Gå til innhold

hva synes dere om "babyposer" ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når de er babyer SKAL de jo ikke snu seg rundt, så de burde ikke savne det.

Det stemmer jo ikke akkurat. Man skal ikke la en baby som ikke kan snu seg sove på magen, men hvis babyen selv kan snu seg rundt kan han sove på magen så mye han vil, og en baby er ikke mangë månedene gammel når den lærer å snu seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bruker en slik pose i ull fordi han sparker av seg dyna, men den har ikke stropper engang. Knyter man virkelig fast ungen i senga? Hvorfor? Jeg klarer ikke komme på en eneste årsak til at man skulle finne på å knyte fast noen i senga, det høres rett og slett horribelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en bay som sov veldig urolig i en periode, snurret rundt og havnet med hodet i fotenden. H¤n sov bedre når vi begynte å feste posen med stropp. Ville dog ikke gjort det på et større barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg har sett det i bruk og synes det virket fornuftig. Det var på ferietur i et leiehus der det ikke var reiseseng. Da ble posen brukt på ei vanlig seng. Så akkurat den uken tror jeg ungen hadde det bedre "stroppet fast" enn om hun skulle ligge med fare for å falle ut av ei vanlig seng. Er ikke alltid det er like praktisk å dra med reiseseng på ferietur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en varm pysj slik at han ikke blir kald når han sparker av seg dyna!

Samme her. Binde unger fast i sengen? Nå har jeg hørt det og... Mange rare foreldre der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke hvorfor de skal kunne ha muligheten til å reise seg opp i senga. De er for små til å komme seg ut derfra, og hvis de skulle prøve, ville det ende med knall og fall. Noe jeg gjerne unngår.

Min liker å ha muligheten til å krabbe rundt i sengen og finne smokker om hun har mistet en i løpet av natten, eller finne et kosedyr som f.eks har havnet i hjørnet av sengen, eller kanskje vannflasken sin... (sprinkelsengen er stooor for en liten 0-2 åring spør du meg)

Kunne ikke funnet på å binde henne fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her. Binde unger fast i sengen? Nå har jeg hørt det og... Mange rare foreldre der ute.

Jepp, vi er mange rare foreldre. Ring barnevernet, du som har fasiten på hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan gi en begrunnelse for hvorfor de mener det er feil å feste posen til sengen? Leser mange som skriver at de synes det blir feil, men jeg skjønner faktisk ikke hva som er feil med det..?

Dersom det var på en instutisjon ville det ikke vært lov å binde personen fast med mindre det var fare for liv eller helse. Lov om sosiale tjenester kapittel 4A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det var på en instutisjon ville det ikke vært lov å binde personen fast med mindre det var fare for liv eller helse. Lov om sosiale tjenester kapittel 4A.

Denne sammenligningen var vel litt snodig. Å sperre ungen inne i sprinkelseng/lekegrind er også tvangstiltak da? Er jo ikke lov med voksne på institusjon uten videre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vi er mange rare foreldre. Ring barnevernet, du som har fasiten på hva som er riktig.

Ikke overdriv nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overdriv nå...

Hehe, blir bare litt irritert når du kaller foreldre som har en annen oppfatning enn deg for "rare". Ellers kan du mene akkurat hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker pose til begge ungene, synes det er helt supert. De bruker nemlig dyna som pute, og puta som fotstøtte :fnise:

Men har aldri bundet dem fast. Har ikke vært behov for det og det er vel heller ikke noe jeg har lyst å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'for ti år siden da min yngste ble født ble vi advart mot å bruke disse posene med ungen fastspent, det var noe med noen unger som surret seg litt VEL fast og ble kvalt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi brukte pose frem til vesla var ca. 10 mnd, fordi hun "makket" seg rundt og våknet hele tiden. Vi har aldri bundet den fast, det vil jeg si det skal gode grunner til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt litt på motorikken til 3 åringen også. Det kan da ikke være sunt å ikke ha muligheten til å skifte stilling i løpet av natten. Vanligvis så snur man seg jo flere ganger i løpet av en natt, man har behov for å avlaste diverse ledd og muskler i forskjellige stillinger. Det har i hvertfall jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'for ti år siden da min yngste ble født ble vi advart mot å bruke disse posene med ungen fastspent, det var noe med noen unger som surret seg litt VEL fast og ble kvalt tror jeg.

Det stemmer det. Må være rundt 18-20 år siden det skjedde på mitt hjemsted. Et urolig barn som lå i en slik nattpose med bånd under madrassen, opplevde at bunnen, og madressen, falt ned og på gulvet, mens barnet ble hengende etter stroppene og kvalt. Det viste seg å være en feil med barnesengen, evt. feilmontert seng. Håper kvaliteten på sengene i dag er bedre enn den gang, men ingenting er umulig.

Selv brukte vi slik nattpose til våre to yngste for å få dem til å rose seg ned når de skulle legge seg, men vi tok løs krokene i posen så snart de hadde sovnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to eldste lå i "babypose" ikke alltid fastbundet. Minsten lå i flere år i sin, fastspent. Men det var fordi vi hadde bratte trapper ned og porten måtte stå åpen, slik at de to eldste kom seg ned på do. Ungene hadde ingen problemer med å snu seg rundt i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som roper ut om grufulle foreldre som binder fast barna i senga, har dere sett slike poser i praksis?

Vi brukte pose med seler i noen få måneder fra eldstemann var 3,5 måneder. Hun var kjapp med å snu seg på magen, og som engstelig førstegangsmamma var jeg redd for at det var farlig for henne. Slike poser er ganske brede, og stroppene går under madrassen. Ekstremt usannsynlig at et barn skal kveles av slike stropper. Babyen vår lå iallfall rolig på rygg, men med masse bevegelsesfrihet inni posen. Hun kunne fortsatt sprelle med armer og bein og vri seg fra side til side, men klarte altså ikke å komme helt rundt på magen.

Vi sluttet med posen etter noen måneder, da hun reiste seg opp i sengen med pose, sele, madrass og det hele. Så særlig fastbundet var hun ikke. Hun var vel 7 måneder eller noe sånt, og virket ikke særlig traumatisert der hun stod og flirte :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som roper ut om grufulle foreldre som binder fast barna i senga, har dere sett slike poser i praksis?

De har sikkert det, ettersom de har grunnlag for å kalle oss rare foreldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det. Må være rundt 18-20 år siden det skjedde på mitt hjemsted. Et urolig barn som lå i en slik nattpose med bånd under madrassen, opplevde at bunnen, og madressen, falt ned og på gulvet, mens barnet ble hengende etter stroppene og kvalt. Det viste seg å være en feil med barnesengen, evt. feilmontert seng. Håper kvaliteten på sengene i dag er bedre enn den gang, men ingenting er umulig.

Dette er selvfølgelig helt forferdelig, men jeg skjønner ikke hvordan barnet ble hengende i stroppene hvis de var festet under den madrassen som falt ned...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...