AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #1 Del Skrevet 30. september 2010 nå husker jeg ikke helt hva de egentlig heter, men slike "soveposer" som man plasserer barna i og fester til sengen når de skal sove. hva synes dere om bruk av det? jeg har en venninne som brukte det på sin sønn frem til han var 3 år ca. selv synes jeg det er feil og bruke det, og jeg oppfattet det hos min venninne som en unnskyldning for å ikke ta opp kampen for å få han i seng. selv mente hun det var en trygghet for han. men fra og være 1 til 3 år uten og kunne snu seg på ryggen eller ligge på siden?? det hele høres bare feil ut i mine ører. nå har jeg ikke barn selv, men kommer nok ikke til og bruke en slik en. de gangene hvor han ikke brukte posen, hvor den hadde blitt gjenglemt i barnehagen eller de var på besøk hos noen og hadde glemt den så var det aldri noe problem og ikke bruke posen på han. og da posen ble ødelagt og han ikke kunne bruke den lengre så var det heller ikke noe problem. i tillegg så lå han hele tiden i bekkmørket på rommet sitt, og gråt hver kveld og våknet flere ganger om natten. noe som kanskje ikke er så uvanlig for en unge heller men uansett, tenk den følelsen av og ligge bomfast uten mulighet til og kunne "komme seg løs" om man virkelig er redd. "nesj han er vant med og ligge i mørket skjønner du" pleide hun og si til det. vi venninnene foreslo sånn lite lys for å ha i stikkontakten, og den ble brukt et par ganger tror jeg før den ikke ble brukt lengre, aner ikke hvorfor. noen meninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #2 Del Skrevet 30. september 2010 Vi brukte det når barna var babyer og sparket av seg dynen, for da holdt posen dem varme. Etterhvert når de begynte å snu seg så prøvde jeg å binde den fast i sengen så de skulle ligge rolig, men det gikk ikke. De klarte å snu seg inne i posen og ble hysteriske. Jeg synes det er litt spesielt å bruke den på store barn som 2-3 åringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mm Skrevet 30. september 2010 #3 Del Skrevet 30. september 2010 Brukte pose på sønnen fra han var ca 5 mnd til han var 1,5 år. Det var kun en periode at posen var fast i sengen, og det var mens han snudde seg over på magen, men ikke ville ligge på magen, men ikke klarte å snu seg tilbake på rygg. Og da han lærte å reise seg i sengen og roet seg raskere når han ble tvunget til å ligge. Men det var lite gråt av å være fastspent fra hans side. Han sov alltid godt i posen, og det ble en del av kosen med sengen (som andre har koseklut e.l). Det var veldig greit mhp å holde seg varm, istedenfor å sparke av seg dyna, men ikke klare å ta den på igjen på egenhånd. Men fram til 3 år, fastspent,og gråtende, synes jeg høres litt lenge ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerdemamma Skrevet 30. september 2010 #4 Del Skrevet 30. september 2010 Vi bruker sovepose på sønnen vår på snart 1,5 år... men har aldri bundet den fast? Gjør folk det? Han får lov til å ligge å snu og vri og reise seg det han vil i sengen, posen er på fordi han bare sparker av seg dyna. Har aldri sett en pose man binder fast i sengen engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 30. september 2010 #5 Del Skrevet 30. september 2010 Vi bruker sånn pose som festes i senga, har brukt det siden hun begynte å reise seg opp. Nå er hun nesten 2 år. Hun kan fint legge seg over på siden selv om posen er festet, og hun sover veldig godt i den. Vi prøvde å kutte den ut for noen mnd siden, og da ble hun bare ulykkelig, fordi hun reiste seg opp så snart hun hadde våknet. Hvis hun får lang tid på å våkne skikkelig er hun i mye bedre humør. Og det får hun i posen. Nå skal det sies at hun "aldri" gråter lenger, verken når vi legger henne eller når hun våkner (gråter en sjelden gang om natten, da virker det som hun har drømt). Hun har også gardinene for og lyset av, og trives med det. Jeg synes problemet med det TS beskriver ikke er posen eller mørket i seg selv, men at barnet virker utilpass og kanskje redd? (men jeg vil ikke bedømme dette ut fra "en venninnes" beskrivelser - kanskje gjør foreldrene det de kan for å trygge ham) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timian Skrevet 30. september 2010 #6 Del Skrevet 30. september 2010 Vi bruker en varm pysj slik at han ikke blir kald når han sparker av seg dyna! Jeg synes i utgangspunktet disse posene virker litt lite praktiske, og når ungene i tillegg blir bundet fast i senga får jeg nesten klaustrofobi! Jeg synes IKKE det er noen god løsning hverken for små eller større barn! Følelsen av å sitte fast må jo være forferdelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 30. september 2010 #7 Del Skrevet 30. september 2010 Følelsen av å sitte fast må jo være forferdelig! Ikke nødvendigvis, for husk at babyer er vant med å være inne i magen, og der er det trangt. De føler seg tryggest når det er trangt og når de ikke får beveget seg, derfor pakker man gjerne babyene stramt inn i tepper. Ang. sånne soveposer med seler vil jeg ikke uttale meg, jeg aner ingenting om hvordan større barn opplever sånt, men kan ikke tenke meg det er noe mer traumatisk å være fastbunnet i senga enn i vogna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timian Skrevet 30. september 2010 #8 Del Skrevet 30. september 2010 Tja, jo... på helt små babyer er det sikkert greit, men når de begynner å bevege mer på seg blir det jo nesten tvang... Ser poenget ditt med seler i barnevognen, men der sover de gjerne i maks to timer - ikke en hel natt! Jeg har en venninne som har praktisert denne "fastbindingsmetoden" i perioder, og jeg forstår motviet, men klarer bare ikke støtte at man binder fast barna! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 30. september 2010 #9 Del Skrevet 30. september 2010 Tja, jo... på helt små babyer er det sikkert greit, men når de begynner å bevege mer på seg blir det jo nesten tvang... Ser poenget ditt med seler i barnevognen, men der sover de gjerne i maks to timer - ikke en hel natt! Jeg har en venninne som har praktisert denne "fastbindingsmetoden" i perioder, og jeg forstår motviet, men klarer bare ikke støtte at man binder fast barna! Kan du forklare hva du opplever som problematisk med det? De er kommer seg jo uansett ikke ut av sprinkelsenga, så hvis det skulle bli brann el.l er det like farlig med som uten sele. Og de ligger jo ikke spent fast som i tvangstrøye - posen føles som en nattkjole, og det er strikk som fester barnet til sengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #10 Del Skrevet 30. september 2010 ts her ser det er flere som benytter seg av babyposen, det er sikkert ikke så uvanlig som jeg trodde. ser ikke problemet med og bruke det så lenge ungene ikke er fastspent og ungen er baby, men det er selve fastspenninga jeg reagerer på og at sønnen til venninna mi brukte den helt opp til han var 3 år, den var ganske trang for han på slutten. hadde det ikke vært for at den ble revet i stykker så hadde hun sikkert brukt den enda lengre på han. jeg var barnevakt for han da han ødelag den, jeg hørte mye bråk fra rommet hannes og da hadde han greid og dra seg til utfor sengkanten så den revnet og han sto på gulvet i posen som var hallveis opprevnet da jeg kom opp for å se hva som skjedde. når det gjelder fastspenning i vogna, så ser jeg det mer som en nødvendighet i forhold til sikkerheten for barnet. en annen venninne av meg opplevde at hennes sønn falt ut av vogna da hun var uoppmerksom i ett lite sekund, plutselig lå han på bakken. pluss at det er snakk om kortere tid og barna kan faktisk røre på seg i vogna selv om de har sele på seg. i en babypose ligger de bare på mage eller rygg om de er fastspent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 30. september 2010 #11 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg syns det er drøyt å binde barna fast, i tillegg så er det farlig! Har selv en sovepose på mini, uten tråder. Siden han sparker av seg dyna og blir kald. Men aldri i verden om jeg hadde bundet han fast i senga. Her får han ligge på magen å sove og kose seg som han selv vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. september 2010 #12 Del Skrevet 30. september 2010 Vi har lenge brukt sovepose til gutten vår, rett og slett fordi han sparker av seg dynen og blir kald og det er ubehagelig å sove i et varmt rom. Vi har imidlertid aldri bundet ham fast i sengen, det synes jeg ingenting om. Barnet skal få lov å snu seg og sette/reise seg opp når det har behov for eller ønsker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 30. september 2010 #13 Del Skrevet 30. september 2010 når det gjelder fastspenning i vogna, så ser jeg det mer som en nødvendighet i forhold til sikkerheten for barnet. Det er nødvendig ja, men det betyr ikke nødvendigvis at det er traumatisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 1. oktober 2010 #14 Del Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Ingen som kan gi en begrunnelse for hvorfor de mener det er feil å feste posen til sengen? Leser mange som skriver at de synes det blir feil, men jeg skjønner faktisk ikke hva som er feil med det..? Endret 1. oktober 2010 av helenaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2010 #15 Del Skrevet 1. oktober 2010 Ingen som kan gi en begrunnelse for hvorfor de mener det er feil å feste posen til sengen? Leser mange som skriver at de synes det blir feil, men jeg skjønner faktisk ikke hva som er feil med det..? Et barn jeg kjenner klarte å vri seg rundt på en måte med den fastspente posen på, og ble da liggende bom fast i en veldig vond stilling. Barnet ble kjemperedd og ble i en periode redd ro å legge seg. I verste fall kunne barnet fått selen over halsen og blitt kvalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. oktober 2010 #16 Del Skrevet 1. oktober 2010 Ingen som kan gi en begrunnelse for hvorfor de mener det er feil å feste posen til sengen? Leser mange som skriver at de synes det blir feil, men jeg skjønner faktisk ikke hva som er feil med det..? Ville du sovet fastspent i sengen? Trenger du noen annen begrunnelse enn svaret ditt på det spørsmålet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 1. oktober 2010 #17 Del Skrevet 1. oktober 2010 Ville du sovet fastspent i sengen? Trenger du noen annen begrunnelse enn svaret ditt på det spørsmålet? Hvis jeg hadde problemer med å få nok søvn fordi jeg reiste meg opp i løpet av natten, ville jeg nok foretrukket noe som kunne hjelpe meg framfor å sove for dårlig, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timian Skrevet 1. oktober 2010 #18 Del Skrevet 1. oktober 2010 Jeg synes også at barn må få snu seg rundt eller reise seg opp i senga si! Posene i seg selv er sikkert helt greie (har ikke brukt det selv), men å spenne de fast så de ikke kan snu eller reise seg synes jeg ikke noe om! Våkner barna fordi de reiser seg, eller våkner de uansett, men klarer bare ikke reise seg i en fastspent pose? Uansett er disse "reise seg-periodene" forholdsvis korte, og jeg synes det er bedre at barna lærer å sovne og roe seg selv enn å binde de fast i senga. I alle fall synes jeg en treåring skulle vært ferdig med denne posen for leeeenge siden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timian Skrevet 1. oktober 2010 #19 Del Skrevet 1. oktober 2010 Kan du forklare hva du opplever som problematisk med det? De er kommer seg jo uansett ikke ut av sprinkelsenga, så hvis det skulle bli brann el.l er det like farlig med som uten sele. Og de ligger jo ikke spent fast som i tvangstrøye - posen føles som en nattkjole, og det er strikk som fester barnet til sengen. For øvrig vil jeg tro det går raskere å løfte barnet ut av senga i en håndvending enn å måtte løsne posen, eller barnet fra posen, før man løfter opp i en krisesituasjon... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 1. oktober 2010 #20 Del Skrevet 1. oktober 2010 Vårt barn reiser seg umiddelbart når hun våkner (om det er om natta eller om morgenen, evt. når hun sover på dagen), og problemet var at hun ikke fikk sove igjen. Med posen finner hun søvnen helt fint igjen hvis det "egentlig" er for tidlig å stå opp. Jeg tviler ikke på at vi kunne lært henne dette uten pose også, men jeg tenker at det blir enklere å forklare det når hun er litt større og forstår hva vi sier. Timian har rett i at det tar litt lenger tid å ta barnet opp av senga i en krisesituasjon. Jeg skjønner ikke hvorfor det er viktig at barn får snu seg rundt. Når de er babyer SKAL de jo ikke snu seg rundt, så de burde ikke savne det. (Jenta vår han helt fint snu seg over på siden - begge veier, så det er ikke så stramt). Jeg ser heller ikke hvorfor de skal kunne ha muligheten til å reise seg opp i senga. De er for små til å komme seg ut derfra, og hvis de skulle prøve, ville det ende med knall og fall. Noe jeg gjerne unngår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå