har kommet. Men hvis jeg har vært sykemeldt fra jobben min, så får jeg vanlig lønn derfra. Så da burde jeg vel få det også hvis jeg er sykemeldt fordi jeg er gravid evt.?
Gjest Villemy Skrevet 30. september 2010 #5 Skrevet 30. september 2010 Jeg jobber nemlig 50 % nå og håper på å få mer jobb etter nyttår. Vi har lyst på barn, men jeg vil ikke bli gravid uten at jeg vet at jeg har en sikker inntekt når barnet har kommet. Men hvis jeg har vært sykemeldt fra jobben min, så får jeg vanlig lønn derfra. Så da burde jeg vel få det også hvis jeg er sykemeldt fordi jeg er gravid evt.?
Gjest Gina Skrevet 30. september 2010 #6 Skrevet 30. september 2010 Arbeidsgiveren er pliktig til å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden, men dersom du blir sykemeldt utover denne perioden kan du bli overført til NAV (med mindre du har noe i kontrakten din). Jeg fikk også sykepenger en stund av arbeidsgiver, men en måned før jeg gikk ut i mammaperm så overførte de meg til NAV. Dersom arbeidsgiveren din forskutterer sykepenger/foreldrepenger blir dette tilbakebetalt av NAV (det som kommer utover arbeidsgiverperioden). Arbeidsgiver går således i 0 ved å betale deg "lønn". Det er klart at du har rett på sykepenger dersom du blir sykemeldt som gravid, men d er ikke sikkert du får dette utbetalt fra arbeidsgiver dersom det dreier seg om en lengre periode. Tror arbeidsgiverperioden er på ca 2 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå