Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå stiller jeg dette spørsmålet litt åpent.

Se for deg at du møter ei/en du kunne sett for deg et forhold med -men så får du vite at personen tidligere har vært yrkesmilitær og har både drept og såret folk i tjeneste. Personen er heller ikke i dag pasifist, men har likevel et helt normalt etisk og moralsk forhold til vold, karrieren som soldat er et tilbakelagt stadium og har vært det i 10+ år. Fordi personen for alltid vil være en del av heimevernet har h*n fortsatt våpen i huset, men ingen ammunisjon.

Hvordan ville du reagert? Ville du kunne gått inn i et forhold med en tidligere yrkessoldat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan ville du reagert? Ville du kunne gått inn i et forhold med en tidligere yrkessoldat?

Aldri i verden, alle yrkessoldater er nazier og voldsromantikere!

:ironi:

Neida, i virkeligheten hadde det kommet helt an på hva slgs holdnnger personen har, hva slags tjeneste de har vært i, og hva motivasjonen for denne var. Umulig å svare kategorisk på, med andre ord.

(Man er foresten ikke en del av HV "for alltid" de har en øvre aldersgrense. )

Skrevet

Se for deg at du møter ei/en du kunne sett for deg et forhold med -men så får du vite at personen tidligere har vært yrkesmilitær og har både drept og såret folk i tjeneste. Personen er heller ikke i dag pasifist, men har likevel et helt normalt etisk og moralsk forhold til vold, karrieren som soldat er et tilbakelagt stadium og har vært det i 10+ år. Fordi personen for alltid vil være en del av heimevernet har h*n fortsatt våpen i huset, men ingen ammunisjon.

I krig kan man komme ut for å skade eller drepe andre. Det er det krig går ut på, og som norske soldater har deltatt i i en årrekke. Selv om det ikke har framstått sånn blandt sivile og generelt i Norge, så er det krig de har deltatt i i noen av oppdragene utenlands.

Jeg er gift med en yrkesmilitær, og har ingen problemer med det. Forsvaret er en del av hverdagen, men vår hverdag er for det meste som andres.

Han har vært i utenlandstjeneste, og jeg vet det preget han, selv om han hverken såret eller drepte noen. Så jeg kan tro at det har påvirket mannen du har møtt også, det har nok satt sine spor.

At han har et helt normalt og etisk forhold til vold, er vel det man kan forvente. De aller fleste yrkesmilitære har faktisk det.

En krigssituasjon og det å drepe og såre noen der, er noe helt annet enn vold i hverdagslivet. Er du i krig, er det ofte overlevelse som gjelder. Og skal man ikke bli drept må man noen ganger forsvare seg. Eller angripe hvis det blir gitt ordre om det. I selve situasjonen så kan det være liv eller død som gjelder, og da gjør man det som må gjøres for å komme levende fra det.

Hvorfor skulle personen helst vært pasifist? Er du det? Da strider det vel not dine holdninger og verdier å bli sammen med en som ikke er det?

Min mann har forresten også mange våpen i hus. Han har ammunisjon også, og trener på skyting flere ganger i uka.

I hobbysammenheng.

Skrevet

*river seg i håret over dumme spørsmål!!!*

har du vært yrkessoldat og vært på oppdrag i utlandet, Afghanistan, Libanon osv. så er det jo i sakens natur at du vil ha våpen og du vil komme til å bruke det. Skyter man - så skyter man for å drepe. Jeg kan ikke forstå hvordan det gjør denne mannen mindre verdt?

Han har gjort den jobben han er satt til og tenker nok langt mer på "krig og fred og sånt" enn du noen gang vil.

Slike spørsmål er nesten like dumme som oppstandelsen i media over at gutta som drar på oppdrag i A-stan drar nettopp for å oppleve spenning og bruke heftige våpen. Hvorfor inni huleste tror du Amerikanske soldater har "get some" som motto?

*Hint: Det dreier seg ikke om godteri...

Skrevet

Jeg traff en som hadde vært i fremedreleigionen og fyren var blitt hjernevasket og ganske så syk i hode. Han klarte ikke forholde seg til andre mennesker. Brukte dama som en slave, manipluerende. Han sa selv at han hadde blitt kynisk og hadde vanskeligheter med å føle noe, men han er sikkert et ekstremt tilfelle.

Skrevet

Eksmannen min har vært i utenlandstjeneste i to perioder. Han var veldig voldelig mot meg. Han truet meg også med våpen. Og han truet med å ta sitt eget liv. Barna var vitner til alt dette. Politiet konfiskerte våpenet hans.

Skrevet (endret)

Eksmannen min har vært i utenlandstjeneste i to perioder. Han var veldig voldelig mot meg. Han truet meg også med våpen. Og han truet med å ta sitt eget liv. Barna var vitner til alt dette. Politiet konfiskerte våpenet hans.

Personlighet spiller vel inn her. En sykelig sjalu x-soldat som kan å drepe å sloss er vel ikke akkurat sikkerhet i hjemmet. Men er han god i hodet, så blir det noe annet.

Et problem enkelte x-soldater har er at de kan angripe når de plutselig blir vekt. Dette er en farlig situasjon som må løses med separate soverom.

Endret av I Grosny
Skrevet

Kunne jeg blitt sammen med en som hadde drept i krig? Ja.

Kunne jeg blitt sammen med som hadde drept i fred? Nei.

I mitt hode er det forskjell på å være soldat og å være drapsmann.

Gjest Légion Étrangère
Skrevet

Jeg traff en som hadde vært i fremedreleigionen og fyren var blitt hjernevasket og ganske så syk i hode. Han klarte ikke forholde seg til andre mennesker. Brukte dama som en slave, manipluerende. Han sa selv at han hadde blitt kynisk og hadde vanskeligheter med å føle noe, men han er sikkert et ekstremt tilfelle.

Nå er det vel en ekstrem forskjell mellom fremmedlegionen og en soldat i telemarksbataljonen, selv om fremmedlegionene har endret seg noe de siste år.

Skrevet

forestill deg at mannen din drepte Osama i krig fordi han ble beskutt. Bedre nå?

Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvordan det gjør denne mannen mindre verdt?

Ts her -og jeg sa vel aldri noe om at det måtte være en mann det var snakk om, ei heller at det gjør personen noe mindre verdt. Men når man aldri har kjent noen personlig som har tatt noen andres liv så er det vel naturlig at man tenker over saken? Personen gikk jo inn i tjeneste frivillig -altså valgte selv å dra utenlands, og visste iallefall teoretisk hva de gikk til.

Han har gjort den jobben han er satt til og tenker nok langt mer på "krig og fred og sånt" enn du noen gang vil.

Men nå når jeg tenker på det og stiller spørsmål rundt det så er det galt? Du vet jo ikke hvor mye jeg har tenkt på slike ting tidligere -så dette blir bare en påstand som ikke har noe hold!

Skrevet

I krig kan man komme ut for å skade eller drepe andre. Det er det krig går ut på, og som norske soldater har deltatt i i en årrekke. Selv om det ikke har framstått sånn blandt sivile og generelt i Norge, så er det krig de har deltatt i i noen av oppdragene utenlands.

Jeg er gift med en yrkesmilitær, og har ingen problemer med det. Forsvaret er en del av hverdagen, men vår hverdag er for det meste som andres.

Han har vært i utenlandstjeneste, og jeg vet det preget han, selv om han hverken såret eller drepte noen. Så jeg kan tro at det har påvirket mannen du har møtt også, det har nok satt sine spor.

At han har et helt normalt og etisk forhold til vold, er vel det man kan forvente. De aller fleste yrkesmilitære har faktisk det.

En krigssituasjon og det å drepe og såre noen der, er noe helt annet enn vold i hverdagslivet. Er du i krig, er det ofte overlevelse som gjelder. Og skal man ikke bli drept må man noen ganger forsvare seg. Eller angripe hvis det blir gitt ordre om det. I selve situasjonen så kan det være liv eller død som gjelder, og da gjør man det som må gjøres for å komme levende fra det.

Hvorfor skulle personen helst vært pasifist? Er du det? Da strider det vel not dine holdninger og verdier å bli sammen med en som ikke er det?

Min mann har forresten også mange våpen i hus. Han har ammunisjon også, og trener på skyting flere ganger i uka.

I hobbysammenheng.

Noe av det du sier her er det jeg prøver å forstå og sette meg inn i. Og ja, jeg har langt på vei pasifistiske holdninger til privatlivet -og yter aldri vold selv, men igjen så er jeg veldig glad i krigsfilmer, grøssere, voldelige actionfilmer osv. Kunne ikke selv blitt soldat og tatt i mot/utført ordre om å skade/drepe et annet menneske -om det ikke hadde vært i prekært selvforsvar, og den situasjonen ville jeg jo aldri satt meg selv i frivillig. Men prøver nå likevel å forstå denne personen ut i fra et standpunkt jeg ikke har noen erfaringer med -vanskelig!

Personlighet spiller vel inn her. En sykelig sjalu x-soldat som kan å drepe å sloss er vel ikke akkurat sikkerhet i hjemmet. Men er han god i hodet, så blir det noe annet.

Et problem enkelte x-soldater har er at de kan angripe når de plutselig blir vekt. Dette er en farlig situasjon som må løses med separate soverom.

Har ingen tanker om at denne personen skal komme til å "klikke" i privat sammenheng, så det er ikke en stressfaktor. Men det går med på at jeg skal kunne klare å forstå og "svelge" holdninger denne personen har hatt som jeg i utgangspunktet er så veldig i mot..

forestill deg at mannen din drepte Osama i krig fordi han ble beskutt. Bedre nå?

Bedre? Nei egentlig ikke, for problemet mitt ligger rundt det å forstå at personen selv valgte å i det hele tatt sette seg i den situasjonen. Jeg fordømmer fordi jeg ikke aner hva det egentlig handler om siden jeg ikke har erfaring selv, men prøver jo nå å sette meg inn i det og forstå..!

Skrevet

Hadde det ikke vært for soldater, og at mennesker tok til våpen og sloss, ville vi ikke hatt den friheten vi har i dag.

De av oss som hadde blitt funnet verdig til å leve, ville vært styrt av nazister.

Hvis noen tror at Hitler og hans like ville gitt etter for blomster og pene ord, må de tro om igjen. Noen ganger er det ikke annen løsning enn å sloss for å bevare de verdiene vi setter høyt, og det kan komme en dag vi blir nødt til å gjøre det igjen.

Skrevet

Ja, det ville jeg. Min mann er tidligere yrkesmilitær, og ja han har brukt våpen mot andre med det formål å såre/drepe. Sist jeg sjekket er det nettopp det krig går ut på.

Sivilt er han verdens snilleste, og har "normal" moral og verdier som folk flest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...