Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Mistenker at jeg har rosacea. Har veldig røde kinn, uansett hva jeg gjør. Ser ut som jeg kronisk er på joggetur.

Det er ikke et veldig stort problem for meg sånn sett, ettersom jeg har funnet sminke etc som dekker det "verste", men har likevel veldig røde kinn selv med dekkende sminke. Er bare veldig plagsomt at jeg kronisk må gå med en maske av sminke for å se "normal" ut. Man må vel til legen/hudpleier for å finne ut om man har det? Men er det egentlig noe vits? Leste et sted at det ikke finnes behandling, kunne få antibiotika eller noe, men da ble det bare bedre i en periode?

Er det noen her som har det som har noen tips og råd å komme med? Jeg vet jo selvsagt ikke med sikkerhet at jeg har det, men har i hvertfall knallrøde kinn, og jeg synes ikke det er så gøy at det ser ut som at jeg jogger mens jeg ligger på sofaen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke så glad i bruk av legemidler, så jeg har ikke gått steget så langt. Har veldig mild rosacea uansett.

Det er hudleger som konstaterer om du har det eller ikke.

Noen har god effekt ved bruk av azelainsyre som finnes i bl.a skinoren. Men du kan komme et stykke utenom legemidler. Unngå sterk mat og sitrusfrukter, sørg for å ha en vifte for å kjøle ned ansiktet om du blir varm og slikt. Og solkrem, for all del. Også skal man helst bruke veldig mild hudpleie.

Du finner masse informasjon og kan spørre andre med mye personlig erfaring her http://rosaceagroup.org/The_Rosacea_Forum/ :)

• 3 uker senere...
Gjest Raptuza
Skrevet

Eg har og fått konstantert rosacea etter henvising til hudlege i sommar. Fekk egentleg berre beskjed om å bruka solfaktor med fysisk filter heile året rundt, for det er sola som er "fienden". Takka og ja til ein resptpliktig salve, Financea, som eg smører på "utslettet" morgon og kveld. Har gjort det sidan juli no, men effekten er ikkje så stor.

Ellers har eg resercha meg fram til ein god hudpleieserie for rosacea som dei sel på apoteket. Den heiter Rosaliac og merket er La Roche Posay, basert på fransk kildevatn. Før det har eg og brukt Avene sin anti-redness ansiktskrem, den er god den og. Desse to merka er kliniske hudpleieprodukt.

Så eg vil råda til å prøva desse to merka, Avene/La Roche Posay.

Til slutt: når eg blir varm og raud i ansiktet så dusjar eg det med kildevannsspray frå desse merka. Lindrar og er bra for huden.

Lykke til! Kan og senda pm til meg viss du vil ang dette.

• 11 måneder senere...
Skrevet

hei har dere noe tips på hva som hjelper på rosacea?

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg har også roscasea og bruker en hudpleieserie fra Shiseido som heter White Lucency, knalldyr, men fungerer bra.

• 3 uker senere...
Skrevet

har dere merket noen mat som forverrer rosacea?

Skrevet

Jeg bruker Matis sin delicate serie. Den er den beste for min rødmussete hud.Og jeg bruker spf 50 hver dag året rundt.

Skrevet

Hei. Mistenker at jeg har rosacea. Har veldig røde kinn, uansett hva jeg gjør. Ser ut som jeg kronisk er på joggetur.

Det er ikke et veldig stort problem for meg sånn sett, ettersom jeg har funnet sminke etc som dekker det "verste", men har likevel veldig røde kinn selv med dekkende sminke. Er bare veldig plagsomt at jeg kronisk må gå med en maske av sminke for å se "normal" ut. Man må vel til legen/hudpleier for å finne ut om man har det? Men er det egentlig noe vits? Leste et sted at det ikke finnes behandling, kunne få antibiotika eller noe, men da ble det bare bedre i en periode?

Er det noen her som har det som har noen tips og råd å komme med? Jeg vet jo selvsagt ikke med sikkerhet at jeg har det, men har i hvertfall knallrøde kinn, og jeg synes ikke det er så gøy at det ser ut som at jeg jogger mens jeg ligger på sofaen!

Gå til legen din dersom du mistenker at du har det! Jeg hadde det for mange år siden, det så helt j***** ut!! Det finnes legemidler mot det! Jeg har ikke fått det tilbake etterpå.

Skrevet

Hva hvis man har røde kinn (forverring ved aktivitet/varme etc., men skikkelig røde vanligvis også), uten noe som helst urenheter, betennelse eller utslett? Jeg har myk og fin hud, men det er kjemperødt. Litt ujevnt i kantene også, og jeg ser jo kronisk febersyk ut. :/

Jeg er veldig god med sminke og får det forsåvidt vekk med foundation, men drømmer jo om å se ut i dagslys uten sminke på, da jeg har en veldig naturlig look ellers. Føler nesten alle tips er for de som faktisk har rosacea og slikt, mens jeg 'bare' har kronisk rødmehud. Alle legesvarene jeg ser på nett går på rødming som psykisk reaksjon, og jeg rødmer nesten aldri fordi jeg er flau, jeg bare våkner opp med røde kinn!

Skrevet

Hva hvis man har røde kinn (forverring ved aktivitet/varme etc., men skikkelig røde vanligvis også), uten noe som helst urenheter, betennelse eller utslett? Jeg har myk og fin hud, men det er kjemperødt. Litt ujevnt i kantene også, og jeg ser jo kronisk febersyk ut. :/

Jeg er veldig god med sminke og får det forsåvidt vekk med foundation, men drømmer jo om å se ut i dagslys uten sminke på, da jeg har en veldig naturlig look ellers. Føler nesten alle tips er for de som faktisk har rosacea og slikt, mens jeg 'bare' har kronisk rødmehud. Alle legesvarene jeg ser på nett går på rødming som psykisk reaksjon, og jeg rødmer nesten aldri fordi jeg er flau, jeg bare våkner opp med røde kinn!

det høres ut som rosacea, google rosacea og se på symtomer. og gå til en hudlege som har peiling, de fleste fastleger kan lite om rosacea.

Skrevet

Jeg har ikke rosacea, men jeg fikk røde kinn av en dagkrem jeg reagerte på. Min måte å løse det på var å legge et tynt lag med A-krem underst, og et tynt lag med dr. Hauschka farget dagkrem over. Det dekket ikke like godt som foundation og pudder, men det reduserte rødheten litt. Jeg ville ikke irritere huden mer enn nødvendig, da den tydeligvis ikke hadde det så bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...